کارشناس بازار مسکن در مازندران گفت: افزایش قیمت مسکن در سال های اخیر در کنار مشکلات اقتصادی و معیشتی، کارگران را در وضعیت بسیار نگران کننده ای قرار داده که تنها راه مقابله با مشکلات این‌بخش، ساخت خانه هایی با مقیاس کوچک برای کارگران است.

در شرایط کنونی کارگران توان پس انداز یک ریال از حقوق شان را هم ندارند/ضرورت ساخت خانه های کوچک برای خانه دار شدن قشر کارگر
کلانشهر:محمد قربانی کارشناس بازار مسکن: با افزایش قیمت مسکن طی سال‌های اخیر در کنار مشکلات اقتصادی و معیشتی، کارگران در وضعیت بسیار نگران کننده ای قرار گرفته و با توجه به شرایط حقوق و دستمزدها یک کارگر تا پایان عمرش هم نمی تواند از سرپناه مناسب بهره مند شود.

به گفته قربانی، طرح ملی مسکن دولت یکی از راهکارهای مهم برای خانه دار کردن جوانان است که در این بخش هم با توجه به آورده بالایی که دولت اعلام کرده عملا بسیاری از کارگران از این شرایط هم بی بهره خواهند ماند.

وی یادآور شد: براساس اعلام کارشناسان حوزه مسکن مازندران تاکنون بیش از ۱۴۵ هزار نفر برای این طرح ثبت‌نام کردند که از این تعداد نام بیش از  ۳۰ هزار نفر از این متقاضیان به علت نداشتن شرایط قانونی حذف شده است و در مجموع حدود ۱۱۵ هزا متقاضی موفق به کسب صلاحیت اولیه برای بهره‌مندی از تسهیلات و خانه‌دار شدن در طرح نهضت ملی مسکن شدند که از این تعداد بیش از ۷۰ هزار نفر سهم ۴۰۰ میلیون ریالی خودشان را برای خانه دار شدن پرداخت کرده‌اند.

کارشناس بازار مسکن‌ مازندران گفت: در چنین شرایطی کارگران با حقوق دریافتی ۵ میلیون تومان در ماه ، سالانه ۶۰ میلیون تومان دریافتی دارد که اگر همه صد در صد دریافتی حقوق خود را پس انداز کند در خوش بینانه ترین شرایط حدود ۷ سال طول میکشد تا ۴۰۰ میلیون تومان آورده فعلی برای مسکن ملی را تامین کند و این در حالی است که بسیاری از کارگران‌ما تنها نیمی از حقوق واقعی قانون کار را دریافت می کنند.

وی افزود: در وضعیت فعلی که شرایط بد اقتصادی فشار مضاعفی را به همه خانوارها و به خصوص کارگران وارد کرده و عملا کارگر توان پس انداز یک ریال از دریافتی حقوق خود را ندارد، باید با خانه دار شدن خداحافظی کند و در چنین شرایطی یکی از راه حل های ممکن، ساخت خانه هایی در مقیاس کوچک برای خانه دار شدن اقشار کارگر است که اگر در دستور کار قرار گیرد، بسیاری از مشکلات خانه دار شدن این قشر حل خواهد شد.

قربانی گفت: قیمت افسار گسیخته مسکن در چند دهه گذشته یکی از معضلات اساسی برای کشور بوده است که به همه اقشار جامعه و به خصوص کارگران فشار مضاعفی را وارد کرده و دولت باید با تامین مسکن کارگری، برای این قشر برای رفع معضلات در این بخش کمک کند. 

نظر شما:

security code