رشت پُرستاره؛ بی‌فروغ از ثبات مدیریت شهری


۱۴۰۱/۰۹/۱۵ - ۱۵:۳۲ | کد خبر: ۲۸۷۸۹ چاپ

رشت شهر باران‌های نقره‌ای با ستارگانی از علم و دانش و شهره در جهان؛ امروز مدیریت شهری آن تبدیل به معضلی شده که معضلات دیگر را در طول سالیان شدت بخشیده و بدل به چالش ها و بحران های جدی کرده است مسائلی که چه بسیار در سایه مدیریت شهری خردمندانه و همدلانه می توانست امروز به شکل و شمایلی متفاوت باشد.

رشت پُرستاره؛ بی‌فروغ از ثبات مدیریت شهری
کلانشهر: این شهر با همه ظرفیت ها و جاذبه های فراوانش در طول سالهای گذشته تا کنون با مشکلات و ضعف‌های فراوان در حوزه شهری از مساله پرحاشیه عزل و نصب و جابجایی‌های شهرداران و بی‌ثباتی مدیریت شهری رنج برده و هر روز هم بر حدت این مساله افزوده شده و حداقل شهروندان این شهر سالهای سال است که کشمکش سرماندن یا نماندن شهردار را شاهدند و هر چند ماه یکبار سوژه شهر و فضای مجازی می شود.

رشت زادگاه بزرگ مردانی همچون میرزاکوچک خان روحانی مبارز، پروفسور فضل‌الله رضا دانشمند برجسته در حوزه‌های برق، پرفسور سمیعی جراح برجسته مغز و اعصاب است، رشت به شهر اولین‌ها و ﭘﺎﯾﺘﺨﺖ خوراک جهان ﺑﺎ ۱۷۰ ﻧﻮﻉ ﻏﺬﺍﯼ ﻣﺤﻠﯽ نیز شهره است، ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺷﻌﺒه ﺑﺎﻧﮑﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ، نخستین ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻣﻠﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺗﺌﺎﺗﺮ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺍﺗﻮﺑﻮﺱ ﺷﻬﺮﯼ، ﺍﻭﻟﯿﻦ خط آهن ﺍﯾﺮﺍﻥ و سومین خط آهن جهان، ﭘﺎﯾﺘﺨﺖ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺩﺭ ﻗﺎﺭﻩ ﺁﺳﯿﺎ نخستین ﺩﺍﺭﻭﺧﺎﻧﻪ ﺷﺒﺎﻧﻪﺭﻭﺯﯼ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ، نخستین ﻣﺮﯾﻀﺨﺎﻧﻪ ﻣﻠﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ‌ و ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺧﺎﻧﻪ ﻣﻌﻠﻮﻟﯿﻦ ﻭ ﺳﺎﻟﻤﻨﺪﺍﻥ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ را در خود داشته است.

رشت معروف به اولین‌ها و شهر همیشه بیدار با زیبایی بکر و حیرت انگیزش از مشکلات و چالش های جدی چون آلودگی‌های زیست محیطی، کوهی به ارتفاع بیش از ۹۰ متر در سراوان، آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهرورد که زمانی زیبایی بکر و محل ماهی گیران بود، ترافیک سرسام‌آور، آسفالت بی‌کیفیت و کوچه پس کوچه های درهم و برهم و بی سامان رنج می‌برد که بروز همه آنان در طول سالیان در سایه بی‌ثباتی مدیریت شهری جدی و جدی تر شده است.

این شهر از سالیان دور با واژه پایداری مدیریت شهری بیگانه است همین موضوع نیز به مهم‌ترین مانع توسعه شهری رشت تبدیل شده‌است. در واقع این موضوع شاید با شکل گیری شوراها که امیدی برای بهبود مدیریت شهری بود نمودی اینگونه یافت و بر خلاف انتظار شوراها نه تنها به توسعه شهری در رشت منجر نشده اند که شهر در میانه این درگیری ها و اختلافات پسرفتی عجیب داشته است.

