ایجاد پهنه نوآوری کشاورزی جلگه گیلان


۱۴۰۱/۰۹/۲۸ - ۱۶:۳۵ | کد خبر: ۲۹۳۱۳ چاپ

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه به دنبال ایجاد پهنه نوآوری کشاورزی جلگه گیلان در این دانشگاه هستیم، گفت: ناحیه نوآوری کشاورزی دانشگاه گیلان قطعا به یک الگوی منحصر به فرد در کشور و منطقه غرب آسیا تبدیل خواهد شد که توسعه کشاورزی دانش بنیان را در دستور کار دارد.

ایجاد پهنه نوآوری کشاورزی جلگه گیلان
کلانشهر:دکتر فرید نجفی در نشست با خبرنگاران به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، با اشاره به آغاز آموزش عالی در استان گیلان از سال ۱۳۴۳ با تاسیس آموزشگاه عالی پرستاری، اظهار کرد: مدرسه عالی بازرگانی رشت و مدرسه عالی مدیریت لاهیجان نیز در سال ۱۳۴۸ تاسیس شد.

وی با بیان اینکه آموزشگاه عالی پرستاری در دهه ۶۰ به دانشگاه علوم پزشکی تبدیل شد، تصریح کرد: مدرسه عالی بازرگانی رشت و مدرسه عالی مدیریت لاهیجان نیز در سال ۱۳۵۳ تحت عنوان دانشگاه گیلان ادغام شدند.

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به فعالیت این دانشگاه بعد از انقلاب با هشت رشته تحصیلی و ۵۰۰ دانشجو، تصریح کرد: دانشگاه گیلان در حال حاضر ۱۳۷ رشته - گرایش در مقطع کارشناسی، ۲۵۳ رشته - گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۵۴ رشته - گرایش در مقطع دکترا دارد.

نجفی، با بیان اینکه سالانه ۴۵۰۰ دانشجو در ۵۴۴ رشته - گرایش دانشجو می پذیریم، عنوان کرد: دانشگاه گیلان دارای ۱۰ دانشکده، دو پژوهشکده و یک پردیس است.

وی دانشکده های دانشگاه گیلان را شامل فنی و مهندسی، مهندسی مکانیک، فنی مهندسی شرق گیلان، معماری و هنری، تربیت بدنی و علوم ورزشی، ادبیات و علوم انسانی، علوم کشاورزی، منابع طبیعی، علوم پایه و علوم ریاضی دانست و متذکر شد: پژوهشکده حوزه آبی خزر و پژوهشکده گیلان شناسی نیز در این دانشگاه فعال است.

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه حدود ۶۰۰ عضو هیئت علمی با رتبه دانشیار به بالا داریم، خاطرنشان کرد: ۱۸ هزار و ۵۰۰ دانشجوی فعال داریم که هم اکنون مشغول به تحصیل هستند؛ همچنین ۳۰۰ دانشجوی خارجی از کشورهای عراق و افغانستان و روسیه و یمن و سوریه و... داریم.

وی از عضویت دانشگاه گیلان در اتحادیه دانشگاه های کشورهای حاشیه دریای خزر و راه اندازی دبیرخانه دائمی اتحادیه در این دانشگاه خبر داد و اضافه کرد: سند راهبردی دانشگاه گیلان براساس سند دانشگاه اسلامی، نقشه جامع علمی کشور و طرح تحول آموزش عالی دولت سیزدهم تدوین شده است.

نجفی، هدف دانشگاه گیلان را رسیدن به دانشگاه اسلامی و جامعه محور دانست و بیان کرد: دانشگاه جامعه محور دانشگاه نسل چهارم است که براساس نیاز جامعه حرکت می کند و لذا باید رشته های دانشگاهی را به سمت حل نیازهای جامعه ببریم.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری رشته های کم متقاضی، گفت: به دنبال راه اندازی رشته های بین رشته ای برای حل مسائل استان هستیم. یکی از معضلات استان گیلان پسماند است و لذا باید به سمت رشته ای برویم که محیط زیست و اقتصاد و مدیریت را با هم دارد؛ همچنین به عنوان یک استان شمالی به شدت نیازمند رشته مهندس کشتی و رشته دریانوردی هستیم که در حال راه اندازی است.

