حذف چهار صفر چه آثار اقتصادی به دنبال دارد؟

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر به نقل از ایرنا، یک کارشناس بازار سرمایه گفت: حذف چهار صفر از پول ملی سبب افزایش جایگاه ریال در برابر دلار، کاهش هزینه استهلاک و چاپ پول، کاهش هزینه پردازش اطلاعات مالی در سیستم و همچنین کاهش هزینه چاپ کاغذ در مقیاس ملی می شود.

داریوش روزبهانی به مصوبه حذف چهار صفر از پول ملی و نیز تاثیر آن اشاره کرد و گفت‌: اجرای چنین تصمیمی نمی‌تواند تاثیر چندانی را در ثروت، دارایی افراد و همچنین قیمت سهام فعالان بازار در بورس داشته باشد.

وی ادامه داد: این نکته مهم را نباید فراموش کرد که فقط دولت هایی می‌‌توانند چنین تصمیم را اجرایی کنند که مطمئن هستند با این اقدام موج تورمی کنترل می‌شود؛ با این حال شواهد موجود نشان می‌دهد که ایران هم اکنون از نظر تاریخی در چنین موقعیتی قرار ندارد.

روزبهانی اظهار داشت: بانک مرکزی و دولت تصمیم برای حذف صفر از پول ملی را برای دستیابی به دو نکته مهم مانند مهار تورم و نزولی کردن نرخ بهره در دستور کار خود قرار داد.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: دولت برای دستیابی به چنین مسایلی باید علاوه بر جذب سرمایه‌گذار خارجی اقدام به ایجاد پیوند مابین اقتصاد ملی و اقتصاد بین‌المللی کند.

وی با بیان اینکه حدود ۲ ماه گذشته شورای پول و اعتبار عملیات بازار باز را مورد تصویب قرار داد، گفت: این موضوع می‌تواند جزء شاخص‌هایی باشد که سبب افزایش عمق بازار بدهی و کاهش نرخ بهره شود، در این زمینه در چند وقت گذشته اتاق معاملات باز هم راه اندازی شد.

روزبهانی خاطرنشان کرد: اگر دولت فقط تصمیم به حذف چهار صفر از پول ملی را داشته باشد این موضوع می‌تواند یک اقدام بی‌تاثیر در اقتصاد کشور باشد و موجب ایجاد موج جدید تورم خواهد شد اما اگر هدف دولت افزایش عمق بازار بدهی همزمان با نزولی شدن نرخ بهره و کنترل تورم باشد نتیجه این اقدام تاثیرگذار می‌تواند بهبود وضعیت اقتصاد ایران باشد.

این کارشناس بازار سرمایه به راه اندازی بازار متشکل ارزی اشاره و بیان کرد: نرخ برابری ریال با دلار که از طریق بازار متشکل ارزی مدیریت می‌شود از مسیر نرخ بهره عبور می‌کند؛ اگر دولت بتواند نرخ بهره را نزولی کند می‌توان راه‌اندازی بازار متشکل ارزی را موفقیت آمیز دانست اما اگر وضعیت همانند روند کنونی باشد قیمت دلار از کنترل خارج می‌شود و دیگر وجود و یا عدم وجود چنین بازاری در کشور فرق نمی‌کند.

نظر شما:

security code