اختلاف نظر اعضای شورای شهر با مدیریت شهری، سوال‌های مکرر از شهردار و استیضاح رنج بی‌پایان رشت است گویی تمامی ندارد، بر اساس آمارهای موجود طی ۲ دهه اخیر تا به امروز شهردارانی که با رای مستقیم اعضای شورای اسلامی رشت کلید شهرداری شهر باران های نقره ای را به دست گرفتند، هیچ یک بیشتر از یک سال نتوانستند شهردار بمانند.

شهرداران منتخب رشت، هر بار بنا به دلایل مختلف با طرح سوال، قانع نشدن از پاسخ‌ها و سرانجام استیضاح از سوی اعضای شورا برکنار می‌شدند و مجموعه شهرداری با سرپرست اداره می شود، این روند در "شورای ششم" نیز ادامه دارد، شورای اسلامی و شهرداری رشت در این دوره بیش از هر زمان دیگر با حاشیه‌های انتخاب و ماندن و نماندن شهردار دست و پنجه نرم می‌کنند.

سید امیرحسین علوی شهردار فعلی رشت هفتم مهرماه پارسال در جلسه علنی شورا با ٩ رای اعضا و با تعریف و تمجید تعدادی از اعضای شورای اسلامی این شهر که " پس از مدتی از مخالفان وی شدند" انتخاب شد و تقریبا بعد از یک ماه "پنجم آبان" با دریافت حکم از سوی وزارت کشور رسما کلید شهرداری رشت را به دست گرفت اما در کمتر از سه ماه موضوع طرح سوال و استیضاح از او آغاز شد.

رشت پُرستاره؛ بی‌فروغ از ثبات مدیریت شهری

رفت و برگشت ۲ ماهه شهردار رشت

علوی شهردار رشت پس از گذشت چند ماه از فعالیت خود چندین بار با طرح سوال از سوی اعضای شورای اسلامی و موضوع استیضاح روبرو شد و در چند مرحله توانست اکثریت اعضای شورای اسلامی را قانع کند.

آخرین استیضاح شهردار رشت هشتم تیرماه امسال پس از چندین روز کشمکش و لغو جلسه در دقایق پایانی جلسه به دلیل عدم ارسال صورتجلسه شورا به فرمانداری با توجه به اینکه تمامی مصوبات شورا طبق قانون باید به کمیته تطبیق فرمانداری رشت ارسال و تایید شود و حاشیه های دیگر بالاخره در ۱۸ تیرماه برگزار و با اکثریت آرا برکنار شد و بلافاصله مجتبی خدمت بین دانا از کارکنان شهرداری با ٩ رای به عنوان سرپرست معرفی گردید.

حاشیه پررنگ تر از متن شورای اسلامی و شهرداری رشت پس از برکناری شهردار رشت آغاز می‌شود، در همان ایام چهار عضو شورا طی نامه‌ای به فرماندار، اعتراض خود را به روند رای گیری شورا اعلام کردند، البته در همان جلسه نیز یک عضو شورای اسلامی رشت از موافقان شهردار نسبت به نتیجه رای‌گیری اعتراض کرده بود اما راه به جایی نبرد نکته قابل تامل اینکه قبل از رای گیری پیش بینی می‌شد که حداقل چهار عضو شورا حامی قطعی شهردار رشت هستند به این ترتیب نتیجه رای گیری با شوک اعضای موافق مواجه شده بود. "در جلسه هشت رای به قانع نشدن پاسخ های شهردار و سه رای مبنی بر قانع شدن از جواب ها اعلام شده بود".

این موضوع پس از چند روز سر و صدا در فضای مجازی و رسانه های محلی، به حاشیه رفت، پس از مدتی از برکناری شهردار رشت و انتخاب سرپرست، فراخوان انتخاب شهردار این شهر منتشر شد و از تمامی افراد دارای توانمند و تجربه در عرصه مدیریت شهری داوطلب سـمت شـهرداری رشت دعوت شد تا رزومه و برنامه‌های پیشنهادی خود را اعلام کنند.

