از بیوتکنولوژی و رسانه‌های دیجیتال گرفته تا انرژی پایدار و محاسبات ابری، تقریباً همه چیز امروزه به نحوی تحت تأثیر پیشرفت‌های علمی و فناوری است. ما به عنوان یک جامعه، ثمرات علم مانند استفاده از رایانه، دسترسی به آب و برق، و وابستگی به اشکال مختلف حمل و نقل و ارتباطات را بدیهی می‌دانیم. اما پیشرفت علم و فناوری مدیون تلاش‌های دانشمندان و محققانی است که دریچه‌های نوینی از علم و دانش را بر روی بشر گشوده‌اند.

10 دانشمند و چهره علمی تاثیرگذار و زنده جهان را بشناسید/تصاویر
کلانشهر :در این گزارش مهم‌ترین دانشمندان زنده‌ای را که فعالیت‌هایشان برای بشریت حیاتی بوده است را معرفی می کند؛

آلن اسپه استاد دانشگاه پلی‌تکنیک پاریس است. او در یکی از مهم‌ترین شاخه‌های علم فیزیک، یعنی کوانتوم فعالیت می‌کند. تلاش‌ها و تحقیقاتی که تا به حال اسپه انجام داده، بسیاری از اختلاف نظرهای دانشمندان قبلی این حوزه را برطرف ساخته است. همین فعالیت‌های او جایزه نوبل فیزیک را برایش به ارمغان آورده است.

اسپه به آزمایش‌های خود ادامه می‌دهد، آزمایش‌هایی که برای درک ما از اینکه چگونه همه چیز در جهان به هم مرتبط هستند، اساسی است. او در حال حاضر در حال مطالعه مکان‌یابی امواج در جامدات با استفاده از اتم‌های فوق سرد است.

دیوید بالتیمور

دیوید بالتیمور در حال حاضر پروفسور زیست شناسی در موسسه فناوری کالیفرنیا است. بالتیمور در سال 1975، در سن 38 سالگی، به همراه «هوارد تمین» و «رناتو دولبکو» جایزه نوبل را دریافت کرد. این جایزه به دلیل اکتشافاتشان در مورد تعامل بین ویروس‌های تومور و مواد ژنتیکی سلول به آنها تعلق گرفت. یکی از مهم‌ترین مشارکت‌های بالتیمور در ویروس‌شناسی، در زمینه کشف پروتئین ترانس کریپتاز معکوس بود که برای تولید مثل رتروویروس‌هایی مانند HIV ضروری است.

بالتیمور تا به حال 680 مقاله بررسی‌شده منتشر کرده است. تحقیقات اخیر او بر کنترل پاسخ‌های التهابی و ایمنی، نقش میکرو RNA ها در سیستم ایمنی و استفاده از روش‌های ژن‌درمانی برای معالجه HIV و سرطان متمرکز است.

آلن جی. بارد

آلن جی. بارد را پدر علم «الکتروشیمی مدرن» می‌دانند.


او در سال ۲۰۱۱، د مدال ملی علم را به دلیل مشارکت در الکتروشیمی، از جمله الکترولومینسانس، فوتوالکتروشیمی نیمه‌هادی، شیمی الکتروآنالیتیک و اختراع میکروسکوپ الکتروشیمیایی روبشی دریافت کرد.

تیموتی برنرز لی

کشف نورتابی شیمیایی الکتریکی او، جامعه پزشکی را قادر به شناسایی ویروس HIV و تجزیه و تحلیل DNA کرده است. تحقیقات فعلی بارد بر استفاده از قدرت نور طبیعی خورشید برای تولید انرژی پایدار متمرکز است. آزمایشگاه او در دانشگاه تگزاس ترکیبات شیمیایی مختلف را مورد آزمایش قرار می‌دهد تا ماده‌ای برای فتوسنتز مصنوعی کشف شود.

تیموتی برنرز لی دانشمند کامپیوتر است که بیشتر به عنوان مخترع شبکه جهانی وب شناخته می‌شود. او از ژوئن تا دسامبر ۱۹۸۰ به عنوان یک پیمانکار مستقل در سازمان اروپایی تحقیقات هسته‌ای (سرن) کار کرد.

زمانی که در آنجا بود، استفاده از فرامتن را برای تسهیل اشتراک‌گذاری و به‌روزرسانی اطلاعات میان محققان پیشنهاد کرد. بیش از یک دهه بعد، او اولین وب‌سایت را در سرن ساخت و اولین بار در آگوست ۱۹۹۱ این وب‌سایت، آنلاین شد.

برنرز لی رهبری ائتلاف سازمان‌های دولتی و خصوصی از جمله گوگل، فیس بوک، اینتل و مایکروسافت را بر عهده دارد.

