جذاب ترین نشست مطبوعاتی امروز جام جهانی فوتبال؛

کی روش: اگر این جنگ را نبرم کار خاصی نکرده ام/برای ایران مهم است که با بازی فردا به دور بعد برود


۱۴۰۱/۰۹/۰۷ - ۱۶:۳۵ | کد خبر: ۲۸۴۲۱ چاپ

سرمربی تیم ملی ایران در نشست مطبوعاتی پیش از بازی آمریکا تاکید کرد «مطمئنم که بچه‌های من تمام تلاش شان را می‌کنند و بازی فردا خیلی ویژه خواهد بود.»

کی روش: اگر این جنگ را نبرم کار خاصی نکرده ام/برای ایران مهم است که با بازی فردا به دور بعد برود
کلانشهر : به گزارش "ورزش سه" کارلوس کی‌روش در یک نشست مطبوعاتی طولانی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و طوری حرف زد که در جریان این کنفرانس دو بار از سوی خبرنگاران مورد تشویق قرار بگیرد. 
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران که استاد جنگ های روانی است در بخشی از حرف‌هایش به این موضوع اشاره کرد و گفت: اگر نتواند از پس این چیزها بربیاید کل دوران فوتبالش برای او بی معنی خواهد بود.
کی‌روش در ادامه بسیار امیدوارانه، مثبت و حماسی در مورد بازیکنان تیم حرف زد و به نظر می‌رسد با همین کلمات است که بازیکنان سرشان را برای او جلوی توپ می‌گذارند. 

مشروح صحبت‌های کی‌روش را که پیش از نشست مطبوعاتی سرمربی تیم ملی آمریکا و با حضور کریم انصاریفر برگزار شد را بخوانید:

کارلوس کی‌روش که سابقه مربیگری در آمریکا و همکاری با فدراسیون فوتبال این کشور را در سابقه خود دارد در این مصاحبه با احترام نسبت به حریف فردا حرف زد و آنها را باثبات‌ترین تیم گروه دانست. او در عین‌حال تاکید کرد فرصت ویژه‌ای برای ایران به وجود آمده و باید نهایت استفاده را از آن برد.

او در ابتدا گفت: خانم‌ها و آقایان خوش آمدید. فردا بازی ویژه‌ای است بخصوص برای من. تیم ملی این فرصت را دارد باعث افتخار بشود. تیم ملی ایران برای سومین مرتبه و رفتن به بازی سوم با احتمال صعود افتخار آفرین است. امیدوارم بهترین عملکرد را داشته باشد. آمریکا با ثبات ترین تیم گروه است. تیم فوق العاده ای هستند و او را در بازی‌ها قبل نشان دادند. مطمئنم فردا بازیکنان بیشترین تلاش را دارند و فردا بازی ویژه‎ای برای ما خواهد بود. من با تیم ملی آمریکا مدتی کار کرده‌ام و می‌دانم تیم فوق‌العاده‌ای هستند. به نظرم نکته برای رشد آمریکا این است که آن‌ها ساکر را به فوتبال تبدیل کردند. ما هر چه بیشتر تلاش کنیم، می‌توانیم بهتر باشیم. ما می‌دانیم این بازی چقدر اهمیت دارد و می‌خواهیم تاریخ ساز باشیم. این مسابقه به شدت برای ما حساس است. تمام بازیکنان آماده هستند و ما باید کاری انجام دهیم که تاریخ سازی کنیم.


سرمربی تیم ملی ایران در ادامه گفت: پیروی برابر ولز برای ما مهم بود. ما فردا می‌توانیم آمریکا را شکست دهیم. این یک تورنمنت کوتاه است. ما در مرحله اول برای امتیاز بازی می‌کنیم. اما در مرحله شرایط متفاوت است و همه چیز برای برنده است و نه بازنده. 
همین الان یک بازی فوق العاده بین صربستان و کامرون برگزار شد با نتیجه ای غیر قابل پیش بینی. ما این اعتقاد را داریم می توانیم فوتبال خوبی بازی کنیم. اگر این کار را نکنیم اتفاق خاصی رخ نمی دهد. باید سازماندهی مناسبی داشته باشیم و عملکرد خوبی در بخش دفاعی داشته باشیم.

سرمربی پرتغالی با تاکید بر کیفیت آمریکا ادامه داد:  ما باید همه چیزی که داریم را روی این بگذاریم که فوتبال خوبی بازی کنیم. از بازی اول خیلی چیزها یاد گرفتیم. در بازی دوم 3 امتیاز را گرفتیم و در مسابقات هستیم. تا بازی آخر باید برویم و احتمال صعود داریم. همانطور که گفتم این تیم آمریکا است. بیشتر از یک فوتبال است این مسابقه. بازیکنان آن ها در تیم های سطح بالا بازی می کنند. آرزوی بزرگی داریم و می خواهیم امتیاز بگیریم و به مرحله بعد برسیم. امیدوارم آن ها چنین آرزویی داشته باشند.


کی‌روش در پاسخ به سئوال دیگری درباره شکست در بازی اول و بازگشت عالی به تورنمنت هم گفت: نمی خواهم به بازی انگلیس و اتفاقات آن برگردم. ما بهتر شدیم و توانستیم نتیجه را برگردانیم. ریکاوری خوبی داشتیم و مقابل ولز نتیجه گرفتیم. امیدوارم مقابل آمریکا هم نمایش خوبی داشته باشیم. پیروزی برابر ولز روحیه ما را افزایش داد و می خواهیم در دور بعد باشیم.