به این ترتیب ۳۳ نفر به عنوان داوطلب تصدی پست شهرداری رشت سابقه کاری خود را برای بررسی در شورا ارایه دادند که در این بین خبر بازگشت علوی به پست شهرداری رشت با حکم رییس شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری در تاریخ ۲۱ شهریور امسال بار دیگر شوک عجیبی را در شورای اسلامی، مجموعه شهرداری و شهروندان رشت ایجاد کرد.

" رییس شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری حکم خود را مبنی بر توقف مصوبه شورا در رابطه با عزل شهردار رشت اعلام و عنوان کرد که تا تعیین تکلیف نهایی و صدور رای قطعی امیرحسین علوی سکان مدیریت شهری رشت را یکبار دیگر بر عهده بگیرد به این ترتیب علوی بار دیگر راهی شهرداری رشت شد.

اما در روزهای اخیر پس از گذشت نزدیک سه ماه از فعالیت دوباره سیدامیرحسین علوی به عنوان شهردار رشت بار دیگر در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها مطالبی مبنی بر پایان عمر مدیریتی شهردار رشت اینطور بیان شد که با توجه به استیضاح شهردار رشت در جلسه شورای شهر در ۱۸ تیر ماه امسال و عدم کسب حداکثر رای اعتماد توسط سید امیرحسین علوی از اعضای شورا، وی به دیوان عدالت اداری اعتراضی تنظیم کرد که در جلسه از سوی شعبه ۴۵ دستور موقت برای بازگشت مجدد وی به سمت شهرداری صادر شد.

بعد از صدور حکم شعبه ۴۵ مبنی بر بازگشت موقت علوی به شهرداری، اعتراضی از سوی شورا در شعبه تجدید نظر تنظیم و حکم شعبه ۴۵ بررسی شد که طی روزهای اخیر حکمی مبنی بر لغو دستور موقت شعبه‌ ۴۵ عدالت اداری از سوی شعبه ۲۶ صادر شده و بر این اساس و با توجه به اینکه سید امیرحسین علوی با دستور موقت به سمت شهرداری بازگشته بود با لغو این دستور ایشان دیگر نمی‌تواند شهردار رشت باشد.

این مطالب در حالی در فضای مجازی و برخی از رسانه ها مطرح شد که واقعیت چیز دیگری است و شهردار در محل کارش به فعالیت ادامه می‌دهد.

گیلان

واقعیت موضوع از سخنان سخنگوی شورای اسلامی رشت

سخنگوی شورای اسلامی رشت در این باره گفت: به دلیل اینکه موضوع مدیریت شهری با هدایت و نظارت شوراست و به صورت شورایی اداره می‌شود گاهی در پیشبرد مدیریت شهری اختلاف سلیقه وجود دارد.

نادر حسینی اظهار داشت: بخشی از اعضای شورا در روند فعالیت شهردار در طول یک سال گذشته رضایت نداشتند و در چند مرتبه برای استیضاح شهردار تلاش کردند که موفق نشدند اما در نهایت برکناری شهردار رشت اتفاق افتاد.

وی بیان داشت: به دلیل اینکه جلسه استیضاح و برکناری شهردار رشت ابهاماتی داشت، موضوع در دستگاه قضا مورد پی‌گیری قرار گرفت، به این ترتیب اگر شاهد بودید که در چند ماه اخیر مساله بحث شهردار در فضای رسانه‌ای قرار گرفت به واسطه این بوده که حکم دادگاه در چند مرحله است.

سخنگوی شورای اسلامی رشت اضافه کرد: مرحله اول دستور موقت بود که شهردار با این دستور ۲ ماه مشغول به کار شد، بعد در دادگاه بدوی و شورای اختلاف مرکزی پرونده مورد بررسی قرار گرفت و رای به ماندن علوی در پست شهرداری داده شد.

حسینی اظهار داشت: تعدادی از اعضای شورا در تجدید نظر دنبال این هستند تا بتوانند رای نهایی را بگیرند، یکی از مسایلی که در تجدید نظر مورد بررسی قرار گرفت، ابطال دستور موقتی بود که شهردار رشت ابتدا دریافت کرده بود و آن باطل شد.

