متناسب سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟


۱۴۰۱/۱۰/۱۴ - ۱۶:۰۳ | کد خبر: ۲۹۹۶۹ چاپ

قصور سازمان تامین اجتماعی در پرداخت مطالبات بازنشستگان به جایی رسیده است که دبیر کانون بازنشستگان کارگری استان تهران به تازگی اعلام کرد: اگر تا پایان دی تکلیف اجرای باقیمانده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان روشن نشود، در شروع بهمن از طریق مراجع ذی‌صلاح مثل دیوان عدالت اداری اقدام می‌کنیم و از مدیرعامل سازمان و معاونان او بابت این قصور شکایت خواهیم کرد.

متناسب سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟
کلانشهر:با وجود پیگیری‌های جامعه کارگری، هنوز ۲۵ درصد متناسب‌سازی ۱۴۰۰ اجرایی نشده و در این خصوص سازمان تامین اجتماعی هیچ پاسخ روشنی به بازنشستگان و نمایندگان قانونی آنها نمی‌دهد. این در حالی است که روند افسارگسیخته تورم، هر روز فشار گرانی‌ها روی دوش مردم به خصوص جامعه کارگری و بازنشستگان را سنگین‌تر می‌کند. آنها برای اینکه بتوانند در چنین شرایطی از پس معیشت و خرج زندگی خود بر آیند، به همین افزایش حداقلی و چند صد هزار تومانی حقوق خود به دنبال اجرای ۲۵ درصد متناسب‌سازی حقوق دل خوش کرده‌اند.

لزوم اجرای «باقیمانده متناسب‌سازی» تا قبل از پایان سال
در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین مطالبات بازنشستگان کارگری، اجرای باقیمانده متناسب‌سازی سال قبل است. با وجود گذشت ده ماه از سال، هنوز سازمان تامین اجتماعی پاسخ روشنی در مورد زمان اجرای این مطالبه قانونی نداده است. بر همین اساس رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری خواستار اجرای باقیمانده متناسب‌سازی تا قبل از پایان سال شد.

حسن صادقی در این رابطه گفت: باید ۲۵ درصد متناسب‌سازی ۱۴۰۰ به استناد توافق صورت گرفته در زمان مدیرعامل سابق (مصطفی سالاری)، اعتراف صریح مدیرعامل وقت در تلویزیون و جلساتی که با آقایان داشتیم، اعمال شود. هرچه زودتر این مساله را تعیین‌تکلیف کنند و به سرمنزل مقصود برسانند، به نفع خودشان و به سود بازنشستگان است. بازنشستگان نمی‌توانند تا ابد منتظر بمانند؛ ۱۰ ماه از سال گذشته و هنوز خبری از اجرا نیست.

برگشت از قله؛

هشدار صندوق بین‌المللی پول، بازار نفت را ریزشی کرد۱۳:۰۳ | چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱
 
خاندوزی؛

شنبه صورت‌های مالی ۲۰۷ شرکت دولتی برای اولین بار منتشر می‌شود۱۲:۱۷ | چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱
وی افزود: دستگاه‌های مختلف باید از مدیرعامل سازمان بخواهند این ۲۵ درصد را که اعتبار چندانی نمی‌خواهد و مبلغ ناچیزی سربار مالی برای سازمان دارد، هرچه زودتر اجرایی کند. باقیمانده متناسب‌سازی به ۹۰۰ هزار نفر تعلق می‌گیرد اما سوال این است که چرا اراده‌ای برای اجرا وجود ندارد.

از منافع بازنشستگان کوتاه نمی‌‌آییم
صادقی با تاکید بر اینکه باید تا پایان سال جاری باقیمانده متناسب‌سازی ۱۴۰۰ اجرایی شود و قانون بر این مساله تاکید دارد، اضافه کرد: هرچه تاخیر روا دارند، به ضرر خودشان است. سازمان باید تا حالا فهمیده باشد که ما مطالبات قانونی را با قدرت پیگیری می‌کنیم و از منافع بازنشستگان کوتاه نمی‌‌آییم؛ بنابراین تاخیر در اجرای ۲۵ درصد باقیمانده متناسب‌سازی به ضرر خودشان است چون ما پیگیر ماجرا هستیم و از حق مسلم بازنشستگان کوتاه نمی‌آییم.

موضوع بعدی به اعتقاد صادقی، مساله مزایای جنبی بازنشستگان و به طور مشخص کمک‌هزینه عائله‌مندی است که سازمان تامین اجتماعی به افزایش قانونی آن تمکین نکرده است.

رئیس اتحادیه‌ پیشکسوتان جامعه‌ کارگری در این خصوص به ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: در این ماده قانونی، دولت مکلف شده برای گروه‌های مختلف، به مدت پنج سال افزایش حقوق سالانه را در سقف ردیف حقوق و جبران خدمت به گونه‌ای اعمال کند که هر ساله کمک‌هزینه اولاد و حق عائله‌مندی مشمولان در چارچوب افزایش سنواتی حقوق، به ترتیب به میزان صد درصد و ۵۰ درصد افزایش یابد.

او اضافه کرد: وقتی دولت و مجلس برنامه توسعه و بندهای آمره‌ آن را مصوب کرده‌اند باید افزایش عائله‌مندی بازنشستگان کارگری مانند لشکری‌ها و کشوری‌ها اعمال می‌شد. سازمان تامین اجتماعی اگر ماده ۲۹ و افزایش ۱۰۰ درصدی و ۵۰ درصدی را قبول ندارد، لااقل افزایش حقوق مصوب خود را روی عائله‌مندی اعمال کند. در سال جاری حقوق بازنشستگان سایر سطوح کارگری ۳۸ درصد زیاد شده به اضافه ۵۵۰ هزار تومان رقم ثابت که سرجمع افزایش تقریبا ۴۳ درصد است، باید ۴۳ درصد حق اولاد و عائله‌مندی این گروه از بازنشستگان زیاد می‌شد که این اتفاق هم متاسفانه نیفتاده است.

