رئیس سابق سازمان انرژی اتمی می‌گوید: ایران بزرگ و مرزهای آن باز است وقتی به راحتی اسلحه وارد می‌شود و افراد رفت‌وآمد می‌کنند نمی‌توانند چند گرم مواد پرتوزا وارد کشور کنند و آن را در جایی بریزند؟

وقتی به راحتی اسلحه وارد کشور می شود چند گرم مواد پرتوزا وارد نمی شود؟/ آژانس در مکان هایی داخل ایران، مواد پرتوزا می گذارد
کلانشهر : فریدون عباسی دوانی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی، در گفتگو با مُنیبان درباره ادعاهای اخیر و اختلافات میان آژانس و ایران گفت: آلوده شدن خاک تورقوزآباد به مواد رادیواکتیو صحت ندارد. اصلا چنین اتفاقی در تورقوزآباد نیفتاده است. هر محلی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام می‌کند ربطی به فعالیت‌های هسته‌ای دارد خودشان قبلا در آنجا مواد گذاشتند. در حقیقت کشور ایران بزرگ و مرزهای آن باز است وقتی به راحتی اسلحه وارد می‌شود و افراد رفت‌وآمد می‌کنند نمی‌توانند چند گرم مواد پرتوزا وارد کشور کنند و آن را در جایی بریزند؟

او افزود: امثال بنده از اول هشدار دادیم که اینها دام هستند، اجازه ندهید آژانس به مکان‌هایی که ادعا می‌کنند آلوده شده وارد شود چرا که حتماً چیزی در آنجا پیدا می‌کند چون خودشان مواد را آنجا ریختند و به عبارت دیگر آلودگی‌ها توسط دشمن در آنجا ریخته می‌شود و سازمان انرژی اتمی ایران اقدامی در محل‌های گفته شده انجام نداده است.

عباسی در پاسخ به اینکه درباره تورقوزآباد گفته شده به واسطه منهدم شدن کانتینر خاک آنجا آلوده شده است تصریح کرد: خیر اصلاً موردی که منجر به آلودگی شود در تورقوزآباد وجود ندارد. اما ممکن است از مرزهای ایران آهن قراضه و وسایل آلوده وارد کشور شده و در جاهایی انباشت شده باشند.

 این نماینده مجلس شورای درباره امنیت مرزها خاطرنشان کرد: وقتی به رژیم صدام حمله کردند میزان بالایی ماشین آلات و ضایعات آهنی از مرزهای شمالی وارد کشور شدند این موارد می‌توانند آلودگی داشته باشند و اینها مسئله ای نیست که به استناد آن بگویند فعالیت هسته‌ای در این محل‌ها انجام داده باشیم. ممکن است مواد پرتوزا برای بیمارستان و جایی، دزدیدند و وارد کشور ما کردند یعنی اتفاقاتی به این صورت هم می‌تواند افتاده باشد. 

عباسی در پایان یادآور شد: همچنین مواد پرتوزایی مانند سزیم ۱۳۷ هم می‌توانند دزدیده باشند و وارد کشور کنند البته در بسیاری از موارد جلوگیری کردیم و اجازه ندادیم این مواد وارد کشور شوند. در زمان حمله به صدام در گمرک و مرزها دروازه‌های سنجش پرتو کم داشتیم بنابراین وقتی ماشین‌ها وارد می‌شدند کسی تشخیص نمی‌داد که چه چیزی در داخل آن است. وقتی قاچاق انسان از طریق کانتینرها صورت می‌گیرد اگر نیروی انتظامی اشعه ایکس نداشته باشد چگونه می‌تواند با این قضیه برخورد کند. گرم آنقدر زیاد نیست که کسی نتواند چند گرم مواد پرتوزا با خود وارد کشور کند لذا همیشه این اتفاقات می‌افتد.