علی رغم اقدامات انجام شده از سوی سازمان ثبت احوال جهت تسریع در صدور و توزیع کارت ملی هوشمند اما بسیاری از هموطنان بیش از ۳ سال است که در انتظار دریافت کارت خود قرار دارند!

انتظار متقاضیان «کارت ملی هوشمند» ۳ ساله شد!
کلانشهر: پروژه صدور کارت ملی هوشمند از مهرماه 91 از سوی سازمان ثبت‌ احوال کلید خورد و سازمان ماهیانه 2 میلیون و 500 هزار کارت ملی را صادر و در اختیار متقاضیان قرار می‌داد و سازمان ثبت احوال کشور امیدوار بود در یک بازه زمانی مشخص، کارت‌های ملی را صادر و در اختیار متقاضیان قرار بدهد.

در ادامه با اعمال تحریم‌ها، مشکل جدی در فرایند تهیه کارت خام مورد نیاز کارت‌های ملی هوشمند ایجاد شد چرا که به‌دلیل عدم امکان تهیه و تأمین پلی‌کربنات از 4 کشور عمده تولیدکننده کارت خام در دنیا، عملاً تهیه کارت خام میسر نبود و در نهایت این مسئله تأثیر خود را از اسفند 1396 در فرایند صدور کارت ملی هوشمند نشان داد و ثبت احوال را در صدور کارت‌های متقاضیان با مشکل جدی روبه‌رو کرد.

سازمان ثبت احوال در آن مقطع تصمیم گرفت که کارت خام مورد نیاز خود را از طریق چاپخانه‌ دولتی تأمین کند و از ابتدای سال 1397 با شرکت‌های ایرانی درباره طراحی بدنه کارت‌ها همکاری آغاز شد و در نهایت نمونه‌ای که توانست استانداردهای فنی لازم را کسب کند، برای تولید به چاپخانه دولتی معرفی شد.

اما این همکاری نیز نتوانست گره صدور کارت‌های ملی هوشمند را باز کند و در ادامه صدور کارت ملی هوشمند از 2 میلیون و 500 هزار کارت در ماه به 50 هزار کارت در ماه رسید و این فرایند تا پایان دولت روحانی ادامه داشت!

با آغاز به کار دولت سیزدهم تلاش‌های بسیاری برای تسریع در صدور کارت‌های ملی هوشمند انجام گرفت و اقداماتی در این بخش انجام شده است اما همچنان تعداد قابل توجهی از هموطنان  بیش از 3 سال است که کارت ملی هوشمند خود را دریافت نکرده‌اند و همچنان در انتظار هستند.

بنا بر تماس بسیاری از مخاطبان تسنیم، برگه‌ها و رسیدهای که پیش از این از سوی سازمان ثبت احوال برای ثبت‌نام کنندگان کارت ملی هوشمند صادر شده است به دلیل طولانی شدن فرایند صدور کارت از بین رفته است و این افراد برای پیگیری امور اداری و بانکی با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند.

به گفته هاشمی کارگر، رئیس سازمان ثبت احوال کشور به‌زودی پرونده صدور کارت ملی هوشمند بسته خواهد شد و انتظار می‌رود کسانی که بیش از 3 سال است که در نوبت دریافت کارت ملی خود هستند در الویت سازمان قرار گیرند.

نظر شما:

security code