محله ساغریسازان صاحب بیشترین بنای تاریخی شناسایی شده در رشت؛

شناسایی بیش از ۶۰۰ بنای تاریخی در شهرهای رشت،املش و لاهیجان


۱۴۰۱/۱۰/۱۱ - ۱۸:۳۰ | کد خبر: ۲۹۸۲۴ چاپ

با پایش میدانی و بررسی‌های صورت پذیرفته از بافت‌های تاریخی، تاکنون بیش از 600 بنای تاریخی در شهرهای رشت، لاهیجان و املش شناسایی شده است.

شناسایی بیش از ۶۰۰ بنای تاریخی در شهرهای رشت،املش و لاهیجان
کلانشهر : به گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی استان، ولی جهانی با بیان مطلب فوق گفت: گیلان با احتساب شهرک تاریخی ماسوله دارای هفت شهر با بافت تاریخی است که از این میان می‌توان به شهرهای رشت، بندرانزلی، لاهیجان، لنگرود، رودسر و املش اشاره کرد.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی استان شناسایی بیش از 600 بنای تاریخی در شهرهای رشت، لاهیجان و املش را در کنار محوطه‌های تاریخی ارزشمند، گواهی انکار ناپذیر بر اهمیت بافت‌ها دانست و بر لزوم بسیج همگانی و فرهنگ‌سازی به منظور صیانت از مواریث منحصر به فرد تاکید ورزید.

وی سهم رشت را از بیش از 600 بنای تاریخی مذکور، 240 بنا(به تفکیک 108 بنا در محله ساغریسازان، 36 بنا پیربازار، 18 بنا باقرآباد و 78 بنا در بازار رشت) دانست. درحالی‌که شهرهای لاهیجان و املش را نیز به ترتیب دارای 260 و 110 بنای تاریخی دانست.

جهانی، بررسی و شناسایی آثار تاریخی واجد ارزش را یکی از اولویت‌های اداره کل دانست و افزود: با شناسایی آثار تاریخی زمینه صیانت بهتر از میراث فرهنگی فراهم خواهد آمد و در هر صورت اداره کل از همراهی و مشاوره فرهیختگان، جوانان، نخبگان، مسئولان و آحاد مردم استقبال می‌نماید.