وی افزود: به دلیل اینکه علوی با نظر شورای حل اختلاف و رای شورا، شهردار است، می‌تواند روند فعالیت خود را ادامه دهد تا نهایت جمع‌بندی کامل اتفاق بیفتد که احتمال می‌دهیم طی یکی ۲ هفته آینده این موضوع به نوعی جمع شود، به این نحو که دستگاه قضا و حاکمیت بر ادامه فعالیت شهردار و یا برکناری وی رای خواهند داد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر رشت خاطر نشان کرد: اگر هم این موارد چند مرتبه در فضای رسانه‌ای قرار گرفته به واسطه مراحلی است که باید در دستگاه قضا طی شود.

علوی همچنان شهردار است

حسینی در ادامه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بر اساس موارد یاد شده سیدامیر حسین علوی همچنان شهردار است، اظهار داشت: فضای اداری و سازمانی چون حالت شورایی اداره می شود، زمینه ساز این حواشی است که باید مدیریت شود.

سخنگوی شورای اسلامی رشت اضافه کرد: تلاش ما اینست که ثبات مدیریتی اتفاق بیافتد، اگر تا به امروز هم مقاومت و همراهی می کنیم به این دلیل است که دوستان شورا شهردار را انتخاب کرده‌اند.

وی اظهار داشت: صحبت ما این است اکنون که شهردار را انتخاب کرده‌ایم و مشغول به فعالیت است، اجازه دهیم به کار خود ادامه دهد اگر هم اشکالی در فعالیت وی بود، دستگاه نظارتی می‌توانند نظارت کنند.

حسینی با تاکید بر اینکه ثبت مدیریتی باید در دوره ششم شورای اسلامی در شهر رشت اتفاق بیفتد، خاطر نشان کرد: باید اجازه دهیم تا شهردار کارش را ادامه دهد، اما برخی این سلیقه را قبول ندارند و تمایل دارند که علوی برود و فرد دیگری را برای تصدی پست شهرداری رشت انتخاب کنند.

گیلان

حال شهر رشت خوب نیست

رییس شورای اسلامی شهرستان رشت نیز دو روز قبل در دیدار اعضای شوراهای اسلامی این شهرستان با نماینده ولی فقیه در گیلان طی سخنانی گفت: رشت وضعیت مناسبی ندارد و حال این شهر خوب نیست چون در حوزه مدیریت شهری ما در شورا و شهرداری دچار یکسری خطاهای راهبردی شدیم در حالی که می‌توانستیم یک شورای موفق در رشت و شهری توانمند داشته باشیم.

مجید عزیزی اظهار داشت: عدم ثبات مدیریتی شهری مهمترین معضل رشت است و با توجه به گذشت بیش از ۱۲ سال هنوز کنارگذر رشت احداث نشده که عمده دلیل این امرعدم ثبات مدیریت شهری است و از سوی دیگر زیرساختهای معیوب شهر هم مردم را گرفتار کرده است.

این عضو شورای اسلامی رشت عنوان کرد: شورا یک نماد فرادستی در راستای هم افزایی است و مطالبه‌گری یکی از اهداف مهم آن است و باید پیگیر مشکلات و مطالبات مردم باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت با بیان اینکه انتخاب شهردار حق اعضای شوراست، افزود: اما پس از یک ماه از تشکیل این شورا چالش با شهردار شروع شد که این امر باعث مشکلات زیادی تا به امروز شده‌است.

وی ادامه داد: البته اگر اشکالات و ایرادات اساسی وجود داشته باشد و یا اگر شهردار تخلفات مالی و یا مباحث سیاسی داشته باشد باید آنرا بازگو کرد اما هم اینک هیچ سند و مدرکی از سوی مخالفان شهردار ارایه نشده و نمی‌شود چون هیچ سندی وجود ندارد.

رشت ظرفیت این میزان از اختلافات را ندارد

عزیزی خاطر نشان کرد: ما باید به دنبال چاره باشیم اما درگیری‌ها در شورا اجازه این امر را نمی‌دهد، لذا از نماینده ولی فقیه در گیلان می‌خواهیم که در این بخش ورود کرده تا این معضل خاتمه یابد زیرا رشت ظرفیت این میزان از اختلافات را ندارد.

