مجمع خیرین سوادیار در گیلان فعال شد


۱۴۰۱/۱۰/۰۶ - ۲۰:۰۹ | کد خبر: ۲۹۶۲۵ چاپ

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه خیرین سوادیار مانند سایر افراد خیر در بخش هایی از جمله مدرسه، مسجد و بیمارستان سازی می توانند یاریگر سوادآموزی و ریشه‌کنی بی‌سوادی باشند، خاطر نشان کرد: خیرین سوادیار در بخش‌های مختلف از جمله تهیه بسته‌های تشویقی نقدی و غیرنقدی برای حضور سوادآموزان در کلاس‌ها همکاری کنند.

مجمع خیرین سوادیار در گیلان فعال شد
کلانشهر: معاون سوادآموزی آموزش و پرورش گیلان اعلام کرد:مجمع خیرین سوادیار در مرکز استان تشکیل شده و در شهرستان‌ها و مناطق آموزش و پرورش نیز فعال خواهد شد.

داود مصطفی‌پور با اشاره به اهمیت مردمی‌سازی سوادآموزی اظهار کرد: حضرت امام خمینی (ره) در فرمان تاریخی تشکیل نهضت سوادآموزی به هفتم دیماه سال ۵۷ فقط به وزارت آموزش و پرورش و دستگاه های دولتی برای مبارزه با بی‌سوادی اکتفا نکرده و تمام آحاد مردم را دعوت کرد تا سوادآموزی اولویت اول بعد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی باشد ضمن اینکه مقام معظم رهبری نیز همواره در سخنان خود به استفاده از ظرفیت مردم و سپردن کارها به آنان تاکید دارند.

وی استفاده از نیروهای خیر و مردمی و مردمی‌سازی سوادآموزی در جامعه را مهم خواند و اضافه کرد:با توجه به اهمیت موضوع، تشکیل مجمع خیرین سوادیار در سطح استان و شهرستان گام مهمی است که نیازمند حمایت همه مردم خیراندیش استان به منظور رفع تنگناهای امر آموزش سواد در جامعه است.

مصطفی‌پور با بیان اینکه خیرین سوادیار مانند سایر افراد خیر در بخش هایی از جمله مدرسه، مسجد و بیمارستان سازی می توانند یاریگر سوادآموزی و ریشه‌کنی بی‌سوادی باشند، خاطر نشان کرد: خیرین سوادیار در بخش‌های مختلف از جمله تهیه بسته‌های تشویقی نقدی و غیرنقدی برای حضور سوادآموزان در کلاس‌ها همکاری کنند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش گیلان عنوان کرد:براساس آخرین برآوردهای صورت گرفته سطح باسوادی در گیلان بسیار مطلوب بوده اما با وجود تعداد کم بی‌سواد، نهضت سوادآموزی همچنان به وظیفه ذاتی خود ادامه خواهد داد و در این راه نیز به کمک مردم نیاز دارد.

وی بیان داشت: نداشتن آدرس دقیق افراد بی‌سواد، نبود انگیزه برای آموزش سواد، مشکلات و دغدغه‌های امروزی از چالش ها حوزه سوادآموزی است از این‌رو مردمی سازی نهضت سوادآموزی کلید واژه ای است که محور برنامه های سازمان نهضت سوادآموزی قرار گرفته‌است.

مصطفی‌پور اظهار کرد: مردمی سازی نهضت سوادآموزی در واقع استفاده از ظرفیت های مردمی برای حل موانع است به طوری که تک تک افراد جامعه به سطح سواد اطرافیان خود اشراف داشته و می توانند در امر شناسایی، تشویق به حضور در کلاس های درس و آموزش سواد بر اساس آیین‌نامه‌های آموزشی موجود در حوزه سوادآموزی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت های مردمی در صحنه‌های مختلف همواره موجب موفقیت شده از این رو نهضت سوادآموزی نیز انتظار بهره‌گیری از این ظرفیت در تحقق اهداف خود دارد، اضافه کرد: بر این اساس از مردم گیلان تقاضای همکاری داریم تا با کمک آنان شاهد حضور حتی یک فرد بی‌سواد در این استان نباشیم.

طرح نهضت سوادآموزی

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش گیلان در ادامه با اشاره به طرح نهضت دانش‌آموزی بیان کرد: اکثر بی‌سوادان جامعه با پالایش اسمی جامعه محور و مدرسه محور از طریق سامانه‌های مرتبط با جمعیت کشور، شناسایی شده‌اند که از جمله آن می توان به شناسایی اولیای بی‌سواد از طریق سامانه‌های آموزش و پرورش اشاره کرد.

وی بیان داشت: نهضت سوادآموزی گیلان ضمن شناسایی اولیای بی سواد با استفاده از دانش آموزان به فکر با سواد کردن اولیای بی سواد در قالب طرح نهضت دانش آموزی است که امیدواریم با همیاری و همراهی اولیای دانش‌آموزان بی سواد و کم سواد، اقدام موثری انجام شود.

وی با بیان اینکه مهلت ثبت نام سوادآموزان برای حضور در کلاس های سوادآموزی تا پایان دیماه در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: افراد بی سواد و کم سواد با همراه داشتن کارت ملی می توانند در مدارس و ادارات آموزش و پرورش سراسر استان مراجعه و ثبت نام کنند.

وی با اشاره به انعطاف پذیری در برنامه های سوادآموزی اضافه کرد: زمان و مکان تشکیل کلاس و برگزاری امتحانات بر اساس شرایط سوادآموزان برنامه ریزی می شود، تولید محتوای آموزشی بر اساس نیاز مخاطبین است و ارائه تمامی کتاب های آموزشی و لوازم التحریر به سوادآموزان رایگان است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه برگزاری کلاس در هر نقطه از استان با هر تعداد و جنسیت با آموزش دهندگان هم جنس است، اظهار کرد: اجرای طرح های مکمل با توجه به نیاز امروز جامعه برای مخاطبین شامل آموزش ICDL، آموزش از طریق تبلت، آموزش مهارت های فنی، حرفه ای و اجتماعی است.

بر اساس آخرین برآوردها تا پایان سال ۱۴۰۰، ۹۸.۷ درصد گروه سنی هدف ۴۹ - ۱۰ سال گیلان باسواد هستند، در زمان حاضر ۱۴ هزار و ۱۳۱ نفر از گروه سنی ۴۹ - ۱۰ سال در استان بی‌سواد هستند.

نظر شما:

security code