حدود ۲۲۸ نفر از کارگران و بازنشستگان سهامدار شرکت فرش گیلان در رشت، خواستار روشن شدن وضعیت سهام خود از مسئولان شدند.

درخواست کارگران سهامدار فرش گیلان از مسئولان/ بعد از ۲۵سال وضعیت سهام‌مان را مشخص کنید
کلانشهر:کارگران سهامدار شرکت فرش گیلان در رشت که بیشتر آن‌ها در حال حاضر بازنشسته شده‌اند؛ مدعی‌اند از سهامی که از سال ۷۶ به کارگران واگذار شده، هیچ سودی به آن‌ها پرداخت نشده و سهامداران عمده؛ کارگران را در تصمیم‌گیری‌های مربوط به این واحد تولیدی دخالت نمی‌دهند.

به گفته یکی از کارگران، در سال ۷۶ سهام کارخانه فرش گیلان (تولیدکننده انواع فرش و موکت) از سوی وزارت صنایع دولت وقت بین شرکت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی تامین، شرکت صنایع کاغذسازی کاوه و حدود ۲۲۸ کارگری که آن زمان در این واحد تولیدی مشغول بوده‌اند، تقسیم شده است.

این کارگر سهامدار که در حال حاضر به اتفاق شماری از همکارانش بازنشسته شده‌است، در ادامه افزود: درحال حاضر کارگران در کنار سهام‌داران اصلی این شرکت، ۵/۷ درصد سهام را دارا هستند.

به گفته این کارگر فرش گیلان، او و سایر همکارانش که بیش از ۲۵ سال است سهامدار این واحد تولیدی هستند که متاسفانه طی این مدت سود سهامی دریافت نکرده‌اند.

این کارگر گفت: سالهاست ما کارگران سهام‌دار خواهان شفاف‌سازی از روند توزیع سود سهام و گزارش‌های سالانه سهام‌های خود هستیم که تا امروز عملی نشده بود و سهام‌داران اصلی توجهی به ما کارگران نمی‌کنند.

او تاکید کرد: هر گونه خرید و فروش سهام این کارخانه و تغییرات مدیریتی آن بدون درنظر گرفتن میزان سهم کارگران انجام می‌شود و کارگران در آن مشارکت ندارند.

در عین حال یکی دیگر از کارگران مدعی شد؛ بخش زیادی از ماشین‌آلات قابل استفاده فرش گیلان سال ۷۶ بعد از واگذاری به بخش خصوصی بدون اطلاع کارگران سهامدار به بهانه مستهلک بودن به فروش رسیده و کلیه خودروهای حمل و نقل متعلق به شرکت به بخش خصوصی واگذار شده‌اند.

آنها با اشاره به بی‌توجهی مدیریت کارخانه جهت پرداخت سود سهام تصریح کردند: هر موقع برای دریافت سود سهام به دفتر مدیران کارخانه می‌رویم با اعتراض مدیریت کارخانه روبرو می‌شویم و ایشان در پاسخ به سوال ما می‌گوید طی ۲۵ سال گذشته کارخانه فرش گیلان تعطیل بوده و سودی نداشته است.

او گفت: فرش گیلان در زمان فعالیت یکی از بهترین شرکت‌های مطرح در تولید انواع فرش و موکت در کشور بوده است و این کارخانه حدود ۱۷ هزار متر زمین و مستعقلات از قبیل سوله و انبار دارد که از سال ۸۶ به نمایشگاه دائمی و بین المللی استان گیلان اجاره داده شده اما درآمد حاصل از آن هنوز به سهامداران پرداخت نشده است.

این کارگر سهامدار فرش گیلان با بیان اینکه آنچه موجب نگرانی کارگران شده این‌ است که سهامدار عمده بدون توجه به حقوق قانونی کارگران، کارخانه را به هیات تصفیه واگذار کرده است، افزود: تصفیه شرکت به منزله تعیین تکلیف دارایی‌های یک شرکت بعد از انحلال می‌باشد یعنی پس ازمحاسبه و کسر بدهی‌ها مابقی دارایی‌ها باید بین شرکا تقسیم شود.

به گفته این کارگر بازنشسته فرش گیلان، حدود ۳۱ نفر از سهامداران فوت کرده و در عین حال در بین سهامداران کسانی هستند که مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج هستند، سهامدارانی که دختر و پسر دم‌بخت، دانشجو، جوان بیکار دارند و حتی مستاجر هستند و با کمترین مستمری بازنشستگی امرار معاش می‌کنند.

او ضمن ابراز گلایه از اینکه به عنوان سهامدار این شرکت او و همکارانش بعد از ۲۵ سال بدون دریافت سود سهام، ارزش سهامشان کاهش پیدا کرده‌است، تاکید کرد: ما خواستار رسیدگی جدی مسئولین استانی و کشوری در حل و فصل این موضوع که حق قانونی و مسلم کارگران و بازنشستگان فرش گیلان به شمار می‌رود، هستیم.