شوک عاطفی، استرس، خبرهای بد و وضعیت اقتصادی می‌تواند منجر به شکستگی قلب شود. مطالعه‌ای در دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز نشان داده است که این عوامل می‌تواند منجر به نارسایی برگشت ناپذیر قلب شوند.

قلب شکسته به ۳۰ سال رسید/ شوک ناگهانی، خبرهای ناگوار می‌تواند منجر به حمله قلبی و سکته شود
کلانشهر: شنیدن خبرهای بد می‌تواند قلب شما را دچار بحران شدیدی به نام سکته قلبی کند. برای همین است که  همیشه می‌گویند خبرهای بد را آرام آرام به طرف مقابل بدهید. حتی انسان‌هایی با قلب سالم هم می‌توانند با خبر بد سکته کنند و جان خود را از دست بدهند. به گفته متخصص قلب دکتر ایلان ویتشتاین در هاپکینز؛ این وضعیت می‌تواند فرد را به کام مرگ بکشاند.  

خبرهای بد

اغلب، آنچه باعث "شکستن" قلب یا سکته قلبی می‌شود، حادثه‌ای بسیار آسیب زاتر از یک ناامیدی جزئی است. محققان می‌گویند، در عوض، یک رویداد آسیب زا مانند خبر جدایی، مرگ یکی از عزیزان، یا حتی شوک یک مهمانی غافلگیرکننده می‌تواند باعث حمله قلبی در افرادی شود که حتی بیماری قلبی ندارند.

 
ورشکستگی و شوک های اقتصادی

دکتر ایلان ویتشتاین می‌گوید: « شوک موضوع مهمی است که مردم باید به آن آگاهی داشته باشند تا بتوانند از بروز خطر سکته قلبی جلوگیری کنند. خبر شوکه کننده ممکن است هر فردی را بکشد. پزشکان بر این باورند که این حملات قلبی بیشتر از آنچه که تصور می‌کنند اتفاق می‌افتد، ضربات روحی می‌توانند صد بار بیشتر از ضربات جسمی جان انسان ها را تهدید کنند.

 
این حملات قلبی در بیشتر کشورهای در حال جنگ یا دارای رکود اقتصادی بیشتر شایع است. در واقع؛ ورشکستگی و شوک‌های اقتصادی یکی دیگر از عوامل سکته قلبی به شمار می‌آیند و می‌توانند جان فرد را درجا بگیرد.


سندرم "قلب شکسته"

در این حالت، بیش از حد هورمون‌های استرس ترشح شده و باعث گرفتگی عروق و ضعف عضلات قلبی می‌شود. قلب به سادگی ضعیف می شود و به طور موقت توانایی پمپاژ خون را کاهش می‌دهد.این وضعیت اغلب به اشتباه به عنوان یک حمله قلبی بزرگ تشخیص داده می‌شود. دکتر ویتشتاین اظهار داشت که "این مطالعه باید به پزشکان کمک کند تا بین کاردیومیوپاتی استرسی و حملات قلبی تمایز قائل شوند." دکتر ویتشتاین گفت که توانایی تشخیص سندرم قلب شکسته در بیماران به تیمش کمک کرده تا از "روش های فوق العاده تهاجمی" اجتناب کنند.

دکتر ویتشتاین و تیم تحقیقاتی او دریافتند که برخی از افراد ممکن است با ترشح مقادیر زیادی آدرنالین و سایر مواد شیمیایی در جریان خون به استرس هیجانی ناگهانی و طاقت فرسا پاسخ دهند. این مواد شیمیایی می‌توانند به طور موقت برای قلب سمی باشند و به طور موثر ماهیچه‌ها را از کار بی‌اندازند و علائمی مشابه علائم حمله قلبی ایجاد کنند.


نارسایی قلبی
. با این حال، هیچ شباهت بیشتری بین سندرم "قلب شکسته" و ایست قلبی وجود ندارد. بررسی دقیق‌تر با استفاده از آزمایش‌های خون و اسکن‌های تصویربرداری تشدید مغناطیسی، علائم معمول حمله قلبی، مانند آسیب غیرقابل برگشت عضلانی و افزایش سطح آنزیم‌های خاص را نشان نداد.

بدون درمان؛ هرگز

ویتشتاین هشدار داد که حتی یک حمله قلبی ناشی از استرس نیز نباید بدون درمان باقی بماند. ممکن است بیماری قلبی زمینه‌ای وجود داشته باشد که باید مورد توجه قرار گیرد و علائم سندرم قلب شکسته، اگر به اندازه کافی شدید باشد، باید به سرعت آن را درمان کرد.

کاردیومیوپاتی استرسی در زنان

جالب اینجاست که کاردیومیوپاتی استرسی در زنان شایع‌تر است. زنان واکنش بیشتری به استرس و خبرهای ناگوار به نسبت مردان دارند.

سن سکته قلبی

سن سکته قلبی که در گذشته ۶۰ و ۷۰ سال بود در حال حاضر به ۳۰ الی۴۰ رسیده و این نشان می دهد که ما باید مراقب این بیماری و خودمان به طور ویژه، در وزن و تغذیه، باشیم.

در حین غذا خوردن به اخبار بد گوش ندهید

بهتر است در حین غذا خوردن اخبار بد را گوش ندهید، یا تلویزیون و گوشی خود را در این روزها خاموش کنید تا کمتر در معرض اخبار ناگوار قرار بگیرید. در حال حاضر رگ های قلبی بالای ۳۰ ساله ها ۴۰ الی ۵۰ درصد تنگ است و با یک استرس یا یک خبر بد و ناراحتی، رگ ها اسپاسم می‌کنند و متاسفانه منجر به سکته قلبی می شود.

راوی خبرهای بد نباشیم

نباید به همدیگر خبرهای بد منتقل کنیم. اخبار بد شوکه کننده هستند و می‌توانند قلب را تحت تاثیر شدید خود قرار دهند. داشتن آرامش و دور ماندن از خبرهای بد هر چند سخت می‌تواند شما را از خطر ابتلا به سکته قلبی محافظت کند.

نظر شما:

security code