نفوذ به مهم ترین لحظات تاریخ با استیک طلاکوب؛

جریمه نصرت،سرآشپز جنجالی فینال جام جهانی/تصاویر


۱۴۰۱/۱۰/۰۲ - ۱۶:۲۶ | کد خبر: ۲۹۴۷۲ چاپ

ویدئوی لحظه‌ای که نصرت گوکچه بازوی لیونل مسی را می‌گیرد و به سمت خود می‌کشد، عجیب‌ترین ویدئوی فینال جام جهانی 2022 است.

جریمه نصرت،سرآشپز جنجالی فینال جام جهانی/تصاویر
کلانشهر : در شرایطی که پرهیجان‌ترین فینال ادوار جام جهانی در قطر، با موفقیت تیم ملی آرژانتین به پایان رسید، هرج و مرج غریبی که در پایان این جشن و شاید کمی به پایان‌بندی‌ بازی‌های لیگ در ایران رخ داد، همچنان افکار عمومی فوتبال را به خود مشغول کرده است و در این بین، فردی به نام نصرت گوکچه که یک سرآشپز مشهور اهل ترکیه و اینفلوئنسر بسیار پرفالوور است، بیشترین نظرات را در شبکه‌های اجتماعی، متوجه خود می‌کند.

گوکچه با نام جهانی سالت بی، یک چهره شناخته‌شده برای همه کسانی است که حتی ساعتی کوتاه از اپلیکیشن اینستاگرام استفاده کرده‌اند. او از سال‌ها پیش با ابداع یک ژست، جایی که با حالتی شبیه به رقص سنتی مصری‌ها، روی گوشت نمک می‌ریزد، در دنیا شناخته شده است؛ امضایی که او پای حضورش در تصاویر در هنگام آماده کردن خوراک‌های گوشت‌ و استیک‌هایش دارد و باعث تشویق اطرافیانش می‌شود.

او در رستورانش از مشهورترین افراد پذیرایی کرده است و فوتبالیست‌ها نیز بخشی از مشتریان معروف رستوران او در کشورهایی مثل ترکیه، قطر و امارات بوده‌اند. او که حالا به واسطه این شهرت جهانی، رستوران‌های خود را زنجیره‌ای کرده و امتیاز آن را در برخی از کشورهای جهان به فروش گذاشته، فرصت زیادی برای انجام فعالیت‌های مربوط به آشپزخانه ندارد اما همچنان در بطن جریان‌هایی است که شهرت او را در جهان چند برابر کند؛ چیزی که در نهایت تجارت او را قوی‌تر می‌کند.

نصرت در تمام دوران جام جهانی در قطر بود و تصاویر مختلفی از او به انتشار می‌رسید. او اولین بار در همان دور مقدماتی، میزبان بازیکنان تیم ملی برزیل بود و تیترهای اغراق‌آمیزی مثل سرو استیک با براده‌های طلا، نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. چیزی که بسیاری از خبرنگاران دنیا، آن را ادعایی پوچ و بی‌مصرف می‌دانند. این تجمل گرایی بدون سودی است که البته برای ایجاد تمایز، مورد استقبال قشری از ثروتمندان در جهان قرار می‌گیرد. جایی که نصرت خوراکی روی میز می‌گذارد که بر لبه‌های گوشت‌های طبخ‌شده آن رگه طلایی نقش بسته است؛ خوراکی که به قیمت واقعی غذای عرضه‌شده، قیمتی چند برابری می‌دهد.

طبیعتا فوتبالیست‌های شاخصی که فالوورهای چند میلیونی دارند، شکار خوبی برای نصرت محسوب می‌شوند و به همین دلیل هم بود که او ناگهان پشت دروازه جنوبی ورزشگاه لوسیل، جایی که جشن قهرمانی آرژانتین با حضور بازیکنان برپا بود، ظاهر شد. نصرت که در جایگاه VIP ورزشگاه نشسته بود، به واسطه شهرت فزاینده، خود را از بین ماموران امنیتی گذرانده و در نهایت به کاپ جام جهانی رساند و البته در این بین، به مدال بازیکنان آرژانتینی نیز گازی زد و عکس آن را هم ثبت کرد.

اما بحث برانگیزترین حرکت او لحظه‌ای است که بازوی مسی را می‌گیرد و به سمت خود می‌کشد تا مسی با او عکس سلفی بیندازد؛ کاری که چند بار اتفاق می‌افتد، در حالی که مسی مشغول شادی با کاپ قهرمانی رو به هواداران آرژانتین است که پشت آن دروازه‌، در موقعیت تشویق قرار گرفته بودند.

جالب اینکه مسی بعد از دو بار امتناع، در نهایت تسلیم این درخواست سالت بی می‌‌شود؛ کاری که البته مردم عادی از انجام آن شرم دارند ولی اگر شما فردی با ۳۹ میلیون دنبال‌کننده و زنجیره‌ای از رستوران‌های نصرت باشید، ممکن است در پس ذهن خود به این فکر کنید که عکس مشترک‌تان با لیونل مسی، می‌تواند به کسب و کارتان رونق بیشتری بدهد. بنابراین چه جای خجالتی وجود دارد از اینکه مسی را مجبور کنی به سمت تو بچرخد؟

پس از چند روز واکنش تند نسبت به این ویدئو و بازتاب‌های آن، فیفا در نهایت شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد موضوع ورود نصرت به عنوان یک فرد غیرمسئول در جشن آرژانتین را بررسی خواهد کرد و همچنین این مسئله مورد تحقیق قرار خواهد گرفت که او چگونه دست خود را به کاپ جام جهانی رسانده؛ جایزه‌ای که متعلق به کسانی است که زحمت زیادی برای بردن آن کشیده باشند و به همین دلیل قوانینی برای آن وضع شده که هر کسی حق لمس آن را نداشته باشد.

در این بین، تصاویر افشاکننده‌ای نیز وجود دارد. از جمله استوری نصرت با چیکی تاپیا، رییس فدراسیون فوتبال آرژانتین که چند روز پیش از فینال میهمان او بوده و به او قول داده که بازیکنان را برای صرف یک شام بعد از قهرمانی، به رستوران وی خواهد آورد یا عکسی که از نصرت در جایگاه VIP، کنار جانی اینفانتینو، رییس فیفا، وجود دارد. چیزهایی که نشان می‌دهد حتی عالی رتبه‌ترین چهره‌های فوتبال جهان نیز مرعوب اشتهار افرادی مثل نصرت هستند که در شبکه‌های اجتماعی، با ادا و اطوار برای خود اعتباری دست و پا کرده‌اند. اعتباری که البته شبیه به همان استیک‌های همراه با روکش طلا به نظر می‌رسد؛ پر زرق و برق اما نه چندان واقعی. اگرچه امروز همه برای اینکه مثل نصرت در دنیای مجازی برای خود فالوور و دنبال‌کننده پرتعدادتری داشته باشند، سر و دست می‌شکنند.