مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از تبدیل غار باستانی دربند رشی در بخش رحمت آباد و بلوکات رودبار به مرکز گردشگری خبر داد.

ساماندهی غار باستانی دربند رشی در شهرستان رودبار
کلانشهر: مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: با حمایت مسئولان استانی و کشوری ، قرار است غار دربند رشی واقع در بخش رحمت آباد و بلوکات رودبار با سرمایه گذاری بخش خصوصی به یک مرکز گردشگری شامل رستوران، موزه و بازارچه صنایع دستی،متناسب با زیست بوم منطقه تبدیل شود. 

ولی جهانی افزود: حفاظت از محیط زیست ، غار و مناطق اطرافش به همراه تلفیق جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، کمک به توسعه پایدار و رونق اقتصادی شهرستان و استان و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم از مزایای این طرح است.

وی از تمام علاقمندان برای سرمایه گذاری در این طرح خواست تا با مراجعه به نزدیک‌ترین واحد‌های میراث فرهنگی در گیلان درخواست خود را برای مشارکت ارائه دهند.

ولی جهانی گفت: ایجاد مسیر دسترسی مناسب و ایمن برای گردشگران و پارکینگ اختصاصی، نصب تابلو‌های راهنما، عرضه محصولات صنایع دستی و سوغات محلی و تامین روشنایی از دیگر مواردی است که برای ساماندهی غار رشی پیش بینی شده است.

وی با اشاره به ثبت ملی این غار تاریخی با شماره ۱۳۲۱۸ ، تصریح کرد : با استناد به کاوش‌های باستان‌شناسی ، سابقه حضور انسان در غار باستانی دربند روستای رشی در شهرستان رودبار حدود ۲۳۰ هزار سال قبل برمی گردد.