بررسی‌ها نشان می‌دهد عمده‌ترین صادرات غیرنفتی ایران وابسته به نفت است و سهم کالاهای مزیت‌دار صادراتی در سبد صادراتی کشور روز به روز کاهش می‌یابد.

صادرات غیرنفتی ایران چه کالاهایی است؟/صادرات غیرنفتی هم نفتی است/ تهدید ارزهای غیرنفتی
کلانشهر:در شرایطی که صادرات محصولاتی همچون خشکبار، برخی اقلام کشاورزی فرش و...، روند کاهشی در پیش گرفته است، بررسی عمده‌ترین کالاهای صادرات غیرنفتی ایران نشان می‌دهد، این کالاها نیز به نحوی وابسته به نفت هستند. طی روزهای اخیر دو اظهار نظر در زمینه صادرات غیرنفتی، زنگ خطر محدود شدن بیشتر صادرات غیر نفتی و از دست رفتن بازارهای صادراتی محدود کشور را به دنبال داشت. در یک اظهار نظر مسئولان سازمان چای کشور عنوان کردند بخش زیادی از چای‌های صادراتی ایران بی‌کیفیت است و همین موضوع نیز باعث شده در بازار جهانی بهای چای ایرانی متوسط 4.16 دلار ارزانتر از چای سایر رقبا باشد.

دبیر اجرایی اتحادیه صادرکنندگان خشکبار نیز با اشاره به تعرفه نیم درصدی و غیررقابتی شدن محصولات باغی اعلام کرد امسال خشکبار از ۳ میلیارد دلار صادرات سال گذشته به کمتر از یک میلیارد دلار رسیده است. این اظهارنظرها در حالی است که مشابه این وضعیت را در بسیاری از اقلام از جمله اقلام کشاورزی نیز شاهد هستیم و اساسا کالاهایی که زمانی به عنوان مزیت صادراتی ایران محسوب می‌شدند، در لیست عمده‌ترین کالاهای صادراتی کشور وجود ندارد. بررسی اقلام عمده صادرات غیر نفتی در ۸ ماهه امسال و آمار روز گذشته گمرک نشان می‌دهد پروپان مایع شده، متانول، بوتان مایع شده، پلی اتیلن، قیر نفت، اوره، گاز طبیعی مایع شده، شمش از آهن و فولاد و روغنهای سبک، عمده ترین کالاهای صادراتی ایران هستند و ۵ کشور عمده مقصد صادرات محدود به چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و هند می‌شود. تحریم، سیاست‌های داخلی اشتباه و افت کیفیت محصولات، طی سال‌های اخیر افت صادرات غیرنفتی ایران و از دست رفتن بازارها صادراتی ایران را به دنبال داشت.