مدیرکل آبخیزداری سازمان منابع طبیعی :

۶۰ میلیون نفر از جمعیت ایران در مناطق سیل‌خیز سکونت دارند


۱۴۰۱/۰۹/۱۵ - ۱۵:۳۰ | کد خبر: ۲۸۷۸۸ چاپ

مدیرکل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: ۶۰ میلیون نفر از جمعیت شهرها و روستاهای کشور در مناطق سیل‌خیز سکونت دارند که باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

۶۰ میلیون نفر از جمعیت ایران در مناطق سیل‌خیز سکونت دارند
کلانشهر:هوشنگ جزی روز سه شنبه در حاشیه نشست مدیریت منابع آب و اهداف راهبردی آبخیزداری خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ساکنان در ۴۵۰ شهر و هشت هزار و ۶۵۰ روستا و آبادی کشور در معرض خطر سیل قرار دارند.

به گفته وی؛ خسارت هر سیل در کشور حدود ۴۴۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

مدیرکل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: سازمان منابع طبیعی و آخیزداری کشور برای جلوگیری از خسارت سیلاب در این مناطق اقدام ها و برنامه های پیشگیرانه مناسبی را در سطح حوزه های آبخیز کشور در دستور کار خود قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: ارزیابی سیلاب های اخیر کشور مشخص می کند که در مناطقی که فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری انجام شده سیلاب با خسارت کمتری همراه بوده است که می طلبد که اعتبارات مناسب در مدیریت بحران استان ها برای پیشگیری از سیلاب و اقدامات علمی آبخیزداری تخصیص شود.

جزی با بیان اینکه برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی خطر فرونشت زمین را بیش از گذشته کرده است گفت: نسبت برداشت آب زیر زمینی به آب قابل برنامه ریزی در برخی از مناطق کشور به ۱۷۶ برابر می رسد و این رقم قابل تامل است.

رسوب‌گذاری سالانه ۳۵۰ میلیون متر مکعب خاک در سدها

وی درباره فرسایش خاک در بالادست سدها نیز افزود: سالانه بیش از ۳۵۰ میلیون مترمکعب خاک همراه سیلاب‌ها شسته شده و در مخزن سدها رسوب‌گذاری می شود.

مدیرکل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اظهار داشت: میزان خاکی که هر ساله وارد مخزن های سدهای کشور می شود، معادل ۶ برابر حجم سد شیرین دره در شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی است.

وی یادآور شد: ورود رسوب و خاک به مخزن سدها سبب کاهش عمر مفید این سازه ها می شود و این در حالی است که هزینه های بسیار زیادی برای ساخت آن صرف می شود.

فرسایش خاک ایران بیش از میانگین جهانی

جزی در ادامه عنوان کرد: میزان فرسایش خاک در ایران سالانه ۱۶.۴ تن در هر هکتار است در حالی که شاخص جهانی آن ۲.۵ تن در هر هکتار است.

وی عنوان کرد: ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه منابع طبیعی در معرض فرسایش آبی قرار دارد و این گستره در کشور بسیار بالا است و می طلبد در این زمینه چاره اندیشی شود.

مدیرکل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: فرسایش و از بین رفتن خاک موضوعی مهمتر از، از بین رفتن منابع آبی است اما در کشور کمتر به صیانت و حمایت از خاک توجه شده است.