سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت از انتصاب خسروپناه به سمت دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.

عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی شد
کلانشهر: سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت از انتصاب خسروپناه به سمت دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت نوشت: ‏با توجه به پیشنهاد اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و موافقت رهبر انقلاب، رئیس‌جمهور در حکمی حجت‌الاسلام خسروپناه را به‌عنوان دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی منصوب کرد.

پیش از این سید رضا عاملی از سال 97 تاکنون دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی را بر عهده داشت. 

خسرو پناه کیست؟ 
عبدالحسین خسروپناه استاد فلسفه اسلامی و رئیس سابق مؤسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفهٔ ایران است. او از روحانیونی است که پروژهٔ اسلامی‌سازی علوم انسانی را پیگیری می‌کند و مدیریت گروه فلسفهٔ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ریاست هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی و ریاست کمیته فرهنگی و اجتماعی کمیسیون بررسی و تأمین نیازهای دینی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده داشته است. خسروپناه در حال حاضر استاد فلسفهٔ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، و امام جمعهٔ موقت دزفول است.

عبدالحسین خسروپناه در بهمن ۱۳۴۵ در شهر دزفول زاده شده‌است و در دزفول، یزد و قم به تحصیلات حوزوی پرداخته است. در «زیست‌نامه فکری» او گفته شده که او سال ۱۳۷۴ او از مؤسسه امام صادق (با دانشگاه امام صادق اشتباه گرفته نشود) مدرک دکتری کلام اسلامی دریافت کرده است. مطابق زندگی‌نامه او در وبگاه شخصی‌اش، او «همه کتب متعارف حوزهٔ علمیه» را تدریس کرده است. خسروپناه همچنین سابقه حضور در جنگ ایران و عراق را دارد.

حواشی عبدالحسین خسروپناه 

خسروپناه از جمله چهره های جنجالی و پرحاشیه فرهنگی است. مردادماه سال ۱۳۹۰، غلامرضا اعوانی، رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، به طور ناگهانی و با ارسال فکس توسط کامران دانشجو، وزیر علوم وقت، برکنار شد و عبدالحسین خسروپناه جای او را گرفت. این انتصاب با واکنش اهل فلسفه روبرو شد و عده‌ای از آن‌ها نامه‌ای دسته‌جمعی به محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور وقت ایران، ارسال کردند. به گفتهٔ کاوه لاجوردی، در زمان این انتصاب مؤسسهٔ حکمت و فلسفه، بزرگترین مرکز آموزش و پژوهش فلسفهٔ تحلیلی در ایران بوده است. در همین زمان ترکیب هیئت امنای مؤسسه نیز با حکم وزیر علوم تغییر کرد و ضیاء موحد، تنها عضو هیئت علمی مؤسسه در هیئت امنا، کنار گذاشته شد.

در زمان ریاست او محسن کدیور و سروش دباغ از مؤسسه اخراج شدند و لاله قدکپور، مهدی نسرین، نصرالله موسویان، سعید انواری، امیراحسان کرباسی‌زاده و حسین شیخ‌رضایی به درخواست خود از مؤسسه رفتند. حسین معصومی همدانی در همین دوره با ابراز نارضایتی از مدیریت مؤسسه درخواست بازنشستگی کرد و بازنشسته شد. ضیاء موحد نیز بالاجبار بازنشسته شد. در زمان ریاست خسروپناه همچنین شعبه‌ی قم مؤسسهٔ حکمت و فلسفه تأسیس شد که اولین اعضای هیئت علمی آن، همکاران خسروپناه در نگارش مقاله‌ها و کتاب‌هایش بوده‌اند.

در آذرماه سال ۱۳۹۷، نامه‌ای از او با سربرگ مؤسسهٔ حکمت و فلسفه درز کرد که در آن از مدیر آموزش و پرورش قم درخواست شده بود به خواهر او پستی در زیرمجموعهٔ خود بدهد. این نامه در فضای مجازی جنجال‌آفرین شد. یک ماه پس از انتشار نامهٔ جنجالی خسروپناه او توسط وزیر وقت علوم برکنار شد. پس از برکناری، علی‌اکبر ولایتی او را به عنوان معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کرد.

نظر شما:

security code