قیمت دلار از روز گذشته روند رو به رشد تازه‌ای را آغاز و به سمت نیمه بالایی کانال 36 هزار تومانی حرکت کرده است. به نظر می‌رسد تا زمانی که سایه ابهامات همچنان فضای اقتصادی و سیاسی را پوشانده باشد، مسیر ارز صعودی است.

قیمت دلار امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۱/دلار بیشتر از ۳۶هزار تومان می‌شود؟
کلانشهر: قیمت دلار آزاد که تا ظهر روز گذشته در مرز 36 هزار تومان در جا می‌زد، از نیمه‌های روز روندی صعودی در پیش گرفت تا امروز در پله ششم این کانال بازگشایی شود. بدین ترتیب معامله‌گران با انتظار افزایش دوباره قیمت دلار، وارد میدان دادوستد شده‌اند.

گفتنی است در حالی قیمت دلار آزاد برای ورود به کانال‌های بالاتر خیز برداشته است که قیمت صرافی ملی چند روزی است به‌روزرسانی نشده و همچنان درکانال 33 هزار تومانی منجمد است. در همین حال دلار نیمایی نیز همچنان در کانال 28 هزار تومانی سرکوب می‌شود.


با این حال اما دلار توافقی طی روزهای گذشته فاصله خود را با دلار آزاد کم کرده است؛ به نحوی که امروز نیز قیمت دلار توافقی به 35 هزار و 411 تومان رسید و فاصله خود را با دلار آزاد کم کرد. هر چه فاصله این دو نرخ کاهش یابد، سود دلالی ارز نیز افت خواهد کرد و می‌تواند به ثبات بازار دلار کمک کند.

در بازارهای همسایه نیز قیمت دلار افزایشی بوده است؛ به نحوی که در بازار هرات، قیمت دلار روند رو به رشد خود را ادامه داده و امروز به 36 هزار و 400 تومان رسیده است. قیمت دلار سلیمانیه که مدتی است در کانال 36 هزار تومانی پیشروی می‌کند، امروز توانسته است خود را به رقم 36 هزار و 850 تومان برساند.

ناتوانی بازارساز در کنترل قیمت اسکناس آمریکایی

اگرچه بانک مرکزی طی بیش از 1.5 ماه گذشته تلاش کرده است قیمت دلار را از مسیرهای مختلف کنترل و کاهشی کند اما به نظر می‌رسد به جز برای مقطعی کوتاه، در این تجربه موفق نبوده است. کارشناسان عنوان می‌کنند  تا زمانی که مشکلات ریشه‌‌ای اقتصادی همچنان پابرجاست و هر روز با کاهش بیشتر ارزش پول ملی مواجه هستیم، نمی‌توان انتظار داشت روش‌های سنتی کنترل قیمت، اثر ماندگاری بر بازار ارز داشته باشد؛ بر همین اساس سیاست‌های فعلی بازارساز تنها به عنوان مسکنی مقطعی اثرگذار خواهد بود.


میثم رادپور، کارشناس مسائل مالی به تجارت‌نیوز گفته است: «تورم موضوعی است تعیین‌کننده و مهم که بدون شک بازار ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و جهت کلی بازار را مشخص ‌می‌کند. اخیرا در کشور به رکوردهای بی‌سابقه‌ای از تورم رسیده‌ایم و به طور متوالی تورم‌های بالای ۴۰ و ۵۰ درصد را تجربه‌ می‌کنیم.»

او معتقد است: ‌«بازار ارز عقب‌تر از تورم است. ما در اقلام مصرفی خانوار، صندوق‌های سرمایه‌‌ای و تمامی بخش‌های بازار و اقتصاد، تورم افسار گسیخته‌ای را شاهد هستیم. اما مدتی است بازار ارز جابه‌جایی چندان جدی و عمده‌ای نداشته است.»

او در پاسخ به این‌ پرسش که آیا ارزپاشی بازارساز دلیل کنترل قیمت دلار در مقابل تورم نیست، افزود: «زمانی ما درآمد نفتی داشتیم، ارز هزار تومان بود اما در حال‌حاضر حقوق و درآمد دریافتی را اگر به دلار حساب کنیم زیر خط مطلق فقر جهانی است. شاید قیمت دلار در آن زمان قابلیت کنترل داشت اما الان مدت‌هاست از آن دوران گذشته است. عواملی مثل کاهش فروش نفت، تحریم‌ها،‌ بزرگ شدن بی‌ دلیل بدنه دولت و ناکارآمدی آن توانی برای کنترل بازار نگذاشته است.»

او معتقد است عامل تحریم‌ها به اتفاقات امروز در بازار‌های مالی سرعت داده است. به گفته رادپور در کشور دوره ۱۰ ساله‌ای داشتیم که قیمت ارز ثابت مانده بود و در آن زمان امکان ثبات دستوری و کنترل بازار ارز وجود داشت زیرا صادرات، تولید، واردات و فروش نفت داشتیم.

اکنون مشخص نیست بازارساز این بار چه تصمیمی برای کنترل نرخ ارز خواهد گرفت؛ به ویژه اینکه مهمترین ابزار کنترلی بانک مرکزی برای قیمت دلار طی سال‌های اخیر یعنی ارزپاشی به دلیل کاهش جدی درآمدهای ارزی و تحریم‌ها، به شدت تضعیف شده است.

نظر شما:

security code