دبیر کنگره بین المللی روحانی شهید میرزا کوچک جنگلی از برگزاری اجلاسیه پایانی این کنگره در 10 آذر ماه 1401 با حضور مسئولان ملی در تالار مرکزی رشت خبر داد و گفت:با رویکرد برقراری پیوند بیشتر بین نهضت جنگل و مردم، اولین حشنواره سراسری نمایش خیابانی سردارجنگل برگزار و 11 آذر ماه،مراسم اختتامیه آن برگزار می‌شود.

افتتاح سالن تئاتر سردار جنگل پس از دو دهه همزمان با سالگرد شهادت میرزا / برپایی تئاتر خیابانی با رویکرد برقراری پیوند بیشتر بین نهضت جنگل و مردم
کلانشهر: به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، رضا ثقتی پیش از ظهر روز دوشنبه ۷ آذر ماه 1401  در نشست خبری با اصحاب رسانه گیلان با محوریت کنگره بین‌المللی شهید میرزا کوچک که در خانه میرزا واقع در استادسرا رشت برگزار شد؛ اظهار داشت:میرزاکوچک خان از چهره‌های هویت‌ساز و تمدن ساز و از مجاهدان بزرگ کشور است.

وی با اشاره به رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر بازشناسی و معرفی شخصیت‌های تاثیرگذار در جامعه، میرزاکوچک را از چهره‌های برجسته کشور برشمرد و افزود:وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال گذشته دستور بر برگزاری کنگره میرزا داد و احکام صادره نیز در شورای فرهنگ عمومی گیلان به اعضای کنگره اعطا شد که آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان رئیس شورای سیاستگذاری، دکتر اسدالله عباسی استاندار گیلان ریاست کنگره را عهده دار شدند و دبیری کنگره نیز بر عهده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گذارده شد .

دبیر کنگره بین المللی شهید میرزا کوچک تشکیل کمیته‌های ۱۱ گانه کنگره و تقسیم وظایف بر اساس تخصص کمیته‌ها را مورد اشاره قرار داد و اظهارکرد:این کنگره مبتنی بر سه رویکرد تمرکز بر شخصیت میرزا کوچک، معرفی میرزا به‌ عنوان شخصیتی ملی و جهانی و رویکرد فرهنگی، هنری و رسانه‌ای درحال برگزاری است .

ثقتی با بیان اینکه در مورد یاران و نهضت میرزا همایش‌ها و سخنرانی‌های بسیاری انجام شده و کمتر به شخصیت میرزا پرداخته شده ، اذعان کرد : بر اساس آسیب شناسی‌های انجام شده از همایش‌های سال‌های گذشته در این کنگره ، معرفی شخصیت میرزا محور قرار گرفت .

وی میرزا کوچک را شخصیتی ملی و جهانی دانست که یکصد سال قبل شخصیت‌های آزادیخواه و مبارزی را از سراسر جهان گرد خود آورد و بیان کرد:میرزا را نباید در اقلیم و جغرافیای گیلان محفوظ نگه داریم؛ شخصیت میرزا شخصیتی ملی و جهانی است و باید معرفی شود .

* صدای میرزا در پایتخت ایران اسلامی طنین انداز شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ادامه داد:بر اساس این رویکرد اجلاسیه‌های کنگره بین‌المللی میرزا شکل گرفت که اولین اجلاسیه در تهران برگزار و صدای میرزا در پایتخت ایران اسلامی طنین افکند.

وی با بیان اینکه میرزا می‌تواند محور مقاومت باشد ؛ اذعان کرد: اجلاسیه قم هفته گذشته در مرکز فقاهت ، علم و اجتهاد برگزار شد زیرا میرزا فقیه و مجتهدی بود که باید معرفی شود .

 ثقتی افزود:در اجلاسیه قم مقالات بی‌نظیری از سوی پژوهشگران مطرح شد که منابع جدید بودند و این مقالات در کتابی چاپ خواهد شد.

وی با بیان اینکه اجلاسیه پایانی این کنگره بین‌المللی همزمان با سالروز شهادت میرزاکوچک در تالار مرکزی رشت برپا می‌شود ؛ تصریح کرد : اجلاسیه رشت روز پنج‌شنبه 10 آذر ماه با حضور دکتر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی و دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر پا می‌شود .

برگزاری ۳۰ عنوان اثر در کمیته فرهنگی هنری کنگره بین المللی میرزا

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان رویکرد فرهنگی، هنری و رسانه‌ای کنگره با بهره‌گیری از ابزار هنر و رسانه را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: هنر و رسانه ماناترین ابزار برای معرفی جهره‌هایی مانند میرزاست و تاکنون بالغ بر ۳۰ عنوان اثر در کمیته فرهنگی هنری اجرا شد که مشق مجاهدت نمونه‌ای از آن است و برآیند آن ۳۹ تابلو در مورد میرزاست که یک مجموعه کامل نمایشگاهی است.

