پژوهشگران مرکز رشد زیست فناوران رویان با استفاده از سلول های مزانشیمی مغز استخوان انسان موفق به تولید محصولی برای کاهش کمردردهای مزن و ترمیم آسیب های استخوانی و غضروفی شدند.

کاهش کمردردهای مزمن به کمک سلول های مزانشیمی
کلانشهر: سارا پوستی، یکی از پژوهشگران مرکز رشد زیست فناوران رویان گفت: یکی از محصولات این مرکز کیمیا سل است. این محصول از سلول های مزانشیمی مغز استخوان انسان گرفته شده است و برای ترمیم آسیب های استخوانی و غضروفی بیماری های آرتروز، روماتوئید و کمردردهای مزمن کاربرد دارد. این محصول خاصیت تعدیل کننده سیستم ایمنی بدن، کاهنده التهاب از طریق سرکوب لنفوسیت ها و کاهش ترشح سایتوکین های ضد التهابی، تشدید کننده رگ زایی و افزایش اکسیژن رسانی به بافت آسیب دیده را دارد.

وی افزود: کیمیا وی از دیگر محصولات این مرکز است. این محصول حاوی وزیکول های برون سلولی مشتق از سلول های استرومایی مزانشیمی مغز استخوان فرد اهدا کننده سالم و واجد شرایط است که در شرایط کاملا استریل و با استانداردهای جی ام پی در اتاق تمیز تولید، آماده و بسته بندی می شود.

وی اظهارداشت: این محصول عاری از سلول است که نسبت به سلول در دماهای مختلف پایداری بیشتری دارد و می توان در دمای اتاق یا یخچال تا مدت ها نگهداری کرد.

وی بیان کرد: این محصول خواص ضد التهابی، ضد آپوپتوزی( مرگ سلولی) و رگ زایی دارد. چنین خاصیتی باعث شده تا این محصول گزینه مناسبی برای الگوهای درمانی جدید در ترمیم بافت های آسیب دیده و همینطور در زیبایی و جوانسازی پوست تبدیل شود و به عنوان حامل دارو نیز مورد استفاده قرار بگیرد. اکنون مجوزهای این محصول را گرفته ایم و به صورت کلینیکال به روی بیماران تست می شود.

وی به سیناپرس گفت: رویین شیت از دیگر محصولات این مجموعه است. این محصول یک پانسمان بیولوژیکی است و برای پوشش موقت در درمان زخم های سوختگی عمقی درجه دو، پوشش دهنده موضع اهدای پوست در بیماران دچار سوختگی درجه سه و همچنین ترمیم کننده زخم در بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی کاربرد دارد.

پوستی بیان کرد: محصول رویین گرف این مرکز نیز جایگزین پوستی مهندسی شده از سلول های زنده کراتینوسیت(سلول اصلی موجود در لایه اپیدرم؛ خارجی ترین لایه پوست)، فیبروبلاست و کلاژن است که برای ترمیم و بهبود زخم  های وریدی و زخم های پای دیابتی کاربرد دارد.

وی خاطرنشان کرد: لایه بالایی این محصول از کراتینوسیت های انسانی و لایه زیرین حمایتی آن از کلاژن مشتق شده از گاو و فیبروبلاست های پوستی انسانی ساخته شده است که در شرایط کاملا استریل و با استاندارد های جی ام پی در اتاق های تمیز تولید، آماده و بسته بندی می شود.

به گفته وی، سلول های کراتینوسایت و فیبروبلاست دو سلول اصلی درگیر در فاز التهابی، ترمیم و بازسازی پوست هستند. این محصول التهاب در محل زخم، تکثیر و بلوغ سلول های فیبروبلاست و کراتینوسایت که برای ترمیم زخم ضروری هستند را افزایش می دهد. فیبروبلاست ها با سنتز کلاژن و ایجاد پیوند متقابل، ماتریکس خارج سلولی را تشکیل می دهند و با تمایز به فنوتیپ میوفیبروبلاست بسته شدن زخم ها را تسهیل می کنند.

وی تصریح کرد: این محصول نیز برای ترمیم و بهبود زخم های وریدی و ترمیم کننده زخم در بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی کاربردهای درمانی دارد.

گفتنی است، این دستاورد پژوهشی در بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار در غرفه جهاددانشگاهی واقع در سالن شماره ۶ به نمایش گذاشته شده است.

نظر شما:

security code