طی دو دهه گذشته، «تاریک‌ترین سال‌ها» به سال‌های 2012 و 2013 برمی‌گردد که به‌ترتیب 144 و 142 خبرنگار عمدتاً به دلیل درگیری در سوریه کشته شدند.

چه تعداد خبرنگار در سال ۲۰۲۲ در جهان به قتل رسیدند؟
کلانشهر: بین سال‌های 2003 تا 2022، هزار و 668 خبرنگار یا به طور متوسط سالانه 80 روزنامه‌نگار در جهان کشته شده‌اند که عراق و سوریه رتبه‌های نخست را در بین خطرناک‌ترین کشورها برای این حرفه به خود اختصاص داده‌اند.

 سازمان غیردولتی «گزارشگران بدون مرز» اعلام کرد که 578 خبرنگار در بیست سال اخیر در دو کشور سوریه و عراق که شاهد درگیری بودند کشته شدند که به تنهایی بیش از یک سوم کل کشته شدگان است. پس از این دو کشور، مکزیک با 125، فیلیپین با 107، پاکستان با 93، افغانستان با 81 و سومالی با 78 خبرنگار کشته شده در رتبه های بعدی قرار دارند. مردان بیش از 95 درصد از این کشته شدگان را تشکیل می دهند.

طی دو دهه گذشته، «تاریک‌ترین سال‌ها» به سال‌های 2012 و 2013 برمی‌گردد که به‌ترتیب 144 و 142 خبرنگار عمدتاً به دلیل درگیری در سوریه کشته شدند.

به گفته سازمان آزادی مطبوعات، پس از این دو سال، آرامش تدریجی حاکم شد و از سال 2019 شاهد تعداد کم کشته شدگان بودیم. با شروع جنگ در اوکراین، اما تعداد کشته ها در سال 2022 دوباره شروع به افزایش کرد و شاهد کشته شدن 58 خبرنگار در حین انجام وظیفه بودیم.

در سطح جهانی، کشته شدن خبرنگاران به پوشش درگیری های مسلحانه در مناطق جنگی مربوط است، اما تعداد خبرنگارانی که در مناطق غیرجنگی به دلیل تحقیقاتی که در مورد جنایات سازمان یافته و فساد انجام داده اند، بیشتر بوده‌ است.

این گزارش همچنین به سال ۲۰۲۲ اشاره کرده و نوشته که با حمله نظامی روسیه به اوکراین تعداد کشته‌های روزنامه‌نگاران در این سال افزایش یافته تا جایی که در سال جاری تا کنون ۵۸ خبرنگار در حین انجام وظایف خود کشته‌شده‌اند. در سال ۲۰۲۱ این عدد ۵۱ بوده است. 

از زمانی که روسیه در ۲۴ فوریه تهاجم تمام عیار به اوکراین را آغاز کرد، هشت روزنامه نگار در این کشور کشته شده‌اند. این در حالی است که در طول ۱۹ سال پیش از آن در مجموع تنها ۱۲ خبرنگار در اوکراین کشته شده بودند. در حال حاضر اوکراین پس از روسیه که در ۲۰ سال گذشته ۲۵ خبرنگار در آنجا کشته‌شده‌اند، دومین کشور خطرناک اروپایی برای اهل رسانه است.

گزارشگران بدون مرز در خصوص اقدامات رئیس جمهوری روسیه می‌گوید: «از زمانی که ولادیمیر پوتین در کرملین به قدرت رسید، حملات سیستماتیک فراوانی علیه آزادی مطبوعات در این کشور مشاهده شده است. از جمله این حملات مرگبار می‌توان به قتل آنا پولیتکوفسکایا در ۷ اکتبر ۲۰۰۶ اشاره کرد.» 

 پولیتکوفسکایا از منتقدان سرسخت پوتین بود و فساد در سطح بالا را در این کشور افشا کرده بود. اما در پاییز سال ۲۰۰۶ و در آپارتمان خود با شلیک ۴ گلوله کشته شد.

بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، قاره آمریکا خطرناک‌ترین قاره برای حرفه روزنامه‌نگاری به شمار می‌رود. خبرنگاران در سراسر جهان در مناطقی که درگیری مسلحانه در حال روی دادن است، بیشترین خطرها را احساس می‌کنند و این اتفاقی است که در چندین کشور قاره آمریکا از جمله مکزیک، کلمبیا، برزیل و هندوراس، فراوان مشاهده می‌شود.

با این حال این نهاد بین‌المللی می‌گوید در طول دو دهه گذشته خبرنگاران در کشورهایی که در وضعیت صلح بوده‌اند بیشتر از همکارانشان که در مناطق در حال جنگ زندگی می‌کرده‌اند کشته شده‌اند. این گزارش استدلال کرده که دلیل این مسئله تحقیق روزنامه‌نگاران درباره جنایت‌های سازمان یافته و همچنین پرونده‌های فساد بوده که در نهایت باعث شده جان خود را در این مسیر از دست دادند.