طبق طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس؛

انتخابات فقط در ۵ کلانشهر به صورت تناسبی برگزار می‌شود


۱۴۰۱/۰۹/۲۲ - ۱۹:۰۲ | کد خبر: ۲۹۰۹۷ چاپ

سخنگوی کمیسیون امورداخلی کشور با بیان این که در حوزه‌های انتخابیه تهران، تبریز، اصفهان، شیراز و مشهد قرار است انتخابات تناسبی برگزار شود، گفت: مدل برگزاری انتخابات در سایر حوزه‌های انتخابیه تغییری نمی‌کند.

انتخابات فقط در ۵ کلانشهر به صورت تناسبی برگزار می‌شود
کلانشهر: به گزارش خبرگزاری خانه ملت، سخنگوی کمیسیون امورداخلی کشور با بیان این که در حوزه‌های انتخابیه تهران، تبریز، اصفهان، شیراز و مشهد قرار است انتخابات تناسبی برگزار شود، گفت: فقط تکلیف ۵۰ کرسی نمایندگی با مدل تناسبی انتخاب می‌شوند و مدل برگزاری انتخابات در سایر حوزه‌های انتخابیه تغییری نمی‌کند. علی حدادی سخنگوی کمیسیون امورداخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی در واکنش به اقدام یک پایگاه اطلاع رسانی به انتشار اخبار غیردقیق از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس گفت: آنچه که از جزئیات طرح منتشر شده، ناقص است. این در حالیست که در ماده ۷۳ طرح مذکور آمده است که در حوزه‌های انتخابیه دارای ۴ کرسی و بیشتر، مدلِ انتخابات تناسبی می‌شود؛ لذا این مطلق نیست و در صورت تصویب این طرح، تنها در حوزه‌های انتخابیه‌ای که کلانشهر دارند، انتخابات به صورت تناسبی برگزار می‌شود.

حدادی با بیان اینکه در کشور ۵ حوزه انتخابیه تهران، تبریز، اصفهان، شیراز و مشهد را داریم و کل مدل تناسبی شامل این ۵ حوزه انتخابیه می‌شود، افزود: براساس این طرح، فقط تکلیف ۵۰ کرسی نمایندگی با مدل تناسبی انتخاب می‌شوند و مدل برگزاری انتخابات در سایر حوزه‌های انتخابیه تغییری ایجاد نمی‌شود.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس تصریح کرد: نکته دیگر این است که بر اساس طرح ۳ ساز و کار برای ثبت شکایت و اعتراض داوطلبان پیش‌بینی شده و در ۳ مرحله افراد می‌توانند نسبت به فرایند رسیدگی به صلاحیت اعتراض کنند و نظر شورای نگهبان قطعی نیست و داوطلبان می‌توانند نسبت به فرآیند رسیدگی به صلاحیت هم در استان و هم در مرکز شکایت کنند.

حدادی با اشاره به موضوعات غلطی که نسبت به طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس در برخی رسانه‌ها منتشر شده است، گفت: در خبری عنوان شده که «نمایندگان گواهی آموزشی می‌گیرند». این در حالی است که در قانون فعلی و در ماده ۲۵ آن یکی از شرایط ثبت نام، داشتن مدرک فوق لیسانس و یا معادل آن است و اخذ گواهی آموزشی و یا داشتن مدرک تحصیلی، در قانون فعلی نیز موجود بوده و تنها در طرح اخیر مجلس ابهام قانون قبلی بر طرف شده است.

نظر شما:

security code