احداث خانه کوهنورد در مناطق کوهستانی گیلان

رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان گیلان گفت: خانه کوهنورد به عنوان پایگاهی برای استفاده کوهنوردان و گردشگران و حفظ طبیعت در مناطق کوهستانی این استان احداث می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، مصطفی قامتی مقدم با اعلام این خبر اظهار کرد: احداث خانه کوهنورد به عنوان یک طرح بزرگ عمرانی در هیات کوهنوردی استان گیلان در دست اقدام است که ابتدا بصورت پایلوت در پای قله درفک به عنوان نماد کوه‌های گیلان ساخته می‌شود. 

رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان گیلان افزود: خانه کوهنورد به عنوان پایگاهی برای کوهپیمایان و گردشگران است تا بتوانند از آن برای صعود به کوه و قله استفاده کنند که فعلا دو مسیر «سی دشت» و «شیرکوه» در حاشیه‌های درفک شناسایی شده است و در جلسه‌ای با فرمانداری رودبار این طرح فعلا در مرحله واگذاری زمین قرار دارد. 

وی یکی از اهداف خانه کوهنورد را علاوه بر تامین امنیت و امکانات رفاهی کوهنوردان ایجاد پایگاه امداد و نجات با همکاری هلال احمر ذکر کرد و گفت: درصدد هستیم در همکاری با فرمانداری‌ها و پیگیری‌هایی که در شهرستان‌های مختلف انجام می‌گیرد، شهرستان‌هایی که قطب‌های کوهنوردی محسوب می‌شوند و در آن ساخت چنین پایگاهی مورد نیاز باشد، خانه کوهنورد و پایگاه امداد و نجات کوهستان با همکاری هیات‌های کوهنوردی شهرستانی در آن مناطق احداث شود. 

قامتی گفت: دو پایگاه امداد و نجات کوهستان بزودی در منطقه اولسبلنگاه ماسال به یاد زنده یاد فتحی رئیس فقید هیات کوهنوردی ماسال و پایگاه بعدی نیز در شهرک تاریخی ماسوله ساخته می‌شود.

وی تصریح کرد: طرح عمرانی دیگری که در مرحله تحقیق و مطالعه قرار دارد پیگیری احداث مسیر سبز کوهستان در راستای حفظ کوه‌ها و بهره وری مناسب کوهنوردان از مناطق کوهستانی است که ابتدا روی قله درفک بصورت پایلوت اجرا می‌شود. 

رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان گیلان با بیان اینکه چند مسیر از سی دشت به درفک و از رحمت آباد و شیرکوه به درفک هدف گذاری شده است که پس از اجرای آن در درفک این طرح به همه کوه‌های گیلان تعمیم پیدا می‌کند، افزود: یک تیم علمی روی این مسیرها در حال بررسی و مطالعه است که پس از مطالعه علامتگذاری و امکانات سازی برای این مسیرها ایجاد می‌شود و کتابچه راهنما برای مسیرها در راستای ایمنی افراد و حفظ طبیعت تعریف خواهدشد تا کوهنوردان بتوانند از این مناطق به گونه‌ای استفاده کنند که کمترین آسیب به طبیعت وارد شود. 

وی یادآورشد: از آنجایی که کوهنوردی امری حادثه خیز است براساس این طرح مناطق حادثه خیز شناسایی و هشدارها و تابلوهای خطر در مسیرها نصب خواهد شد.

قامتی گفت: در حال حاضر سالن تخصصی سنگنوردی در مجموعه سردارجنگل رشت به عنوان اولین سالن تخصصی استان در حال احداث است که تاکنون 35درصد پی ریزی ساختمان آن به اتمام رسیده است و در مرحله اسکلت بندی قرار دارد و سالن تخصصی ورزشی یادگار امام رشت نیز به عنوان مجهزترین و بهترین سالن سنگنوردی فعلی در مرکز استان در حال تجهیز است.

رئیس هیات کوهنوردی گیلان ادامه داد: در مرحله بعدی طرح بندی و شناسایی مناطق مورد نیاز در شهرستان‌ها است که پس از شناسایی امکانات و سالن‌های ورزشی این سالن‌ها نیز تجهیز خواهندشد. با توجه به اینکه سنگنوردی ورزشی المپیکی شده است روی آن سرمایه گذاری بیشتری انجام شود و حمایت‌های فدراسیون هم در این زمینه دریافت شده است. 

قامتی افزود: بخش عمده‌ای از مساحت استان گیلان کوهستانی است و بیشتر شهرهای گیلان بطور مستقیم با کوه ارتباط دارند و از طرفی تراکم جمعیتی که در گیلان آن وجود دارد، خدمات مستقیم به کسانی که در حال دید و بازدید از طبیعت کوهستانی گیلان اعم از میهمانان و گردشگران امری ضروری است. 

رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان گیلان یادآور شد: در کشور 63هزار و 500کوهنورد بیمه شده رسمی ورزش وجود دارد. 

گفتنی است؛ در استان گیلان حدود 10هزار نفر کوهنورد سازمان یافته و سازمان نیافته فعالیت دارند که بطور مداوم به فعالیت‌های کوهنوردی می‌پردازند.