نسل زِد در فضای مجازی تربیت شده، لیدرهای متفاوتی دارد. در سال 88 میرحسین موسوی در صحنه بود و... اما اینجا هیچ لیدری وجود ندارد. نسلی است که جنس لیدرهایش هم متفاوت است.

اصولگرای تندرو: این نسل از ما نمی ترسد/ ما را می زنند/ بسیجی های ما مثل اینها کار بلد نیستند
کلانشهر: سیدپویان حسین‌پور یکی از افرادی است که در فضای توییتر و فضای مجازی به عنوان یکی از چهره‌های تندروی جناح راست شناخته می‌شود.

اعتمادآنلاین با این مقدمه نوشت:فردی که هر چند خبرگزاری‌های اصولگرا تلاش می‌کنند عنوان دکتر را قبل از نام او قرار دهند تا شمایل تندروی‌های قبلی را از او بزدایند، اما پیگیری کامنت‌های او در توییتر نشان‌دهنده نزدیکی پویان به جبهه پایداری و اندیشه‌های مرتبط با آنهاست.
اخیرا ویدیویی از پویان حسین‌پور در فضای مجازی منتشر شده که او تلاش می‌کند، تصویری از رفتارهای دهه هشتادی‌ها ارایه کند. اظهاراتی که می‌توان آنها را ملغمه‌ای از دیدگاه‌هایی دانست که بعضا توسط تحلیلگران ارایه می‌شود.

ارتباط این نسل با ویدیو گیم‌ها قبلا در گفت‌وگوی «اعتماد» با دختر خوارزمی تشریح شد و حسین‌پور تلاش می‌کند از این داده‌ها بهره‌برداری مورد نظر خود را صورت دهد. نکته مهم در این اظهارات اما اعترافی است که پویان در خصوص تفاوت‌های این نسل می‌کند. نسلی که باعث شده بسیاری از افراد تندرو با این پرسش اساسی مواجه شوند که آیا می‌توان بدون پاسخگویی به مطالبات این نسل از بحران پیش‌رو گذر کرد؟
بخش‌هایی از صحبت‌های حسین‌پور که در روزنامه اعتماد منتشر شده است، به شرح زیر است:

*ما با نسلی طرفیم که در جامعه‌شناسی نوین به آنها نسل زد می‌گویند... نسل زد، نسلی است که ادراک خود را از اینترنت دریافت می‌کند.

*در سال 98، برخی اتوبان‌ها بزرگ تهران مثل بابایی، ستاری و ... را 7پسر بچه و دختربچه 17الی 18ساله بستند. همیشه برای من سوال بود که این بچه‌ها چطور با هم تیم شدند، کجا یاد گرفتند، کجا آموزش دیدند. ما 40سال است به بسیجی‌ها می‌گوییم از جلو راست نظام، بعد از راست دست‌شان را بالا می‌آورند.

*اینها از فضای مجازی این هماهنگی‌ها را کسب می‌کنند. سال 98 یکی از دوستان می‌گفت، بین اینها برای شناسایی می‌رویم؛ اینها با کد صحبت می‌کنند و ما نمی‌فهمیم. یکی گفت اینها کدهای بازی‌های کال آف و... است.آنجا با هم تیم شده‌اند.

*با نسلی مواجهیم که قبلا ندیده‌ایم، روحیات متفاوتی دارند. این نسل، نسل متحور است . نمی‌ترسد از اینکه با او درگیر شوید و بزنیدش. دیروز در خیابان ظهیرالاسلام، یک ساعت و ربع در یک کوچه درگیر بودیم. به رفقا به شوخی می‌گفتم، قبلا با اینها درگیر می‌شدیم، می‌رفتند و فرار می‌کردند.4تا سنگ می‌زدند و ما هم 4تا سنگ می‌زدیم، می‌رفتند.

*اما امروز این نسل یک ساعت مقاومت می‌کنند. امسال بیشتر می‌بینیم، وارد برخی کوچه‌ها می‌شویم؛ اگر این کوچه 30تا ساختمان دارد، 30 تا ساختمان به شما سنگ می‌زنند. اگر 4طبقه است از 4طبقه سنگ می‌زنند. فقط هم سنگ نمی‌زنند از بالا گلدان، اتو، بشکه، نیمکت، صندل و...پرت می‌کنند. دیگر هم فرار نمی‌کنند.

*چرا این‌طوری است؟ ویژگی این نسل این است که قبلا هزینه نداده است، در هیچ درگیری نبوده؛ سال 88 را ندیده.96 را ندیده‌اند، در کل تا حالا کتک نخورده و دستگیر نشده است. سوءسابقه و سوءپیشینه برایش نشده است، چون هزینه نداده است، درکی از این هزینه ندارد... این نسلی است که چون شکست نخورده است، امید به پیروزی دارد.... بینی و بین‌الله، آیا خود ما گاهی احساس نمی‌کنیم که کار پیچیده‌تر و سخت‌تر و بد‌تر شده و ممکن است اوضاع خراب شود؟

*به همین دلیل است که این نسل که در فضای مجازی تربیت شده، لیدرهای متفاوتی دارد. در سال 88 میرحسین موسوی در صحنه بود و... اما اینجا هیچ لیدری وجود ندارد. نسلی است که جنس لیدرهایش هم متفاوت است. علی کریمی و سلبریتی‌ها لیدر این نسل می‌شوند. نسلی است که ادراکش از فضای مجازی است... یا فلان فوتبالیست‌های اروپایی از اینها حمایت می‌کنند.

نظر شما:

security code