نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد: نوشیدن منظم نوشابه باعث افزایش سطح تری گلیسیرید و کاهش سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا می شود که به کلسترول خوب معروف است.

برای بهبود سطح کلسترول از این نوشیدنی اجتناب کنید
کلانشهر:نتایج مطالعات محققان نشان می دهد، بزرگسالانی که نوشیدنی های شیرین در طول روز مصرف می کردند، ۹۸ درصد بیشتر در معرض خطر HDL پایین و ۵۳ درصد افزایش خطر ابتلا به تری گلیسیرید بالا بودند.

باید توجه داشت، تری گلیسیریدها چربی ‌هایی هستند که در خون حمل شده و سطوح غیرطبیعی این چربی‌ها (لیپیدها) همراه با LDL بالا (کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم، معروف به کلسترول بد) یا کلسترول HDL پایین می ‌توانند در شریان ‌ها تجمع کنند.

این موضوع قابل تامل است که نیمی از بزرگسالان دارای مشکل دیس لیپیدمی هستند که اصطلاح پزشکی برای سطوح غیرطبیعی لیپیدها در خون است. دیس لیپیدمی می تواند منجر به تصلب شرایین شود و عواقب احتمالی آن بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی است.

دکتر نیکولا مک کیون، یکی از نویسندگان مطالعه فوق، در این رابطه گفت: نتایج نشان می ‌دهد که مصرف زیاد نوشیدنی ‌های حاوی قند افزوده، مانند نوشابه، لیموناد یا میوه‌ ها، ممکن است با افزایش سن، خطر ابتلا به اختلالات چربی خون را تحت تأثیر قرار دهد.

یکی از استراتژی های غذایی برای کمک به حفظ سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون سالم تر ممکن است اجتناب از نوشیدنی های حاوی قندهای اضافه باشد.

این تیم تحقیقاتی همچنین بررسی کردند که آیا نوشیدنی های رژیمی یا آب میوه ۱۰۰ درصد گزینه بهتری نسبت به نوشیدنی های شیرین شده با شکر هستند یا خیر. این محققان شواهد کافی مبنی بر اینکه این نوشیدنی های فوق خطر ابتلا به دیس لیپیدمی را کاهش می دهند، پیدا نکردند.

 دکتر مک کئون در این رابطه گفت: در هر شرایطی بهتر است تشنگی خود را با آب رفع کنیم. تحقیقات نوظهور در مورد مصرف طولانی مدت نوشابه رژیمی برای سلامتی بی ‌نتیجه است، بنابراین عاقلانه است که بگوییم نوشیدنی ‌های رژیمی فقط باید گاه گاهی استفاده شوند.

باید توجه داشت که مطالعات علمی نشان می دهد: در مورد آب میوه ۱۰۰٪، بهتر است مصرف این نوع آب میوه را هم محدود کرده و در صورت امکان از میوه های کامل استفاده کنید.

این مطالعه داده‌های رژیم غذایی ۵۹۰۰ بزرگسال آمریکایی و همچنین تغییرات در غلظت کلسترول و تری گلیسیرید خون آنها را بر اساس دفعات و انواع نوشیدنی ‌هایی که می‌ نوشیدند، تجزیه و تحلیل کرد.

دکتر مک کئون در خاتمه توضیحاتش نتیجه گرفت: یافته ‌های ما نشان می‌دهد که آنچه در لیوان خود می نوشیم ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهد. به گزارش سیناپرس،مدیریت سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون یک هدف مهم و یک استراتژی امیدوارکننده برای پیشگیری از حمله قلبی و سکته است. بنابراین توصیه می شود مصرف نوشابه ها و هر نوع نوشیدنی حاوی شکر را محدود کنید.