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه فارغ التحصیلان دانشگاهی نباید بیکار بمانند، اظهار کرد: دانشجویان باید علم را به عمل تبدیل کنند.

وی با اشاره به سبقه دانشگاه گیلان در حوزه پژوهش، تصریح کرد: امروز اساتید دانشگاه گیلان جزو یک درصد برتر دنیا در حوزه پژوهش هستند و برای استان و کشور افتخارآفرینی می کنند.

نجفی دانشجویان تحصیلات تکمیلی را بازوی پژوهشی دانشگاه گیلان دانست و ادامه داد: در حال حاضر ۳۰ درصد دانشجویان دانشگاه گیلان دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستند و با کمک اساتیدشان بر روی پروژه های کشاورزی، صنعتی، خدماتی و علوم انسانی کار می کنند.

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به برگزاری بیست و سومین هفته پژوهش و فناوری استان در بازه زمانی ۱۲ لغایت ۱۸ آذر، متذکر شد: طی یک سال گذشته ۶۶ قرارداد به ارزش ۲۰ میلیارد تومان با سازمان ها و شرکت های مختلف امضا کردیم؛ همچنین ۴۱ قرارداد با شرکت های خصوصی و ۱۱۴ قرارداد با دستگاه های اجرایی داریم.

وی ۲۹۰ قرارداد جاری دانشگاه گیلان را در حوزه پژوهش و صنعت دانست و بیان کرد: یک ششم اعضای هیئت علمی دانشگاه گیلان درگیر پروژه های پژوهشی مرتبط با صنعت و کشاورزی و خدمات و علوم انسانی هستند.

نجفی، با اشاره به پتانسیل دانشگاه گیلان در حوزه های پژوهشی مرتبط با کشاورزی، تصریح کرد: به دنبال ایجاد پهنه نوآوری کشاورزی جلگه گیلان در این دانشگاه هستیم؛ ناحیه نوآوری کشاورزی دانشگاه گیلان قطعا به یک الگوی منحصر به فرد در کشور و منطقه غرب آسیا تبدیل خواهد شد که توسعه کشاورزی دانش بنیان را در دستور کار دارد.

وی با بیان اینکه کلینیک کشاورزی را نیز برای حل مشکلات کشاورزان در دانشگاه گیلان راه اندازی کردیم، افزود: امسال موفق شدیم بدون آسیب به محیط زیست، با آفت ملخ مراکشی مبارزه کنیم این آفت را از بین ببریم.

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به راه اندازی کلینیک صنعت دانشگاه گیلان جهت رفع مشکلات فنی و مدیریتی صنایع و واحدهای تولیدی نیمه راکد، عنوان کرد: مرکز نوآوری و فناوری دانشگاه گیلان نیز راه اندازی شده که به دنبال تجاری سازی محصولات دانش بنیان است.

نجفی، یکی از برنامه های دانشگاه گیلان را راه اندازی رشته های مشترک با منطقه اوراسیا به منظور افزایش تعاملات علمی و پژوهشی بین دانشگاه گیلان و دانشگاه های کشورهای منطقه اوراسیا دانست و خاطرنشان کرد: توسعه روابط علمی و فناوری دانشگاه گیلان با دانشگاه های کشورهای اسلامی با محوریت تبادل دانشجو و استاد و اجرای پروژه های تحقیقاتی مشترک نیز در دستور کار است.

وی با اشاره به توسعه روابط دانشگاه گیلان با کشورهای چین، ونزوئلا، آلمان و سوئد از طریق اعضای هیئت علمی، تصریح کرد: دانشگاه گیلان جزو ۱۰ دانشگاه جامع برتر کشور است.

رئیس دانشگاه گیلان، سند راهبردی این دانشگاه را در شش حوزه آموزش، پژوهش و فناوری، فرهنگی، دانشجویی، روابط بین الملل و اداری - مالی دانست و گفت: در یک برنامه چهار ساله به دنبال رسیدن به دانشگاه اسلامی که همان دانشگاه نسل چهارم است، هستیم و لذا مقالات علمی باید به سمت حل مشکلات جامعه برود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه همواره گوش شنوای مطالبات دانشجویان بوده و هستیم، اضافه کرد: دانشگاه محل تضارب افکار و گفت و گوی منطقی است و لذا انتقاد و توصیه و پیشنهاد را در قالب کرسی های آزاداندیشی و تریبون های آزاد می پذیریم.