عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران ضمن انتقاد از تغییرات آیین نامه انضباطی دانشجویان گفت: مسئولان همانطور که دوست دارند با فرزندانشان رفتار شود با "فرزندان وطن" برخورد کنند. بازداشت، آیین‌نامه‌های انضباطی و احکام قضایی نمی‌توانند راهکار و حلال مشکلات باشند. استفاده از این راهکارها رفتن به بیراهه است.

آیین نامه انضباطی جدید سبب خشونت بیشتر می شود/به  مانند فرزندانتان با «فرزندان وطن» برخورد کنید
کلانشهر:پس از بازنگری آیین‌نامه انضباطی دانشجویان در آبان ماه سال جاری و ابلاغ شیوه‌نامه جدید به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور در آذر ماه؛ شیوه‌نامه انضباطی جدید در ۷ بخش شامل ۱۲۵ ماده و ۱۳۶ تبصره، با اعتراض و انتقادهای رسمی و غیررسمی دانشگاهیان مواجه شد.

برخی اعضای جامعه دانشگاهی کشور بر این باور هستند که احکام تعیین شده در آیین‌نامه جدید غیرمنصفانه است و حقوق دانشجو در آن نادیده گرفته شده است. در این راستا ۹۰ نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تهران در نامه‌ای خطاب به دکتر حسین قناعتی، رئیس این مرکز آموزشی، دیدگاه‌های انتقادی خود در ارتباط با آیین‌نامه جدید انضباطی بیان کردند.

دکتر رسول میرشریفی از امضاکنندگان این نامه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آیین‌نامه انضباطی جدید گفت: چنین آیین‌نامه‌هایی ممکن است تا حدودی سبب ترس و وحشت در بین دانشجویان شوند و آنها را محافظه‌کار کنند. محافظه‌کار شدن دانشجویان از آثار و نتایج کوتاه‌مدت این آیین‌نامه است، اما آثار و نتایج محدود به این مسائل نمی‌شود. آیین‌نامه‌هایی از این دست در درازمدت سبب عُصیان بیشتر دانشجویان می‌شود. به طور کلی سختگیری‌های زیاد علیه دانشجویان به نفع کلیت جامعه نیست.

وی ادامه داد: آیین‌نامه‌های انضباطی در درازمدت نمی‌تواند روح جوان و عدالت‌جوی دانشجویان را ساکت کند. حتی این احتمال وجود دارد کنشگری دانشجویان به سمت رادیکالیسم و خشونت بیشتر برود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران درباره احکام آیین‌نامه جدید و تاثیر محیط دانشگاه‌ها از این آیین نامه، گفت: متاسفانه روند تصمیمات اتخاذ شده به این شکل است که دانشگاه با سختگیری‌ کنترل شود و برای منتقدان و معترضان هزینه ایجاد کنند. گویا می‌خواهند با هزینه ایجاد کردن از ابراز اعتراض و انتقاد دانشجویان جلوگیری‌کنند در صورتی که مسئولان همانطور که دوست دارند با فرزندان خودشان رفتار شود باید با "فرزندان وطن" برخورد کنند. بازداشت، آیین‌نامه‌های انضباطی و احکام قضایی سنگین نمی‌توانند راهکار و حلال مشکلات باشند. استفاده از این راهکارها رفتن به بیراهه است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تبیین‌ آیین‌نامه انضباطی جدید، کارهای غیر اصولی و در جهت پاک کردن صورت مسئله است. در حالی که باید چرایی مسائل ریشه‌یابی شود؛ چنین روندی، نتیجه خوبی دربر نخواهد داشت.

دکتر میرشریفی با اشاره به اعتراض برخی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به آیین نامه انضباطی جدید توضیح داد: نامه‌ای در ارتباط با تبیین‌ آیین‌نامه جدید خطاب به ریاست دانشگاه نوشته شده است. ریاست دانشگاه نیز نامه را به معاونت دانشجویی وزارت بهداشت ارجاع داده است. تصور نمی‌کنم مدیریت دانشگاه به سخنان مطرح شده از سوی اعضای هیئت‌علمی توجه کند. به نظر می‌رسد، ریاست دانشگاه همان نگاه مدیران وزارتخانه را داشته باشد و اعتراضات را یک حرکت توطئه‌گرایانه بداند.

وی درباره نگارش نامه اعتراضی نسبت به تبیین آیین‌نامه جدید انضباطی دانشجویان گفت: جمعی از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران که عمر خود را برای مملکت گذاشته‌اند، این نامه را نوشته‌اند. نگارندگان نامه توطئه‌گر نیستند و دلشان برای جوانان، مملکت و آرامش مملکت می‌سوزد. با توجه به شناختی که از ریاست دانشگاه دارم، به نظر نمی‌رسد که به حرف‌هایی که ۹۰ نفر از اعضای هیئت‌علمی از روی دلسوزی بیان کرده‌اند، چندان بها بدهد.

دکتر میرشریفی در پایان درباره تحت تاثیر گرفتن محیط آکادمیک و برخوردهای یکجانبه با دانشجویان به واسطه آیین‌نامه‌های انضباطی گفت: متاسفانه می‌خواهند با بهره‌گرفتن از رفتارهای چَکُشی با دانشجویان برخورد کنند. تصور می‌کنند این رفتارها می‌تواند موجب توقف فعالیت‌ها و کنشگری‌های دانشجو شود. تجربه نشان داده که این رفتارهای تحکم‌آمیز نمی‌تواند آثار و نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.