مدیرکل هواشناسی گیلان با اشاره به کاهش قابل توجه بارش‌ها گفت: میزان نزولات آسمانی در سال آبی جاری (از ابتدای پاییز تا پاییز سال آینده) تاکنون ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش دارد.

کاهش ۳۰ درصدی بارش‌ها /۶۲ درصد گیلان دچار خشکسالی است
کلانشهر:محمد دادرس افزود: متوسط بارش‌ها در سال آبی جاری تاکنون در مجموع ۲۹۰ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد کاهش داشته و نسبت به متوسط دوره بلند مدت نیز ۳۳ درصد کاهش نشان می دهد.

وی عنوان کرد: همچنین میزان بارش ها در حوزه‌های آبریز استان نیز تاکنون ۵۷ میلی‌متر بوده که این رقم نیز نسبت به همین زمان در سال قبل حدود ۲۸ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: البته بیشترین میزان کاهش بارندگی ها در استان مربوط به شهرستان رودبار است که طی امسال ۲۹ میلی‌متر بارش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۶۳ درصد و نسبت به متوسط دوره بلند مدت حدود ۸۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مدیر کل هواشناسی گیلان با ابراز امیدواری برای زمستان پربارش و جبران بخشی از این کاهش نزولات آسمانی افزود: دیلمان دیگر منطقه کم بارش استان درسال آبی جاری بوده که با بارش ۴۳ میلی متر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد و نسبت به متوسط بلند مدت ۷۰ درصد افت دارد.

وی اضافه کرد: در پاییز پوشش برف قابل توجه‌ای هم نداشتیم و با این شرایط به لحاظ خشکسالی نیز ۶۲ درصد از مساحت گیلان دچار خشکسالی است.

دادرس با اشاره به پیش بینی وضعیت بارشهای گیلان در زمستان نیز گفت: طبق پیش‌بینی ها، بارشها در دی ماه امسال ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر از حد نرمال خواهد بود اما میزان بارندگی در بهمن ماه در گیلان در حد نرمال پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: از لحاظ پیش بینی وضعیت دما نیز استان گیلان در دی ماه حالت نرمال خواهد داشت و بهمن ماه نیز حدود یک درجه افزایش دما نسبت به حد نرمال را شاهد خواهیم بود و پیش‌بینی وزش بادگرم نیز در این ماه در گیلان وجود دارد.

وی با استناد به پیش‌بینی ‌ها عنوان کرد: دمای هوا در شهرهای مختلف استان طی زمستان امسال بویژه دی ماه ۱۲روز به صفر یا زیر صفر درجه کاهش یابد که امیدواریم در این ایام شاهد بارش برف باشیم.

وی در ادامه گفت: همچنین بر این اساس در بهمن ماه در شهرهای مختلف استان حدود ۱۵ روز دمای هوا به صفر یا زیر صفر درجه می رسد که با توجه به این امر امید است در این ایام شاهد بارش برف و باران مناسبی در استان باشیم.

دادرس همچنین به وضعیت جوی هوای گیلان طی ۲ هفته آینده اشاره کرد و افزود: طبق پیش بینی‌های هواشناسی، آسمان استان گیلان طی هفته آینده نیمه ابری خواهد بود و برای هفته دوم نیز ابری و میزان بارندگی بین ۲۰ الی ۶۰ درصد پیش بینی شده است.