برگی از تاریخ گیلان؛

وقتی که «بوسار» به «گلسار» بدل شد


۱۴۰۱/۱۰/۱۶ - ۱۳:۲۳ | کد خبر: ۳۰۰۰۱ چاپ

بنابر آنچه در روزنامه بازار مورخه نوزدهم شهریور سال پنجاه و یک منتشر شده، در پانزدهم شهریور همزمان با سالروز بعثت پیامبر اکرم (ص) ، نام «گلسار» جایگزین «بوسار» شد.

وقتی که «بوسار» به «گلسار» بدل شد

کلانشهر: مطابق اسناد در تیر ماه سال پنجاه و یک خورشیدی گلنگ احداث شهرک گلسار رشت توسط مرحوم غلامرضا عون جزایری استاندار وقت گیلان به زمین زده شد که مجری و مدیر عامل طرح آن اسدالله رشیدیان مدیر عامل وقت بانک اعتبارات و تعاونی و توزیع بود.

بر اساس پژوهش های مهندس روبرت واهانیان؛ نام این شهرک، ابتدا «بوسار» بود که بعد به «گلسار» تغییر نام داد.

بنابر آنچه در روزنامه بازار مورخه نوزدهم شهریور سال پنجا ویک منتشر شده، در پانزدهم شهریور همزمان با سالروز بعثت پیامبر اکرم (ص) ، نام «گلسار» جایگزین «بوسار» شد.

نکته جالب توجه اینکه؛ انتخاب این نام بنا بر اجماع هیئت داوران بوده‌ و شخصی که نام گلسار را برای شهرک پیشنهاد داده بود از گرفتن جایزه تعیین شده امتناع کرده و از هیئت داوران خواسته بود که جایزه وی را به آسایشگاه معلولین رشت اهدا کنند.

بوسار را برخی به معنی تمشکزار میدانند و به باور شماری هم، نام پرنده ای خوش الحان است که درگذشته به واسطه درختان ومزارع این ناحیه به وفور دیده می شد.

* تصویر این مطلب مربوط به خانه ای اعیانی واربابی است در عصر ناصرالدین شاه قاجار که در محله بوسار رشت قرارداشت. این عمارت متعلق به امیر اصلان خان مجدالدوله حاکم وقت گیلان و پدر بزرگ مرحوم محمدعلی دادور نماینده سابق فومن و شهردار سابق رشت بود‌.

زمین این عمارت جایی قرارداشت که امروزه بخشی از شهرک گلسار در آن قرار دارد‌.