یک فعال کارگری گفت: از نمایندگان مجلس می‌خواهیم که سقف معافیات مالیاتی را کمتر از ۱۸ میلیون در ماه درنظر نگیرند.

دستمزد دو برابر هم شود، باز به خط فقر نمی رسد/ لزوم افزایش سقف مالیاتی
کلانشهر:حبیب صادق‌زاده (نائب رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار آذربایجان شرقی) با انتقاد از افزایش نرخ تورم و کاهش سطح معیشت کارگران گفت: نرخ سبد معیشت فاصله‌ی بسیاری با حداقل دستمزدِ کارگران پیدا کرده است به طوری که گذران زندگی برای کارگران سخت و طاقت فرسا شده است. کارگران در سال جاری ماهانه بخش قابل توجهی از قدرت خرید خود را از دست داده‌اند که جبرانِ این وضعیت حتی با بیش از دوشیفت کار روزانه و شبانه هم امکان‌پذیر نیست. 

وی ادامه داد: با توجه به افزایش نرخ تورم، اثر افزایش دستمزدها از بین رفته است. ما انتظار داشتیم در شورایعالی کار برای ترمیم دستمزد کارگران فکری می‌شد، اما متاسفانه نه تنها این اتفاق نیفتاد که حتی برای دستمزدِ سالِ آینده‌ی کارگران نیز نگرانی‌هایی وجود دارد. 

نائب رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار آذربایجان شرقی با اشاره به خط فقرِ ۱۵ میلیونیِ اعلام شده از سوی وزارت کار گفت: خط فقر به طور رسمی ۱۵ میلیون تومان اعلام شده است و باید تأسف خورد که حداقل حقوق کارگران با رقم خط فقر فاصله‌ی ۹ تا ۱۰ میلیون تومانی دارد؛ درواقع بسیاری از کارگرانِ ما امروز زیر خط فقر زندگی می‌کنند.
دستمزد کارگران 

صادق‌زاده بیان کرد: کوچک‌ترین افزایش قیمت در بازار مواد غذایی بلافاصله زندگی و معیشت خانوارها را در تنگنا قرار می‌دهد. با توجه به افزایش قیمتِ مرغ و گوشت و لبنیات، بسیاری از خانواده‌های کارگری نمی‌توانند موادِ مورد نیاز بدنِ خود را تامین کنند و این در آینده اثراتِ بدی به بار خواهد آورد. 

این فعال کارگری افزود: در چنین شرایطی اظهارنظر برخی از کارشناسان مبنی براینکه افزایش دستمزد کارگران تورم‌زاست تعجب‌آور است! دستمزد طبق قانون باید مطابق با نرخ تورم و سبد معیشت تعیین شود اما نه تنها این اتفاق تا به امروز نیفتاده بلکه نتیجه‌ی سال‌ها بی‌توجهی به ماده ۴۱ قانون کار سبب شده برخی حتی اجرایِ آن را به ضرر اقتصاد و باعث تورم بدانند در حالیکه سیاستهای کلان است که سبب افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش پول ملی می‌شود. 

صادق‌زاده گفت: وابستگی به درآمدهای ارزی باعث شده نوسانات قیمت ارز تاثیر فراوانی روی تمام کالاها بگذارد. بنابراین افزایش قیمت ارز طی هفته‌های گذشته ما را نگران کرده است. گرچه زندگی کارگران همین امروز هم بد است اما ما به عنوان فعالان کارگری نگرانیم که چه سرنوشتی در انتظار حقوق‌بگیران است؟ اوضاع به گونه‌ای است که اگر دستمزد دوبرابر هم شود باز هم کارگران با خط فقر فاصله دارند.

نائب رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار آذربایجان شرقی در ادامه به سیاست‌های مالیاتی انتقاد کرد و گفت: پیش‌بینی سقف معافیت مالیاتی در بودجه ۱۴۰۲ به مبلغ ۷ میلیون تومان در ماه و ۸۴ میلیون تومان در سال، بی‌عدالتی و اجحاف در حق کارگران و حقوق بگیران است. با این رقم، کارگران بایستی اضافه کارکرد خود را مالیات پرداخت کنند؛ یعنی کارگری که از خواب و زندگی و خانواده‌ی خود می‌زند تا هزینه‌ی نیازهای اساسی خانواده‌ی خود را تامین کند باید بخشی از این پول را مالیات بدهد! 

صادق‌زاده در پایان گفت: از نمایندگان مجلس می‌خواهیم که سقف معافیات مالیاتی را کمتر از ۱۸ میلیون در ماه درنظر نگیرند، زیراعدم توجه به خواسته و نظر کارگران، که بخش قابل توجّهی از جمعیت کشور هستند، خسارات جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.