با گذشت نزدیک به 3ماه از آغاز ناآرامی‌ها و در پی آن تشدید اختلالات اینترنتی و محدودیت‌های مرتبط، کاربران منتظرند که اینترنت به‌تدریج به شرایط عادی بازگردد.

صدای روزنامه شهرداری هم درآمد؛محدودیت اینترنت را بردارید /کار و کاسبی مردم نابود شده است
کلانشهر:روزنامه همشهری نوشت:سال‌هاست که اینترنت از یک ابزار تجملی خارج و به بخش لاینفک زندگی مردم تبدیل شده است. علاوه بر ارتباطات فردی و گروهی، بستر اینترنت فضایی را برای کسب‌وکارها ایجاد کرد تا حوزه‌ای به نام اقتصاد دیجیتال شکل بگیرد. پس از آن، پلتفرم‌هایی شکل گرفتند که در ابتدا ارتباطات فردی و گروهی را مدنظر داشتند، اما مشاغل خرد و خانگی را هم هدف‌گذاری کرده بودند.

این در حالی بود که طیف وسیعی از کاربران و کسب‌وکارها به واسطه اختلالات اینترنتی و همچنین فیلتر اینستاگرام و واتساپ با چالش روبه‌رو شدند. این خسارت‌ها به حدی بود که دولت و دستگاه‌های مرتبط درصدد حمایت از کسب‌وکارها برآمدند. چالش موجود البته تنها کسب‌وکارهای اینترنتی را تحت‌تأثیر قرار نداد و کسب‌وکارهای مرتبط دولتی و خصوصی هم از این اتفاق متاثر شدند. علاوه بر شرکت پست، اپراتورها هم با خسارت روبه‌رو شدند.

احتمال ورشکستگی اپراتورها

 با اختلالات اینترنتی و محدودیت‌های ایجاد شده در پلتفرم‌های کسب‌وکاری طیف گسترده‌ای از فعالان اقتصادی متضرر شدند. مشاغل خرد و خانگی یا به تعبیر مرکز ملی فضای «زیرپله‌ای» را اگر یک سوی این طیف درنظر بگیریم، سمت دیگر آن اپراتورها خواهند بود. اگرچه آمارهای متفاوتی از ضرر و زیان اپراتورها منتشر می‌شود، اما گزارش مهرماه سایت کدال حاکی از این است که اپراتور همراه اول در مقایسه با ماه قبل (شهریور1401) با کاهش درآمد 743میلیارد تومانی روبه‌رو بوده است. درحالی‌که آماری از سوی ایرانسل منتشر نشده، اما قطعا این شرکت هم با کاهش درآمد روبه‌رو بوده است. اما نامه رایتل به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اگرچه مربوط به 9آبان است، به تازگی رسانه‌ای شده است.

نکته قابل توجه آنکه اپراتورهای همراه اول و ایرانسل درآمدهای دیگری به جز فروش اینترنت دارند که رایتل تقریبا از آن بی‌بهره است. بخشی از درآمد اپراتور اول و دوم مربوط به ارتباطات صوتی است که رایتل تقریبا از آن بی‌بهره است.

این نامه حاکی از آن است که اپراتور سوم روزانه به‌طور میانگین 14میلیارد ریال کاهش درآمد داشته است و همین موضوع باعث شده که این شرکت از «خروج اجباری از بازار ارتباطات» کشور درصورت تداوم شرایط فعلی سخن بگوید.

چالش کسب‌وکارهای مرتبط

خسارت محدودیت‌های اخیر به کسب‌وکارهای مرتبط ازجمله شرکت ملی پست را هم نباید از نظر دور داشت، چراکه این شرکت از محل حمل‌ونقل کالاهای فروخته شده از طریق اینترنت و پلتفرم‌ها درآمد قابل توجهی کسب می‌کرد. مدیرعامل شرکت پست در روزهای پایانی مهرماه از کاهش یک سومی درآمدهای این شرکت خبر داده و نتیجه‌گیری کرده بود که «این موضوع نشان می‌دهد یک‌سوم مرسوله‌های پستی و معاملات از طریق اینترنت بین‌الملل و پلتفرم‌های خارجی انجام می‌گرفته است.»

یک شرکت مشهور دیگر هم که در حوزه ارسال مرسولات فعالیت می‌کند از کاهش 20 تا 25درصدی درآمدهای خود طی یک ماه اول اختلالات اینترنتی خبر داده، اما این کاهش را صرفا مربوط به کسب‌وکارهای اینترنتی ندانسته بود.