قیمت دسته گلی که با طلا برابر شد!

قیمت گل و شیرینی به مناسبت روز مادر نجومی شد/ افزایش تقاضا برای جعبه های نیم کیلویی!


۱۴۰۱/۱۰/۲۳ - ۱۰:۲۱ | کد خبر: ۳۰۳۴۶ چاپ

قیمت دسته گل و شیرینی به مناسبت روز مادر نجومی شده است و یک فروشگاه قیمت یک باکس گل رز قرمز را به مناسبت روز مادر با تخفیف، یک میلیون و 93 هزار تومان قیمت‌گذاری کرده است.

قیمت گل و شیرینی به مناسبت روز مادر نجومی شد/ افزایش تقاضا برای جعبه های نیم  کیلویی!
کلانشهر: بررسی بازار نشان می‌دهد هر چند در آستانه روز مادر قیمت شیرینی افزایش پیدا نکرده اما افزایش چند برابری قیمت شیرینی از ابتدای سال، منجر به کاهش شدید تقاضا در بازار شده است؛ به طوری که جعبه‌های چند کیلویی در شیرینی‌فروشی‌ها جای خود را به جعبه‌های نیم‌کیلویی داده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، هر سال با توجه به فرا رسیدن روز مادر تقاضا برای خرید شیرینی و کیک افزایش پیدا می‌کند. اما بررسی بازار نشان می‌دهد که در حال حاضر  قیمت شیرینی نسبت به شب یلدا دستخوش تغییر نشده است. با این حال تجربه نشان می‌دهد که اغلب فروشندگان در همان روز با توجه به افزایش تقاضا اقدام به افزایش قیمت می‌کنند!

قیمت شیرینی چقدر شد؟

در حال حاضر قیمت شیرینی خشک کیلویی ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان، شیرینی زبان ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان و شیرینی‌ تر هم از ۱۲۰ تا 180 هزار تومان است. اما این قیمت‌ها بسته به منطقه حتی تا کیلویی 70 هزار تومان نیز متفاوت است.

از آنجا که قیمت شیرینی مانند بسیاری از کالاها دستوری نیست، باعث شده بسیاری از قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها بر اساس یک فضای رقابتی، تعیین قیمت کنند. از این رو قیمت شیرینی بر اساس کیفیت و منطقه متفاوت است.

در این باره علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادان، عنوان کرد: حذف قیمت دستوری به نفع مصرف‌کننده است، چرا که در بازار رقابت ایجاد می‌‍کند و قیمت‌ها بر اساس مواد مصرفی و کیفیت عرضه، تعیین می‌شود که قیمتی منصفانه و مناسب خواهد بود.

در روز مادر نیز خرید کیک متقاضیان بسیاری دارد، اما گرانی قیمت کیک به ویژه بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای بسیار کاهش یافته است. این در حالی است که در گذشته یک خانواده 4 نفره به دلیل مناسبت‌های مختلف از جمله تولد اعضای خانواده و مناسبت‌هایی نظیر روز مادر و روز پدر حداقل در سال بیش از شش بار اقدام به خرید کیک می‌کردند.

در حال حاضر قیمت یک کیلو کیک بین 180 هزار تومان تا 250 هزار تومان بسته به نوع مواد اولیه مصرفی در آن، متفاوت است. از همین رو قیمت یک کیک کوچک بین 250 هزار تومان تا 400 هزار تومان آب می‌خورد.

تقاضا برای جعبه‌های نیم‌کیلویی افزایش یافت

روند افزایش قیمت شیرینی از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شد و با حذف ارز ترجیحی به اوج خود رسید؛ چرا که قیمت مواد اولیه تولید شیرینی با بیش از 100 درصد رشد مواجه شد. طوری که در بسیاری از شیرینی‌فروشی‌ها جعبه‌های شیرینی چند کیلویی جای خود را به جعبه‌های نیم‌کیلویی داد.

