رئیس بنیاد ملی گندمکاران ضمن اشاره به اینکه کاشت گندم در برخی مناطق به اتمام رسیده، از ورود اپراتور همراه اول به کشت قراردادی خبر داد و گفت: اپراتور همراه اول مسئولیت ثبت نام، هدایت کشاورز به بانک، بیمه، شرکت خدمات حمایتی و جهادکشاورزی را در کشت قراردادی برعهده گرفته‌ ولی متاسفانه به واسطه مشکلات سامانه و اینترنت، فرآیند عقد قرارداد و تامین نهاده‌ها با مشکلاتی مواجه شده است.

۸۰ درصد کاشت گندم به اتمام رسیده/ ورود اپراتور همراه اول به کشت قراردادی
کلانشهر:عطاالله هاشمی با بیان اینکه در استان‌های شمالغرب، غرب و استان‌های مرکزی تقریبا فصل کشت گندم تمام شده است، گفت:در استان‌های سردسیر شمالغرب و غرب ۱۰۰ درصد، در استان‌های مرکزی بیش از ۹۵ درصد و در استان‌های جنوبی نیز طبق گزارش‌های روسای سازمان‌های جهادکشاورزی و معاونت تولیدات بهبود گیاهی بیش از ۷۰ درصد کاشت گندم انجام شده است.

وی ادامه داد: مجموعا در کل کشور بیش از ۸۰ درصد کاشت گندم به اتمام رسیده است.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه مشکلاتی در خصوص تامین کودهای پایه( فسفاته و پتاسه) وجود دارد، گفت: متولی کشت قراردادی شرکت بازرگانی دولتی است که این شرکت با اپراتور همراه اول برای اطلاع رسانی و هدایت کشاورزان همراه شده است. در حقیقت اپراتور همراه اول مسئولیت ثبت‌نام، هدایت کشاورز به بانک، بیمه، شرکت خدمات حمایتی و جهادکشاورزی را برعهده گرفته‌است. ولی متاسفانه به واسطه مشکلات سامانه و اینترنت، مراحل عقد قرارداد به طور کامل انجام نشده و به همین دلیل کودهای پایه امسال به اندازه کافی به دست کشاورزان نرسیده است.

وی تصریح کرد: نظام مهندسی کشاورزی و اتاق اصناف کشاورزی سامانه‌ها جامع و فراگیری دارند. از طرفی مسئولان آنها در داخل مزارع و روستاها حضور و با کشاورزان ارتباط دارند و مشکلات آنها را مرتفع می کنند. درخواست ما این بود که ثبت‌نام، هدایت و مراحل اجرایی کشت قراردادی و تحویل نهاده‌ها با همراهی تشکل‌ها انجام پذیرد ولی این درخواست مورد توجه قرار نگرفت و اپراتور همراه اول به عنوان هماهنگ کننده و خدمات رسان در این بخش تعیین شد.

وی در پایان در پاسخ به اینکه امسال چند درصد از گندم، تحت پوشش کشت قراردادی درآمده است؟ گفت: هنوز آمار دقیقی در این زمینه اعلام نشده است ، اما بنابر گزارش‌هایی که از استان‌ها و کشاورزان داریم عدد آن چندان قابل اتکا نیست. یعنی امسال باید دو میلیون هکتار کشاورزی قرار دادی انجام می دادیم ولی به این عدد نرسیده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری:

نظر شما:

security code