سئوال بعد از کی‌روش درباره رابطه پدر- پسری او با بازیکنان تیم ملی بود . او در جواب گفت: همیشه به این اعتقاد داشتم یک تیم فوتبال به خاطر تیم بودنش مورد احترام قرار بگیرد. ما یک تیم هستیم و این چیزی است که به آن اعتقاد دارم. ما با ارزش ها و بازیکنان زندگی می‌کنیم. آن‌ها باید این ذهنیت را داشته باشند. مهم ترین کار برای ما خانواده بودن است. وقتی با قوانین حرکت می‌کنید یک تیم می شوید. ما به جاده خودمان در بازی دوم بازگشتیم و یک تیم بودیم.

سئوال بعدی: شجاعت شما را تحسین می‌کنم. می خواهم بدانم شما که بازی آمریکا را دیده اید آیا فردا هم یک کی روش شجاع می بینیم؟
ما باید در مورد حقایق صحبت کنیم. تیم اینجاست که بهترین عملکرد را داشته باشد و همینطور که آمریکا که دو بازی عالی داشته. ما به شدت بازی سختی داریم. دیگر مهم نیست چگونه شروع کردیم و چگونه حرکت کردیم. مهم این است چگونه تمام کنیم. مهم این است چگونه تمام کنیم. پیروزی برابر ولز خوب است اما دیگر تمام شده. آن بازی فقط کمک می کند که نقاط ضعف را پوشش دهیم. ما فردا باید بهترین تیم زمین باشیم. این دلیل نمی‌شود که چون سال پیش بازی خوبی داشتیم به ما پاسپورت دهند و بگویند در فینال اروپا باشید. فردا باید خوب باشیم و با بهترین عملکرد به دور بعد برویم. آمریکا سال 1994 صعود کرد اما برای ما خاص است چون برای اولین مرتبه می توانیم این کار را انجام بدهیم.

سرمربی تیم ملی ایران در خصوص حاشیه‌سازی ها قبل از دیدار با آمریکا عنوان کرد: در این خصوص نظری ندارم اما عقیده من این است که باید بر اساس اخلاق کار کرد و اگر به این اعتقاد داشته باشیم، قوی‌تر خواهیم شد. در دیدار فردا باید تمام تلاش خود را کنیم تا مثل بازی برابر ولز موفق باشیم و هیچ اشتباهی هم نداشته باشیم که این چالش، ساده  نیست.

این برای بار دوم بود که درباره کلینزمن سئوال می‌شد. این بار با این کلمات: کلینزمن در مورد فرهنگ ایرانی ها صحبت کرد و شما جواب دادید. در مورد این فرهنگ بیشتر صحبت می کنید؟

کی‌روش: من در مورد سوال شما در مورد کلینزمن نظری ندارم!


از کی‌روش سئوال شد: روز گذشته فدراسیون فوتبال ایران به خاطر حرکت آمریکا در فضای مجازی شکایتی مطرح کرد. نظر شما چیست؟

در 42 سالی که مربیگری کردم اگر نتوانم در این جنگ روانی پیروز شوم کار خاصی نکرده‌ام. کار ما سرگرم کردن مردم است. من در آفریقا متولد شدم و تا به امروز در جاهای زیادی کار کرده‌ام. اگر بدانید که یک توپ ساده برای کسانی که دو روز غدا نخوردند، چه جادویی ایجاد می‌کند مطمئنا به اهمیت ماموریتی که دارید آگاه می شوید. (دست زدن حضار)
پدرم به من یاد داد هیچ‌وقت دروغ نگویم و خود را برای فوتبال نکشم. این ماموریت ما هست و باید به آن وفادار باشیم. ما همبستگی خود را داریم و با همه آرمان‌های بشریت همبستگی داریم. چه شما در خصوص حقوق بشر و نژادپرستی حرف بزنید چه چیز دیگری، ما با همه آنها هماهنگ هستیم اما ماموریت ما اینجا فوتبال است. همه چیز را برای بازی بده اما خودت را برای بازی نکش. من به این پایبندم. بقیه موارد برای همه جوامع مهم است. همانطور که کریم گفت؛ در مورد حقوق بشر یا نژاد پرستی صحبت کنیم؟ اما ما اینجا هستیم تا حداقل 90 دقیقه لبخند به لب بیاوریم. ما با تیم ملی آمریکا هم بازی کرده ام و هم کار کرده‌ام. یک جعبه روبروی ما بود و بازیکنانی مثل دونادونی (ستاره سابق ایتالیا)  می رفتند سراغ جعبه که بهترین شورت و کفش را انتخاب کنند. 
بچه های امروز آمریکا چیزی نمی دانند در مورد آن جعبه. آن ها بازیکنانی دارند که در اروپا بازی می‌کنند.من باید بازیکنانم را به گونه ای آماده کنم تا بهترین عملکرد را داشته باشند. اگر بخواهم حواس بازیکنان را از موضوع پرت کنم به فوتبال دروغ گفته ام.  

سئوال آخر: هشتم آذر یکی از بهترین خاطرات را برای فوتبال ایران دارد. آیا این موضوع تکرار می‌شود؟ 
من چند ساله مربیگری کرده‌ام. وقتی در زمین هستید و پرده باز می شود. باید آماده باشی آواز بخوانید و برقصید. ما باید این موضوع را در نظر بگیریم که یک هدف داریم و برویم و ببریم. باید این اطمینان را پیدا کنیم که مردم و فوتبال به ما افتخار کنند. امیدوارم بهترین تیم زمین باشیم و گل بزنیم و ببریم. 
(پایان مصاحبه با تشویق حضار)