فرماندار فومن، با بیان اینکه از ۱۳۰ روستای بالای ۲۰ خانوار شهرستان فومن ۱۰۱ روستا درگیر تداخل با اراضی ملی است، گفت: ۱۹ روستای شهرستان فون در داخل طرح هادی جزو محدوده چهارگانه محیط زیست است و نمی توانیم ساخت و ساز داشته باشیم.

تداخل ۱۹ روستای فومن با مناطق چهارگانه محیط زیست
کلانشهر:موسی فکور، با اشاره به مشکل تداخل طرح هادی با اراضی ملی در شهرستان فومن، اظهار کرد: یکی از مطالبات اصلی مردم شهرستان فومن تداخل اراضی ملی با خانه های آنان در محدوده طرح هادی است.

وی با بیان اینکه از ۱۳۰ روستای بالای ۲۰ خانوار شهرستان فومن ۱۰۱ روستا درگیر این تداخلات هستند، افزود: رسیدگی به این موضوع در دستور کار جدی فرمانداری قرار دارد.

فرماندار شهرستان فومن در گفت وگوی ویژه خبری باران، با اشاره به همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و بنیاد مسکن گیلان در رفع این مشکل، تصریح کرد: متاسفانه شاهد غفلت ماده ۴ قانون بنیاد مسکن هستیم؛ این قانون به صراحت اعلام می کند که بنیاد مسکن می تواند تملک اراضی ملی در محدوده طرح هادی را داشته باشد و همه وزارتخانه ها به عنوان مالک دولتی موظف به این واگذاری هستند.

فکور، با بیان اینکه بنیاد مسکن وظیفه دارد در راستای ساماندهی مسکن روستایی این اراضی را در اختیار مردم بگذارد و اقدام به صدور سند کند، گفت: هم اکنون توافق نامه واگذاری اراضی ملی در ۱۸ روستای شهرستان به بنیاد مسکن انجام شده است.

وی با دستور استاندار گیلان، شهرستان فومن را پایلوت اجرای ماده ۴ دانست و بیان کرد: در صورت نتیجه دادن این طرح، مشکل طرح هادی در سایر شهرستان ها نیز حل می شود.

فرماندار فومن، با اشاره به تهیه کاداستر اراضی ملی در این ۱۰۱ روستای شهرستان، خاطرنشان کرد: مقرر شد در این بازه زمانی کوتاه فرایند واگذاری و سپس اتقال و صدور سند به نام روستاییان جهت ساخت و ساز صورت بگیرد.

وی با تاکید بر لزوم تسریع واگذاری اراضی ملی به بنیاد مسکن و ارای توافق نامه ها، اضافه کرد: تا روستایی سند دار شود، زمان می برد و لذا امیدواریم با همکاری دستگاه های نظارتی امکان ساخت و ساز در داخل طرح هادی و اراضی دارای کاربری مسکونی فراهم شود، زیرا بعد از فرایند ماده ۴ تملک و دریافت سند انجام می شود.

فکور، یکی دیگر از مشکلات روستاهای شهرستان فومن را تداخل با مناطق چهارگانه محیط زیست دانست و متذکر شد: مناطق چهارگانه محیط زیست قابلیت واگذاری ندارد.

وی با بیان اینکه ۱۹ روستای شهرستان فومن در داخل طرح هادی جزو محدوده چهارگانه محیط زیست است و نمی توانیم ساخت و ساز داشته باشیم، عنوان کرد: باید اداره کل حفاظت محیط زیست از طرح هادی خارج شود، زیرا طرح هادی زیستگاه مردم است.

نظر شما:

security code