رئیس سازمان چای کشور گفت: تاکنون ۹۲ درصد از مطالبات چایکاران استان‌های گیلان و مازندران به میزان افزون بر ۸۷۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

۹۲ درصد مطالبات چایکاران استان‌های گیلان و مازندران پرداخت شد
کلانشهر: حبیب جهانساز اظهار کرد: امسال در مجموع ۱۱۶ هزار و ۳۱۷ تن برگ سبز چای از چایکاران این ۲ استان به ارزش ۹۴۹ میلیارد تومان به صورت تضمینی خریداری شد که تاکنون ۹۲ درصد از این مبلغ پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه پرداخت بقیه مطالبات نیز در دستور کار است، افزود: یک بخشی از مبلغ مطالبات چایکاران مربوط به کارخانجات چای است که اقدامات لازم برای پرداخت انجام می گیرد و بخشی هم مربوط به سهم دولت است.

رییس سازمان چای کشور خاطر نشان کرد: به محض آنکه سازمان برنامه و بودجه منابع باقیمانده از سازمان چای را تخصیص دهد، مطالبات چایکاران با سرعت به حساب آنان واریز می شود ضمن اینکه در پرداخت مطالبات جلوتر از سال گذشته هستیم.

وی با بیان اینکه امسال در مجموع کارخانه‌های چایسازی گیلان و مازندران از مجموع محصول خریداری شده، ۲۶ هزار و ۱۷۱ تن چای خشک تولید کرده‌اند، افزود: امسال قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک ۹ هزار و ۲۰۰ تومان و برگ سبز چای درجه ۲ هفت هزار و ۱۰۰ تومان بود، قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک هم نسبت به پارسال ۳۷.۵ درصد و درجه ۲ به میزان ۴۸ درصد افزایش یافت.

پرداخت تسهیلات به چایکاران

رئیس سازمان چای کشور در ادامه با اشاره به پرداخت تسهیلات به چایکاران و صاحبان کارخانه‌های چای اظهار کرد: علاقمندان برای بهره مندی از این تسهیلات به ادارات چای مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه این تسهیلات ارزان قیمت حداکثر با نرخ سود ۱۰ درصد برای اصلاح و به‌زراعی باغات چای و توسعه مکانیزاسیون کارخانه‌ها اضافه کرد: ارائه تسهیلات این بخش از آذرماه امسال آغاز شده که تاکنون سه میلیارد تومان تسهیلات "سرمایه‌ای" پرداخت شده است.

رئیس سازمان چای کشور خاطر نشان کرد: علاوه بر این امسال ۴۱ میلیارد تومان تسهیلات جاری و سرمایه‌ای از محل صندوق حمایت از توسعه چای به چایکاران و صاحبان کارخانه های چایسازی گیلان و مازندران پرداخت شده‌است.

براساس آخرین آمار در استان‌های گیلان و مازندران بالغ بر ۵۵ هزار چایکار وجود دارد، وسعت باغ‌های چای این ۲ استان حدود ۲۵ هزار هکتار است، برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه انجام می شود