مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با تاکید بر ضرورت استفاده از حمل و نقل ترکیبی گفت: کسب سهم بیشتر از ترانزیت کالا در بندرانزلی در گرو استفاده از امکانات موجود و ایستگاه خط آهن رشت است و ورود ریل به بندر انزلی فرصت رقابت برابر را برای این بندر ایجاد می کند .

ورود ریل به مجتمع بندری انزلی فرصتی برای رقابت برابر است
کلانشهر:حسین یونسی روز پنجشنبه گفت : استفاده از ریل امکان پتانسیل رقابتی برابر را برای مجتمع بندری انزلی در کنار سایر بنادر شمالی خزر فراهم می کند و از مسئولان می خواهیم خط راه آهن را برای مجتمع بندری انزلی نیز طراحی کنند.

وی ادامه داد : خط آهن در این شهرستان تنها برای بندرکاسپین طراحی شده است اما طبق بررسی های اجمالی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان قسمت شرقی محوطه بندری این مجتمع برای ریل گذاری مناسب است .

وی تصریح کرد : مجتمع بندری انزلی در حال حاضر ظرفیت تخلیه و بارگیری 10 میلیون تن کالا را دارد که در کنار ظرفیت چهار میلیون تنی بندر کاسپین می تواند 15 میلیون تن کالا را وارد گیلان کند و این کالا ها باید با استفاده از جاده مناسب منتقل شوند .

یوسنی با بیان اینکه برای رونق ترانزیت از مجتمع بندری انزلی به جاده کمربندی رشت- انزلی نیاز داریم گفت : 90 درصد صاحبان کالا برای انتقال کالای خود از مسیر جاده ای استفاده می کنند، به همین دلیل حتی درصورت ورود ریل به بندر کاسپین به جاده مناسب نیاز داریم .

وی در بخش دیگری گفت : ورود کشتی به این مجتمع بندری طی 2 ماه گذشته روند روبه رشدی را شاهد بود و صاحبان کشتی که در چند ماه اخیر به هر دلیلی از این بندر قهر کرده بودند بازگشتند و ما شاهد پهلوگیری روزانه هشت تا 10 کشتی در این بندر هستیم و این امر حاصل بازار یابی و مشتری مداری بوده است .

وی اظهار داشت : یکی از نقاط قوت مجتمع بندری انزلی این مساله است که هم اکنون 95 درصد کشتی هایی که بار وارداتی به این بندر می آورند کالای صادراتی می برند ، حسنی که هیچ یک از بنادر ایرانی حاشیه دریای کاسپین ندارند .

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به فرصت های سرمایه گذاری در مجتمع بندری انزلی تصریح کرد : طی روزهای اخیر توانستیم پس از هفت سال مجوز در اختیار قرار دادن یک حوضچه به سرمایه گذار را اخذ کنیم که این پروژه تکمیل کننده مارینای منطقه آزاد انزلی است و با راه اندازی این ایستگاه مسافران از طریق دریا به منطقه انزلی منتقل می شوند .

مجتمع بندری انزلی با سابقه ۳۰۰ ساله در عرصه حمل و نقل دریایی همواره منطقه مورد توجه بازرگانان و تجار کشور بوده است و امروز با ۱۷ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالا در سال، بزرگترین و مجهزترین مجتمع بندری ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می شود.

این مجتمع بندری یکی از پرسابقه‌ترین بنادر ایران و از مهمترین و بزرگترین بنادر شمال کشور محسوب می‌شود که با قرار گرفتن در گذر تجاری بین‌المللی از قبیل کریدور ترانزیتی بین المللی شمال - جنوب و تراسیکا و غیره از دیرباز عهده دار نقش برجسته در صنعت حمل و نقل دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپایی بوده است.