قره خانی: توقیف نفتکش انگلیسی بر اساس استانداردهای بین المللی دریانوردی بود

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رفتار کشتی انگلیسی در منطقه خلیج فارس بر خلاف استانداردهای بین‌المللی دریانوردی بود، گفت: اقدام ایران در توقیف این نفتکش بر خلاف اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی کاملا قانونی است.

به  گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، اسدالله قره خانی با اشاره به توقیف نفتکش انگلیسی توسط سپاه پاسداران بیان کرد: خلیج فارس و بخشی از دریای عمان از لحاظ بین‌المللی تحت نظارت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. اگر چنانچه یک کشتی به این منطقه ورود پیدا کند و به محیط زیست آسیب زند و یا رفتاری بر خلاف استانداردهای بین‌المللی دریانوردی داشته باشد قطعا به او هشدار داده می‌شود و او نیز مکلف به پاسخگویی است.

وی در ادامه اظهار کرد: کشتی انگلیسی پس از ورود به منطقه علاوه بر رعایت نکردن استانداردهای بین‌المللی دریانوردی GPS خود را خاموش کرده و امکان برقراری ارتباط با آن وجود نداشته و به هشدارهای داده شده نیز توجهی نکرده است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه تصریح کرد: این هشدارها به هر کشتی دیگری که مقررات را رعایت نکند داده شده و آن کشتی پس از پاسخ دهی و اصلاح رفتار اجازه ادامه مسیر خود را دارد اما این کشتی این اقدام را انجام نداد. کار ایران در توقیف این کشتی بر مبنای استانداردهای بین‌المللی دریانوردی بود.

وی در ادامه تاکید کرد: اما کاری که انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق انجام داد یک اقدام غیر قانونی بود. اولا انگلیس حق توقیف کشتی ایران را نداشت. چرا که در محدوده آب‌های آن نبود. از سوی دیگر مقصد این کشتی اصلا مشخص نبود و بر اساس اعلام خود آنها نیز این کشتی از لحاظ مهندسی و ارتفاع آبگیری به گونه‌ای است که امکان پهلوگیری در بندر سوریه را نداشته است. از سوی دیگر استناد آنها به مصوبه اتحادیه اروپا بود. در حالیکه ایران جزئی از اتحادیه اروپا نیست و این مصوبه به کشورهای عضو باز می‌گردد و همچنین مصوبه اتحادیه اروپا با موضوع نفت کاری نداشته است.

قره خانی در پایان گفت: بر اساس تعهد انگلیس در برجام ایران حق فروش نفت خود را دارد و همانطور که رهبری اعلام کردند این اقدام انگلیس یک راهزنی دریایی بود و اقدام ایران بر اساس استانداردهای بین‌المللی دریانوردی بود.

نظر شما:

security code