وی از تولید ۱۲ اثر با محوریت میرزا کوچک در کمیته فضای مجازی خبرداد و گفت:همچنین در این راستا هفت فیلم کوتاه و سه انیمیشن فاخر تولید و ۳۰۰ نشان نیز به دبیرخانه نشان واره میرزا ارسال شد .

ثقتی با اشاره به برگزاری کنگره شعر میرزا گفت : ۷۰۰ اثر به دبیرخانه این کنگره شامل یک مثنوی با ۵۰۰ بیت ارسال شد که در نوع خود بی‌نظیر است و تا کنون دو کتاب از این آثار چاپ شده و مابقی نیز چاپ خواهد شد .

ثقتی چاپ فصل نامه فرهنگ و هنر گیلان با محوریت میرزا و برگزاری همایش تبار شناسی شخصیت میرزا کوچک و نهضت جنگل را از برنامه‌های کمیته علمی کنگره عنوان کرد و گفت: ۱۷ پاسداشت میرزا در شهرستان‌های گیلان برگزار شد و فردا نیز فومن میزبان این مراسم با سخنرانی دکتر حشمت الله قنبری از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران و با حضور دانش آموزان است زیرا باید شخصیت میرزا را به عنوان قهرمان ملی به دانش آموزان معرفی کنیم .

برپایی جشنواره سراسری تئاتر خیابانی میرزا

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در ادامه برپایی جشنواره سراسری تئاتر خیابانی را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه تئاتر خیابانی هنری است که بیشترین مواجهه و نزدیکی را با مردم دارد، گفت : این کنگره با شرکت حدود ۱۰ استان روزهای 9 ، 10 و 11 آذر ماه جاری در خیابان‌های رشت و برخی از شهرستان‌ها برگزار می‌شود و مردم شاهد تئاترهایی با عنوان میرزا و مقاومت از سراسر کشور هستند که نشان از وحدت اسلامی و وحدت اقوام است .

تبیین شخصیت سردار جنگل (ویژگی‌های اخلاقی، دینی، سیاسی ، نظامی و ...)؛ میرزا کوچک و نقش‌ آفرینی در مبارزات مشروطه؛سردار جنگل، هیئت اتحاد اسلام و رهبری نهضت جنگل؛ میرزا کوچک و مبارزه با متجاوزین خارجی ( روسیه تزاری، انگلیس، شوروی) در جهت استقلال ایران؛ سردار جنگل و خدمات ماندگار در بهبود اوضاع مردم و کشور؛ نقش بانوان، اقشار و اصناف مختلف در همراهی با میرزا کوچک ؛ میرزا کوچک، الهام ‌بخش مبارزات مردمی در مبارزه علیه استبداد داخلی و استعمار خارجی؛نقش خیانت‌ها، ریزش‌ها و عوامل نفوذی در ناکامی‌ها و شهادت سردار جنگل از محورهای نخستین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی سردار جنگل است .

جشنواره سرود و آوای جنگل نیز دیگر برنامه‌ای بود که مورد اشاره ثقتی قرار گرفت و بیش از ۱۰۰ گروه از سراسر کشور در این جشنواره در دو بخش بازخوانی و تولید شرکت کردند .

 سالن تئاتر سردار جنگل افتتاح می‌شود

وی با اشاره به افتتاح سالن سردار جنگل به عنوان تئاتر شهر همزمان با برگزاری اجلاسیه پایانی کنگره بین‌المللی میرزاکوچک افزود:سالن سردار جنگل دو دهه پیش بر اساس بی‌تدبیری تعطیل شد و این اتفاق خوب هدیه میرزا به اهالی فرهنگ و هنر استان است .

ثقتی از خروجی‌های کنگره را استقرار دبیرخانه و بنیاد دائمی میرزا کوچک دانست و افزود:متاسفانه فاقد نهادی در گیلان هستیم که متمرکز بر میرزا کوچک فعالیت‌های پژوهشی و اجرایی انجام دهد و همه فعالیت‌ها معطوف به سالروز شهادت میرزا می‌شد که با استقرار دبیرخانه شاهد پرکردن این خلأ و برگزاری برنامه‌های با کیفیت و مداوم خواهیم بود .

وی همچنین از اهدای جایزه سال میرزا خبر داد و بیان کرد:عهد واره هنری رسانه‌ای سردار جنگل در تعامل با بنیاد فارابی در۱۰ رشته بعد از پایان کنگره بین المللی میرزا برگزار می‌شود.

نظر شما:

security code