تا همین سال گذشته هم اغلب مردم متقاضی خرید شیرینی در جعبه‌های 1.5 و دو کیلویی بودند. اما فروشندگان شیرینی می‌گویند که بعد از افزایش شدید قیمت‌ها، تقاضای خرید شیرینی در جعبه‌های نیم‌کیلویی، افزایش چشمگیرتری پیدا کرده است.

قیمت گل روز مادر نجومی شد

 بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت دسته گل به مناسبت روز مادر نجومی شده است و خرید آن بیش از 500 هزار تومان آب می‌خورد؛ اما قیمت برخی از دسته گل‌ها در سایت‌های فروش آنلاین از این رقم هم فراتر رفته و در برخی موارد بیش از 23 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است!


 بررسی‌ها نشان می‌دهد در آستانه روز مادر قیمت دسته گل هم نجومی شده است؛ به طوری که قیمت یک شاخه گل پرطرفدار مانند گل رز حدود 48 هزار تومان قیمت خورده است. قیمت یک شاخه گل ارکیده نیز بیش از 500 هزار تومان خرج بر‌می‌دارد.

یک فروشگاه آنلاین فروش گل وگیاه، قیمت یک باکس گل رز قرمز را به مناسبت روز مادر با تخفیف، یک میلیون و 93 هزار تومان قیمت‌گذاری کرده است.

همچنین یک دسته گل رز قرمز 18 شاخه‌ای نیز در این سایت، با قیمت 575 هزار تومان در حال فروش است؛ به عبارتی قیمت هر شاخه گل رز قرمز 31 هزار تومان آب می‌خورد. لازم به ذکر است که قیمت گل رز قرمز بسته به طراوت، سایز و کیفیت آن، متفاوت خواهد بود.

هر چند در این سایت‌ها تخفیف‌هایی هم برای روز مادر در نظر گرفته‌اند اما همچنان قیمت این دسته‌ گل‌ها به طرز باورنکردنی بالاست.


قیمت دسته گل با طلا برابر شد!

در این سایت، قیمت یک باکس گل «می شان» به مناسبت روز مادر با قیمت یک میلیون و 978 هزار تومان در حال فروش است؛ قیمت این دسته گل با قیمت یک گرم طلای 18 عیار برابری می‌کند!

البته در این سایت دسته گل‌هایی با قیمت بالاتر نیز یافت می‌شود. برای مثال یک باکس گل، همراه با گیاه ارکیده هشت عددی که برخی اقلام تزئینی در آن جایگذاری شده، حدود دو میلیون و 320 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

بررسی سایت‌های فروش گل نشان می‌دهد که قیمت یک باکس گل از 500 هزار تومان آغاز می‌شود و به سه میلیون تومان نیز می‌رسد.

هر چند قیمت دسته گل از باکس گل ارزان‌تر است اما قیمت اغلب دسته‌گل‌ها که در سایت‌های آنلاین در حال فروش است بین 800 تا یک میلیون تومان قیمت دارد.

قیمت‌های نجومی در بازار گل و گیاه

اما ماجرا به همین جا ختم‌ نمی‌شود و همچنان به قیمت‌های عجیب‌تر نیز برخواهیم خورد؛ برای مثال در یک سایت فروش آنلاین دیگر، یک دسته گل رز قرمز هلندی 300 شاخه‌ای، 23 میلیون و 710 هزار تومان قیمت خورده است! قیمت همین دسته گل با 120 شاخه گل رز قرمز، 9 میلیون و 710 هزار تومان آب می‌خورد؛ یعنی شاخه‌ای حدود 81 هزار تومان!

در مثالی دیگر، دسته گل 160 شاخه‌ای گل رز قرمز و سفید، با قیمت هفت میلیون و 510 هزار تومان در حال فروش است.

یا یک دسته گل 60 شاخه‌ای گل رز هفت رنگ، دو میلیون 920 هزار تومان قیمت دارد؛ یعنی قیمت هر شاخه گل بیش از 48 هزار تومان آب می‌خورد.

هر چند اغلب این سایت‌ها تخفیفاتی به مناسبت روز مادر قائل شده‌اند اما خرید گل و گیاه از این سایت‌ها هزینه میلیونی دارد.

نظر شما:

security code