لن هو

لن هو(Lene Vestergaard Hau) استاد فیزیک کاربردی در دانشگاه هاروارد است. یکی از دستاوردهای شناخته‌شده او استفاده از یک ابر سیال برای کند کردن پرتو نور به حالت سکون است. این کار منجر به آزمایش‌های بیشتری در مورد انتقال نور به ماده، سپس از ماده به نور شد، که پیامدهای مهمی برای رمزگذاری و محاسبات کوانتومی با خود به دنبال داشت.

هو و گروهش با القای تداخل کوانتومی نوری در میعان بوز-اینشتین موفق به کاهش سرعت نور شده‌اند. نور بسیار آهسته یک ابزار جدید منحصربه‌فرد برای بررسی خواص اساسی میعانات بوز-اینشتین ایجاد می‌کند.

لروی هود

لروی هود یکی از بنیانگذاران و رئیس مؤسسه زیست‌شناسی سیستمی است؛ زیست‌شاسی سیستمی یک رشته نسبتاً جدید است که او به پیشبرد آن کمک‌های زیادی کرده است. در سال 2011، هود برنده جایزه فریتز جی و دولورس اچ راس برای خودکارسازی توالی DNA شد که انقلابی در زیست پزشکی و علم پزشکی قانونی ایجاد کرد.

در سال 2000، هود موسسه «ISB» را برای ادغام زیست‌شناسی، فناوری و محاسبات ایجاد کرد؛ رویکرد جدیدی که برای مطالعه سیستم‌های بیولوژیکی از دیدگاه یکپارچه یا کل سیستم ایجاد شده است.

اریک آر. کندل

اریک آر. کندل استاد دانشگاه علوم مغز در گروه علوم اعصاب در دانشگاه کلمبیا است.کندل در سال ۲۰۰۰ جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را به همراه آروید کارلسون و پل گرینگارد به دلیل اکتشافاتشان در مورد انتقال سیگنال در سیستم عصبی و ارتباط آن با مبنای فیزیولوژیکی ذخیره‌سازی حافظه در مغز دریافت کرد.

کندل کتاب‌های بسیاری از جمله اصول علوم عصبی را تالیف کرده است که اغلب به عنوان کتاب درسی و متن مرجع در دانشکده های‌پزشکی استفاده می‌شود. با این اوصاف، می‌توان نام کندل را به عنوان یکی از پیشگامان نوروساینس ذکر کرد.

گوردون مور

گوردون مور یکی از بنیانگذاران و رئیس بازنشسته شرکت اینتل و نویسنده قانون مور است؛ قانونی که می‌گوید در طول تاریخ سخت‌افزار محاسباتی، تعداد ترانزیستورها در مدارها تقریباً هر دو سال دو برابر می‌شود.

مور در سال 1968 با رابرت نویس شرکت NM Electronics را تأسیس کرد که بعداً به شرکت اینتل تبدیل شد.

در سال ۱۹۹۸، او به عنوان یکی از اعضای موزه تاریخ کامپیوتر معرفی شد.


جرمیا پی اوستریکر

جرمیا پل اوستریکر اخترفیزیکدان و استاد نجوم در دانشگاه کلمبیا است. او بیشتر به دلیل تحقیقاتش در زمینه‌های ماده تاریک و انرژی تاریک، محیط میان کهکشانی گرم-داغ (WHIM)، شکل‌گیری کهکشان‌ها و رشد سیاه‌چاله‌ها، و برهم‌کنش بین اختروش‌ها و محیط اطرافشان شناخته می‌شود.

کار فعلی او در اخترفیزیک نظری در آن حوزه‌هایی از کیهان‌شناسی است که می‌توان با محاسبات عددی در مقیاس بزرگ به آنها نزدیک شد.

راجر پنروز

راجر پنروز یک ریاضیدان و فیزیکدان ریاضی است.پنروز جایزه فیزیک بنیاد گرگ را در سال ۱۹۸۸ با استیون هاوکینگ به دلیل مشارکت او در درک ما از جهان به دست آورد. او بیشتر برای کارهایش در نسبیت عام و کیهان شناسی شناخته شده است.

او در دانشگاه کمبریج، کارهای اولیه مهمی را در ریاضیات محض بر روی مساله کاشی‌کاری انجام داد (پر کردن یک هواپیما با اشکال مختلف، بدون هیچ شکافی). او همچنین مثلث پنروز، پله‌های پنروز و دیگر ساختارهای متناقض مشابه را که «عدم امکان در خالص‌ترین شکل آن» نامیده است، رواج داد.

پنروز همچنین نظریه پیچش را ابداع کرد، که روشی جدید برای نگاه کردن به ساختار فضازمان است و ما را به درک عمیق‌تری از ماهیت گرانش هدایت می‌کند.