او همچنین گفت: یا باید به ماده ۲۹ قانون ششم توسعه پایبند می‌بودند یا عائله‌مندی را به اندازه افزایش پایه مستمری بازنشستگان (هم حداقل‌بگیران و هم سایر سطوح) افزایش می‌دادند. به هیچ‌ یک عمل نکردند و این وسط، به بازنشستگان کارگری اجحاف شده است.

بحران عمیق معیشت
در این خصوص همچنین بازنشستگان کارگری با طرح این سوال که چرا سازمان تامین اجتماعی باقیمانده متناسب‌سازی سال قبل را اجرایی نمی‌کند، اعلام می‌کنند که چرا مستحقان واقعی نادیده گرفته می‌شوند؟ اگر باقیمانده متناسب‌سازی سال ۱۴۰۰ اجرایی شود، لااقل چند صد هزار تومان به حقوق ما بازنشستگان حداقل‌بگیر کارگری افزوده می‌شود.

بازنشستگان می‌گویند: با ۲۵ درصد متناسب‌سازی نیز حقوق ۷ میلیون تومانی بازنشستگان حداقل‌بگیر به خط فقر نمی‌رسد. این در حالی است که هر روز با موج جدید تورمی روبه‌رو می‌شویم. در واقع مشکل اصلی کارگران شاغل و بازنشسته بحران عمیق معیشت است؛ همان کالابرگ الکترونیک یا بسته‌های معیشتی را هم اجرا نکردند، درمان رایگان را هم از یاد بردند و نتوانستند با طرح‌هایی مثل «دارویار» قیمت دارو را کنترل کنند. یک انتظار ساده داریم، مسوولان یک‌بار به ما حداقل‌بگیران روشن و واضح توضیح بدهند که توقع دارند چطور با ۶ یا ۷ میلیون تومان حقوق زندگی کنیم، وقتی در دورافتاده‌ترین شهرهای کشور، کرایه خانه زیر چند میلیون تومان نیست؟

بیست و پنج درصد سال قبل را از تامین اجتماعی طلبکاریم

بازنشستگان همچنین با بیان اینکه وعده داده‌اند باقیمانده متناسب‌سازی تا پایان سال اجرا می‌شود، اعلام کردند: اعضای هیات‌مدیره کانون بازنشستگان به ما قول دادند پیگیر اجرای ۲۵ درصد باقیمانده متناسب‌سازی باشند. آنها گفتند تلاش می‌کنیم باقیمانده متناسب‌سازی تا پایان سال جاری اجرا شود.

بازنشستگان می‌گویند: بیست و پنج درصد از متناسب‌سازی سال قبل را از تامین اجتماعی طلبکاریم. در ماه‌های ابتدایی سال سازمان بهانه می‌آورد که نقدینگی و اعتبار برای اجرای آن ندارد، حالا با دریافت مطالبات خود از دولت، باید به سرعت نسبت به پرداخت معوقات ما اقدام کند.

به گفته این بازنشستگان، اعضای هیات‌مدیره کانون وعده دادند که با پیگیری و ممارست مقدمات تسویه کامل متناسب‌سازی را تا قبل از اسفند فراهم کنند. امیدواریم به این وعده عمل شود و قبل از پایان سال بتوانیم مطالبات ماه‌های اخیر را دریافت کنیم.

مدیرعامل تامین اجتماعی تا پایان دی تکلیف را روشن کند

بر همین اساس علی‌اکبر عیوضی دبیر کانون بازنشستگان کارگری استان تهران اعلام کرد: باید مدیرعامل تامین اجتماعی تا پایان دی تکلیف اجرای باقیمانده متناسب‌سازی را روشن کند.

او با بیان اینکه «تامین اجتماعی تا امروز تعلل و کوتاهی کرده» اظهار کرد: قصور از جانب سازمان تامین اجتماعی و به طور مشخص مدیرعامل این سازمان است. مطالبات بازنشستگان بابت باقیمانده متناسب‌سازی سال قبل باید تا امروز پرداخت می‌شد. مسوولیت را متوجه شخص مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی می‌دانیم.

این فعال صنفی بازنشستگان افزود: تا پایان دی‌ماه صبر می‌کنیم، اگر تا پایان دی تکلیف اجرای باقیمانده متناسب‌سازی روشن نشد، در شروع بهمن از طریق مراجع ذی‌صلاح مثل دیوان عدالت اداری اقدام می‌کنیم و از مدیرعامل سازمان و معاونان او بابت این قصور شکایت خواهیم کرد.

عیوضی همچنین تاکید کرد: تکمیل متناسب‌سازی و پرداخت معوقات آن، حق قانونی بازنشستگان است. ۱۰ ماه از سال گذشته است اما هیچ خبری از عمل به قانون نیست. هر فرد مسوول در سازمان یک حرفی می‌زند و به نظر می‌رسد هنوز در مرحله «چه کنم، چه کنم» هستند. با قاطعیت پیگیر مساله هستیم و از مدیرعامل سازمان می‌خواهیم حتما تا پایان ماه تکلیف متناسب‌سازی روشن شود، بگویند از کی اجرا می‌شود و چگونه معوقات آن پرداخت خواهد شد. بازنشستگان بیش از این منتظر نمی‌مانند.