جمهوری اسلامی ایران یعنی آزادی بیان آنقدر وجود داشته باشد که فرد صحبت، نقد و اعتراضش را آزادانه در میان بگذارد و کسی هم باشد که حرف او را بشنود.

قاسمی پور: مسئولین باید شرایط گفتمان سازی را برای مردم ایجاد کنند
کلانشهر:نماینده مردم مریوان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسئولین باید شرایط را برای مردم فراهم کنند تا زمینه گفتمان سازی ایجاد شود، گفت: جمهوری اسلامی ایران یعنی آزادی بیان آنقدر وجود داشته باشد که فرد نقد و اعتراضش را آزادانه در میان بگذارد و کسی هم باشد که حرف او را بشنود.

شیوا قاسمی پور  در رابطه با سخنان رئیس قوه قضائیه در خصوص انتقاد پذیری و تعیین محدوده انتقاد برای مردم بیان کرد: همه می دانیم اگر مردم انتقاد دارند، اعتراض نسبت به شرایط موجود است، اما در میان این انتقادات برخی افراد نیز هستند که نفوذی دشمن بوده و به صورت غیر اصولی و غیر قانونی انتقادات را به سمت و سویی می برند که اعتراض تبدیل به اغتشاش شود.

وی افزود: آنچه که در شرایط موجود مهم است این است که مثلا من نماینده مردم هم نسبت به شرایط موجود اعتراض داشته باشم، ولی باید راه آن را پیدا کنیم. به طور مثال رئیس جمهور صحبتی در رابطه با گفت و گوی ملی مطرح کردند که شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئول و متولی این کار شود، اما گفت و گویی که مردم آنقدر آرامش داشته باشند و در یک فضای آرام و بدون تنش بیان شود که بعدا برای منتقد مشکلی پیش نیاید و کاملا آزادانه و راحت نقد خود را بیان کند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران یعنی آزادی بیان آنقدر وجود داشته باشد که فرد صحبت، نقد و اعتراضش را آزادانه در میان بگذارد و کسی هم باشد که حرف او را بشنود.

قاسمی پور در پاسخ به این سوال که سازوکار و فرصت بیان انتقاد از سوی مردم کجاست، عنوان کرد: وقتی قوه قضائیه چنین صحبتی را مطرح می کند خودشان نیز باید سازوکار آن را نیز تعیین کند. به طور مثال من به عنوان عضو کمیسیون آموزش وقتی مصاحبه ای در مورد مسائل آموزشی می کنم باید سازوکار آن را نیز خودم فراهم کنم. مثلا اگر نسبت به وضعیت کیفیت مسائل آموزشی و یا وضعیت نیروی انسانی و کمبودهایی که در این رابطه در آموزش و پرورش وجود دارد اعتراض دارم، یا باید دولت را موظف کنم که لایحه ارائه کند و یا اینکه خودم به عنوان نماینده مردم طرح بدهم که مشکل برطرف شود.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: قوه قضائیه اگر صحبتی می کند باید سازوکار آن را نیز خودش فراهم کند و متولی آن را مشخص کرده و آگاهی کامل نیز در این رابطه بدهد.

نماینده مردم مریوان در خصوص صحبت دیگر رئیس قوه قضائیه مبنی بر اینکه «ما بر تأمین آزادی‌های مشروع آحاد جامعه تاکید داریم و بر همین اساس ضرورت دارد روش‌های تحقق این آزادی‌ها در سطح جامعه تعیین و تبیین شود و در قبال آنها گفتمان‌سازی صورت گیرد.

قاسمی پور تاکید کرد: مسئولان باید این زمینه ها را ایجاد کنند، زمینه‌ای که اعتراض بدون اغتشاش باشد، زمینه اینکه مردم اطمینان داشته باشند وقتی به یک مساله‌ای اعتراض دارند و یا صحبتی دارند و جلسه ای انجام می شود آن جلسه بدون نتیجه نیست و دستاوردی دارد و در مورد خواسته‌شان اتفاقی خواهد افتاد.