برای فرار از نفخ، از خوردن غذاها و خوراکی‌های سرشار از فیبر و پروتئین اجتناب کنید. با این حال، این مبارزه علیه گازها ممکن آثار ناخوشایندی بر سلامتی‌تان داشته باشد.

نفخ، نتیجه استفاده از غذاهای پرفیبر و پروتئین گیاهی
کلانشهر: بر اساس پژوهش‌هایی که اخیرا از سوی محققان دانشگاه جان هاپکینز منتشر شده، افرادی که رژیم غذایی‌شان سرشار از انواع فیبر است، اگر پروتئین‌های گیاهی زیادی مانند لوبیا، حبوبات و آجیل نیز به مقدار زیاد مصرف کنند، بیشتر دچار نفخ می‌شوند. 

بررسی رژیم‌های غذایی ضد فشار خون

این تیم داده‌های مطالعه‌ای را که در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ انجام شده را تجزیه و تحلیل کردند. این آزمایش شامل بررسی ۱۶۴ نفر با فشار خون بالاتر از حد طبیعی بوده است. آنها سه رژیم غذایی مختلف را در دوره‌های شش هفته‌ای متوالی دنبال کردند که با فواصل دو هفته‌ای «پاکسازی» از هم جدا شدند؛ در این فواصل که با عنوان پاکسازی مطرح شده، افراد باید به عادات غذایی عادی خود بازگردند.

در همه منوها، رژیم‌ “DASH” در نظر گرفته شد، به این معنی که در آنها فیبر بالا و سدیم کم است. این برنامه‌ها تعداد کالری‌های یکسانی داشتند در حالی که در یک عنصر متفاوت بودند، یک نسخه حاوی کربوهیدرات بالا بود، دیگری پروتئین‌های گیاهی بیشتری داشت در حالی که سومین نسخه رژیم، از نظر چربی کمی غنی‌تر بود.

سپس این مطالعه نشان داد: رژیم‌های غذایی با پروتئین یا چربی گیاهی بیشتر در کاهش فشار خون و بهبود میزان کلسترول خون مؤثر هستند.

پروتئین‌های گیاهی باعث نفخ می‌شوند

تیم جدیدی که روی این موضوع کار می‌کردند، پیامدهای دیگری از این منوهای ضد فشار خون را مورد بررسی قرار دادند: نفخ. این تیم دریافت که شرکت کنندگان با مکمل رژیم غذایی مبتنی بر فیبر با پروتئین گیاهی به جای کربوهیدرات، ۴۰ درصد بیشتر احتمال دارد که نفخ کنند.

محققان تصریح کردند: شیوع نفخ شکم از ۱۸ درصد قبل از آزمایش به ۲۴ درصد، ۳۳ درصد و ۳۰ درصد برای رژیم‌های پر کربوهیدرات، پروتئین‌های گیاهی و چربی به ترتیب افزایش یافته، که نشان می‌دهد این رژیم‌های حاوی فیبر در واقع نفخ را افزایش می‌دهند.

نفخ: نتیجه یک تغذیه خوب
به نظر می‌رسد، جایگزینی برخی از پروتئین‌ها با کربوهیدرات‌هایی با کیفیت خوب، رژیم غذایی پرفیبر را برای روده ملایم‌تر می‌کند.
با این حال، این دستورالعمل می‌تواند بیش از اینکه فایده داشته باشد، آسیب رسان باشد. در واقع، این رژیم غذایی مبتنی بر فیبر و پروتئین‌های گیاهی است که بیشترین تاثیر را در کاهش فشار خون و بهبود تعادل چربی داشته است اما همزمان باعث افزایش نفخ هم شده است.

نوئل مولر، سرپرست تیم تحقیق، دستیار در بخش اپیدمیولوژی بلومبرگ، می‌گوید: «ممکن است در این مطالعه، نسخه غنی از پروتئین گیاهی باعث نفخ بیشتر شود، زیرا باعث تغییر سالم در ترکیب میکروبیوم شده است.

وی با توجه به نتیجه تحقیقات تیمش به این نکته اشاره می‌کند: بسیاری از اثرات رژیم غذایی سالم‌تر، ناشی از تغییرات در میکروبیوم روده است. این تغییرات منجر به تولید میکروبیِ بیشتر مولکول‌های ارتقاء‌دهنده سلامتی به نام متابولیت‌ها می‌شوند».

این محقق در ادامه این طور نتیجه می‌گیرد:«نفخ باید به‌سادگی نتیجه یک تغییر سالم در میکروبیوم باشد. بنابراین اگر کسی بتواند نفخ ناشی از رژیم غذایی سرشار از پروتئین و فیبر را کنترل کند، رژیم غذایی او در نهایت سالم‌تر است و بیشتر از سایر اقدامات منجر به سلامتی خواهد شد».