وی اظهار داشت: پس از انتخابات شوراها، مردم شهرستان رشت نام شورای کنونی را شورای انقلابی گذاشتند اما عملکرد ما مردم را ناامید کرده و با تنگ نظری‌ها اجازه نمی‌دهیم که یک نیروی بومی رشد کند.

علیرضا تاج شهرستانی یکی از اعضای شورای اسلامی رشت هم در این جلسه با قطع سخنان رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت اظهار کرد: این جلسه برای شهردار رشت تشکیل نشده که فقط در خصوص وی صحبت می‌شود، شما می‌توانید در جلسه اختصاصی در مورد شهردار صحبت کنید.

وی با انتقاد از رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت افزود: این جلسه برای بیان مشکلات شوراهای بخش‌ها و شهرهای شهرستان رشت تشکیل شده تا نماینده ولی فقیه استان گیلان با این مشکلات بیشتر آشنا شود و برای برطرف شدن آنها با مسئولان ذیربط چاره‌ای اندیشیده شود اما رئیس شورا فقط درحمایت از شهردار رشت صحبت می‌کند.

این عضو شورای اسلامی رشت بیان داشت: فضای شهری هم باید نشاط و شادابی داشته باشد و برنامه هایی برای ایجاد شادمانی و ارتقا روحیه آنان ایجاد شود.

شوراها از رویکردها و برخوردهای حزبی و باندی پرهیز کنند

نماینده ولی‌فقیه در گیلان نیز در دیدار با اعضای شورای اسلامی و شهرداران شهرستان رشت طی سخنانی گفت: شوراها باید هم و غم خود را صرف حل مسائل مردم و مشکلات شهر کرده و از رویکردها و برخوردهای حزبی و باندی پرهیز کنند.

آیت‌الله رسول فلاحتی با تاکید بر اینکه شوراها نباید در مجموعه خود حزبی عمل کنند چون هرجا اینگونه رفتار کرده‌ایم، هم شهر و هم مردم متضرر شده‌اند، افزود: اگر در شوراها با هم سازش، مدارا و مدیریت نداشته باشید، هیچ اقدام اصولی در راستای توسعه شهر انجام نمی‌شود.

وی اظهار داشت: باید صبر و تحمل خود را بالا برده، گوش شنوایی برای مردم بوده و در صدد رفع مسائل و چالش های شهر و مردم برآمده و در این رابطه اطلاع رسانی شود تا مردم نیز نسبت به این تلاش ها و اقدامات واقف شوند.

وی اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا را چشم بینا و گوش شنوای مردم دانست و اظهار داشت: اعضای شورا منتخبین مردم محسوب می‌شوند و باید مشکلات و معضلات موجود در منطقه خود را شناسایی و در این راستا تلاش و اقدام کنند.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان بیان داشت: متاسفانه برخی از شوراها مردم را معطل گذاشتند و وضعیت شهر، کوچه‌ها و معابر در برخی از شهرها مناسب نیست چنانکه امروز در شهرستان رشت که مرکز گیلان است با مشکلات زیادی مواجه هستیم و حتی ورودی این شهر زیبنده این این خطه پرآوازه و زیبا نیست.

امام جمعه رشت اضافه کرد: اگر در هر کاری طرح و برنامه اصولی ارائه و مدیریت صحیح انجام شود، بی‌شک امور به سمت اصلاح و بهبود می‌رود که نمونه بارز آن کمبود آب زراعی در سال جاری بود اما این مشکل جدی چنان به خوبی مدیریت شد که نه تنها کاهشی در تولید نداشتیم که شاهد افزایش راندمان و تولید برنج بودیم.

در واقع امروز ظرفیت رشت و استان از این همه اختلاف نظرهایی که به شکاف در مدیریت شهری منجر شده کامل شده و باید این مشکل در جایی برای همیشه پایان یابد و وقت و انرژی و توان شورا و شهری در مسیر توسعه این شهر زیبا و مهم متمرکز و مصرف شود.

رشت دارای ۷۰۰ هزار نفر جمعیت است که در طول روز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد.