سردار علایی: سالها با حاج قاسم از نزدیک در جبهه های جنگ و پس از جنگ آشنا و مأنوس بودم

سردار سلیمانی حتی بدحجاب ها را صاحبان کشور می دانست/ یکی از ۱۵ فرمانده خط شکن/ احزاب با سلیقه های مختلف سردار سلیمانی را از خود می دانستند


۱۴۰۱/۱۰/۱۳ - ۱۰:۳۵ | کد خبر: ۲۹۹۰۹ چاپ

سردار علایی به خبرآنلاین گفت: از سال ۱۳۷۶ که حاج قاسم فرماندهی نیروی قدس را برعهده گرفت، توانست تجربیات جنگ تحمیلی را در اختیار نیروهای مقاومت در عراق و لبنان و سوریه قرار دهد.

سردار سلیمانی حتی بدحجاب ها را صاحبان کشور می دانست/ یکی از ۱۵ فرمانده خط شکن/ احزاب با سلیقه های مختلف سردار سلیمانی را از خود می دانستند
کلانشهر:جواد مرشدی در خبرآنلاین نوشت: اواسط نخستین ماه از فصل زمستان ۹۸ بود که مردم ایران از هر طیف و مسلکی داغدار شهادت فرمانده بزرگ خود شدند و در حضوری کم سابقه پیکر او را تشییع کردند، مردی بر آمده از دیار کریمان که نه تنها در جنگ تحمیلی چه بسا در قائله سیستان و سپس در بیرون از مرزها با اشرافی کامل بر حوزه خود یکی از بهترین«سربازان وطن» بود؛ از جنگ ۳۳ روزه گرفته تا خشک کردن ریشه داعش در منطقه طبق وعده مقرر که تاکید کرده بود . ایرانی ها وی را "سردار دلها " و رسانه های غربی "مردی در سایه "می نامند، مردی که خواب را از دشمنان ایران ربود و با تدابیر جنگی منحصر به فرد همراه با دلاوریش، آرامش را برای کشور به ارمغان آورد. به مناسبت یادبود سومین سال شهادت این اسطوره نظامی به سراغ یکی از همرزمان و دوستان نزدیک وی رفتیم و در گپ و گفتی صمیمی به خصائل ایشان پرداختیم. گفت و گوی «خبرآنلاین» با سردار حسین علایی مدرس دانشگاه و نخستین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران را بخوانید:

اندیشه ها، گفتار ، ورفتار ی شهید سلیمانی از کجا سرچشمه می گیرد؟

منشأ دیدگاه های پاسداران از جمله شهید حاج قاسم سلیمانی برگرفته از اسلام و قرآن، مکتب تشیع، سیره معصومین علیهم السلام و شخصیت های متفکر اسلامی به‌ویژه امام خمینی(ره) و نیز تجربیات شخصی ایشان بوده است. او وظایف و رفتارهای خود را تحت امر فرماندهی کل قوا و طبق خواست رهبری انجام داده است. شهید حاج قاسم سلیمانی تمام خصائل یک انسان مجاهد فی سبیل الله را در خود داشت. او تمام عمر خود را از جوانی در مسیر جهاد در راه خدا گذراند. حاج قاسم تلاش می کرد تا همان گونه که امام علی علیه السلام مجاهدان را توصیف می کند، جزو شیران روز و پارسایان شب، زهاد اللیل و اسدالنهار باشد. رحماء بینهم بود ولی با اسرائیلی ها و دشمنان مردم منطقه سرسخت و در برابر آن ها مقاوم بود. اشداء علی الکفار
سردار سلیمانی حتی بدحجاب ها را صاحبان کشور می دانست/ یکی از ۱۵ فرمانده خط شکن/ ا

کیفیت فرماندهی ایشان بر چه اصولی استوار بود، و چرا نیروهای تحت امر ایشان عاشق او بودند؟
شهید حاج قاسم سلیمانی از سال ۱۳۶۰ و از عملیات فتح المبین تا انتهای جنگ در اکثر عملیات های مهم که برای آزادسازی خاک ایران عزیز انجام شد، نقش موثر و فعالی داشت. او توانست بنیان لشکر ۴۱ ثارالله را در جبهه جنگ پی ریزی کند. در عملیات فتح المبین او به خوبی رزمندگان استانهای کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان را در قالب یک گروه رزمی مستقل سازماندهی کرد و در حمله به عقبه ارتش عراق در دشت عباس در کنار تیپ ۱۴ امام حسین علیه السلام به فرماندهی شهید حاج حسین خرازی شرکت داشت. موفقیت در عملیات فتح المبین باعث شد تا تیپ ثارالله رسماً برای انجام عملیات بیت المقدس تشکیل شود و توسعه یابد.

در طی عملیات بیت المقدس که پس از ۲۴ شبانه‌روز جنگ تمام عیار منجر به آزادسازی خرمشهر شد، تمامی یگان‌های رزمی سپاه و اکثر واحدهای ارتش حضوری فعال داشتند. اما نیروهای تیپ ثارالله در جبهه شمالی عملیات بیت المقدس و برای عبور از رودخانه کرخه کور یعنی حدود ۱۲۰ کیلومتری خرمشهر، مأموریت داشتند. البته باید توجه داشت که عملکرد همه یگانها در جریان عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر بسیار خوب به ثمر رسید.

گرچه رزمندگان تیپ های نجف و امام حسین از جمله اولین افرادی بودند که توانستند عقبه دشمن در جاده شلمچه را ببندند و با قدرت تمام وارد خرمشهر شوند ولی همه فرماندهان و رزمندگانی که در عملیات بیت المقدس شرکت داشتند توانستند فشاری عظیم را بر ارتش عراق وارد کنند به طوری که حدود ۱۲ هزار نظامی عراقی فقط در خرمشهر به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند و ارتش عراق مجبور به خروج از سرزمین ایران عزیز شد. به هر حال حاج قاسم سلیمانی در اکثر عملیات های سخت و تعیین کننده دوران دفاع مقدس مثل رمضان، خیبر، بدر، والفجر۸ و کربلای ۵ به عنوان فرمانده لشکر ثارالله حضور داشت و رزمندگان این لشکر حماسه های زیادی را در دوران دفاع مقدس آفریدند.

حاج قاسم را می توان جزو پانزده فرمانده برتر لشکرهای خط شکن سپاه دانست. او در کنار فرماندهانی مثل شهیدان حسین خرازی، مهدی باکری، احمد کاظمی، ابراهیم همت، احمد متوسلیان، حسن باقری، مهدی زین الدین، حمید باکری، عباس کریمی، سیدرضا دستواره، محمد بروجردی، محمود کاوه و نورعلی شوشتری قرار می گرفت که همگی از ستون های ستبر و محکم قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران بودند. پس از جنگ او به دنبال تثبیت امنیت سیستان و بلوچستان رفت و سپس در پی بازدارندگی در برابر تهدیدات اسرائیل برآمد.سالها با او از نزدیک در جبهه های جنگ و پس از جنگ آشنا و مأنوس بودم. او مخلص بسیجی ها و رزمندگان بود و آنها را انسان های برجسته و محبوب خداوند می دانست.

منابع غربی و مطبوعات اسرائیلی از ایشان به عنوان یکی از مقتدرترین نیروهای نظامی یاد می کردند، ارزیابی شما از عملکرد شهید سلیمانی در برابر آنان چیست؟
باید توجه داشت که بزرگ‌ترین مشکل منطقه خاورمیانه وجود رژیم جعلی اسرائیل است که ظرف ۷۰ سال گذشته عامل بسیاری از جنگ ها و نا امنی ها در منطقه خاورمیانه بوده است و باعث تفرقه بین کشورهای مسلمان شده است.پیروزی انقلاب اسلامی، امنیت و بقای اسرائیل را با چالش جدی مواجه کرد و فلسطینی ها توانستند با حمایت جمهوری اسلامی ایران از تسلیم دربرابر اسرائیل نجات یابند ونوار غزه را از اشغال اسرائیل برهانند.مردم لبنان نیز حزب الله را تشکیل دادند و توانستند جنوب لبنان را با الهام از مکتب اسلام که امام خمینی مبلغ آن بود از دست اسرائیل آزاد کنند و قوی ترین قدرت مقاومت در برابر اشغالگری اسرائیل را سازماندهی کنند.
از سال ۱۳۷۶ که حاج قاسم فرماندهی نیروی قدس را برعهده گرفت توانست تجربیات جنگ تحمیلی را در اختیار نیروهای مقاومت در عراق و لبنان و سوریه قرار دهد. او موفق شد نیروهای جدیدی مثل حشدالشعبی و فاطمیون را در این کشورها سازماندهی کند و با کمک مردم عراق و سوریه نگذارد این کشورها به دست داعش بیفتد و یا اینکه اسرائیل پس از چند جنگ با حزب الله دوباره هوس حمله مجدد به لبنان کند.
او همچنین به کمک انصارالله در یمن شتافت. به این ترتیب حوثی ها نگذاشتند یمن در اختیار عربستان و امارات و در خدمت اسرائیل قرار گیرد. در هر صورت ترور حاج قاسم سلیمانی توسط آمریکا بیانگر نقش موثر وی در معادلات سیاسی و امنیتی منطقه می باشد و اهمیت او را در جلوگیری از تداوم اشغال کشورهای منطقه توسط آمریکا نشان می دهد.

نگاه شهید سلیمانی به مقوله حجاب و مردم را چگونه ارزیابی می کنید؟
او حتی بدحجاب ها را نیز خانواده خود و صاحبان کشور می دانست و تلاش می کرد تا با همه مردم ایران و سایر کشورها مهربان باشد.او فردی متواضع و با همه مردم مهربان بود،حاج قاسم سعی می کرد همه مردم را خودی بداند و آن‌ها را جدای از خود و آرمان های انقلاب نداند. به همین دلیل است که اقشار مختلف مردم و حتی احزاب و گروه های سیاسی با سلیقه ها و خط مشی های مختلف، حاج قاسم را از خود می دانستند و او را همچنان سردار محبوب ملی می خوانند.

نظر شما:

security code