دموکرات ها ترامپ را مسئول تیراندازی های اخیر آمریکا می دانند

دموکرات‌های کنگره آمریکا و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ تیراندازی‌های اخیر در دو ایالت آمریکا را که به کشته شدن ۲۹ تن منجر شد، به لفاظی‌های ترامپ درباره مسائل مهاجرتی نسبت دادند.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، مظنون حادثه تیراندازی در شهر ال‌پاسو ایالت تگزاس فردی ۲۱ ساله به نام "پاتریم وود کروسیوس" است که گفته می‌شود یک بیانیه نژادپرستانه و ضدمهاجرتی نوشته است. مقامات آمریکایی گفته‌اند با این تیراندازی همچون یک پرونده تروریسم داخلی برخورد می‌کنند و اتهام جرم بر مبنای نفرت علیه گروهی خاص را علیه متهم پرونده مطرح می‌کنند.

منتقدان دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا بیانیه فرد مسلح را همسو با اظهارات ترامپ درباره مهاجران و مسائل مهاجرتی دانسته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری هیل، بتو اورورک، نامزد ریاست جمهوری ۲۰۲۰ و نماینده سابق ایالت تگزاس که پس از حادثه تیراندازی کمپینش را ترک کرد و به تگزاس رفت، در گفتگو با شبکه "سی‌ ان ان" گفت، لفاظی‌های نژادپرستانه رییس جمهور به جوی که منجر به این تیراندازی شده، دامن زده است.

اورورک اظهار کرد: بگذارید درباره اینکه چه چیزی منجر به این تیراندازی شده و رییس جمهور چه کسی است کاملا واضح صحبت کنیم. او یک نژادپرست علنی است و کشور را به نژادپرستی ترغیب می‌کند.

وی فزود: او حتی تظاهر نمی‌کند که به تفاوت‌های ما احترام می‌گذارد یا می‌فهمد که همه ما یکسان آفریده شده‌ایم. او می‌گوید برخی از ما ذاتا ناقص هستیم!

هولیان کاسترو، دیگر نامزد انتخابات ۲۰۲۰ و وزیر سابق مسکن و توسعه شهری نیز در گفته‌های خود با اورورک هم‌نظر بود و گفت: یک نفر وجود دارد که به طور مستقیم مسئول این تیراندازی است و آن فرد مسلح است. در همین حال، شما به عنوان رهبر ملی ما نقشی در فرونشاندن آتش شکاف یا ایجاد همبستگی میان آمریکایی‌هایی که دارای ریشه‌های متفاوت هستند، دارید.

کاسترو که شهردار سابق شهر سن آنتونیو ایالت تگزاس است، در گفتگو با شبکه "ای بی سی" افزود: این رییس جمهور از مدت‌ها پیش تصمیم گرفت که به خاطر نفع سیاسی خود، در میان مردم ایجاد تفرقه کند و چنین حوادثی بخشی از پیامدهای این رویکرد هستند که اکنون شاهد آن هستیم.

کوری بوکر، سناتور دموکرات و دیگر نامزد ریاست جمهوری ۲۰۲۰ نیز به شبکه "ان بی سی" گفت: وقتی رییس جمهور ما که در عالی‌ترین جایگاه اخلاقی کشور ایستاده درباره هجوم مهاجران و "کشورهای چاه مستراح" صحبت می‌کند، چیزهایی از دهانش بیرون می‌آید که به اخلاقیات ملت ما آسیب می‌زند و او مسئول این اتفاق است.

بوکر ادامه داد: وقتی او حتی برای محکوم کردن برتر پنداری نژاد سفیدپوست هیچ اقدامی نمی‌کند، در چنین وقایعی مسئول محسوب می‌شود.

ورونیکا اسکوبار، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان از ایالت تگزاس در این خصوص گفت: برای آنکه جامعه‌ای امن داشته باشیم، باید با احترام و تکریم با مردم رفتار کنیم. فلسفه ما در ال‌پاسو با فلسفه‌ای که از کاخ سفید می‌آید بسیار متفاوت است. ما یکدیگر را می‌پذیریم و از یکدیگر محافظت می‌کنیم.

اسکوبار افزود: این تیراندازی‌ها نشان می‌دهند که ما با خشونت مسری اسلحه روبه‌رو هستیم اما در عین حال نفرت مسری نیز دیگر مشکل ما است. تا زمانی که این نفرت وجود دارد و قوانین کنترل سلاح ضعیف هستند، همچنان شاهد چنین وقایعی خواهیم بود.

پیت بوتیجیج، شهردار ساوت بند ایالت ایندیانا در گفتگو با شبکه فاکس نیوز این تیراندازی را "تروریسم ملی‌گرایانه سفید پوست" دانست و گفت: شکی نیست که ملی‌گرایی سفید پوستی از سوی بالاترین جایگاه‌های دولتی ما نایدده گرفته می‌شود.