«روز رشت»؛غرور محلی رشتوندان و دیگر چه؟


۱۴۰۱/۱۰/۱۲ - ۱۵:۳۴ | کد خبر: ۲۹۸۶۷ چاپ

 شهروندان رشت انتظار چندانی هم از شهرداری و شورای شهر ندارند. نهادهایی که با تصمیمات پراشتباهشان طی سال‌های گذشته به جای توسعه‌ی رشت، این شهر را در خَمِ یک کوچه‌ی بن بست نگه داشته‌اند.

«روز رشت»؛غرور محلی رشتوندان و دیگر چه؟
اختصاصی کلانشهر: از هفت سال پیش با هدف پاسداشت تاریخ رشت، دوازدهم دی‌ماه به نام این شهر نامیده شد.

شهری که برای هزاران تَنِ به دنیا آمده یا زیسته در آن با شعفی درونی و آمیخته به یک غرور مثبت همراه است.

بسیاری از شهروندان رشت و مردم استان گیلان و حتی ایران «رشت» را علی رغم تمام کمبودهایش در حوزه توسعه شهری به گونه‌ای متفاوت دوست دارند.

این دوست داشتن بواسطه روح جاری در شهر، فرهنگ حاکم بر کنش و منش مردمانش و تاریخ پرفراز و نشیبش است. شاید به دلیل همین حس مثبت باشد که رشت حالا به یکی از پرتراکم ترین شهرهای ایران تبدیل شده است.

بعد از سال هزارو سیصدو نود و چهار و انتخاب دوازده دی ماه به عنوان روز رشت، از سوی شهرداری و شورای شهر برنامه‌هایی با محوریت رشت در نظر گرفته «می‌شد». از آن جهت از فعل گذشته استفاده شد که سال 99 و 1400 به دلیل شیوع ویروس کرونا خبر چندانی از برنامه‌هایی با محوریت شهروندان نبود و امسال هم به دلیل شرایط ویژه سیاسی و اجتماعی ایران و ایام فاطمیه خبری از برگزاری مراسم‌های ویژه نیست. سرپرست شهرداری رشت به انتشار پیامی بسنده کرده(اینجا بخوانید) و بعضی از اعضای شورای شهر رشت هم با انتشار یک استوری در اینستاگرام فیلتر شده این مناسبت را گرامی داشتند.

البته که شهروندان رشت انتظار چندانی هم از شهرداری و شورای شهر ندارند. نهادهایی که با تصمیمات پراشتباهشان طی سال‌های گذشته به جای توسعه‌ی رشت، این شهر را در خَمِ یک کوچه‌ی بن بست نگه داشته‌اند.