مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد

۲ هنر سنتی گیلان در آستانه ثبت ملی


۱۴۰۱/۱۱/۰۱ - ۱۷:۵۱ | کد خبر: ۳۰۶۸۹ چاپ

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، از تهیه و ارسال پرونده دو هنر سنتی استان به منظور ثبت در فهرست آثار ملی به دبیرخانه شورای ثبت خبر داد.

۲ هنر سنتی گیلان در آستانه ثبت ملی
کلانشهر : ولی جهانی، از ارسال پرونده های جدید برای ثبت ملی خبر داد و اظهار کرد: «مرواربافی آستانه اشرفیه» و «بامبوبافی لاهیجان» از جمله مواردی هستند که پرونده ثبتی آنها در معاونت هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان تهیه و به منظور ثبت در فهرست آثار ملی به دبیرخانه شورای راهبردی ثبت ملی روستاها و شهرها ارسال شده است.

وی هدف از ثبت این هنرهای دستی را توجه بخشی به جایگاه معنوی آن دانست که می‌تواند به عنوان شاخصه‌ای مهم برای معرفی شهرستان‌ها و نیز جذب گردشگری به شمار رود.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان هنرهای سنتی و صنایع دستی هر شهرستان را از جمله سرمایه‌های معنوی آن دانست و عنوان کرد: ثبت این هنرها می‌تواند به مشارکت بخشی اهالی آن و رونق اقتصادی منطقه منجر شود.

جهانی تصریح کرد: صنایع بومی و دستی هر سرزمینی بدون شک یکی از افتخارات آن ملت است،زیرا ریشه های عمیق و استواری در اعتقادات، آداب، عادات، رسوم، سنن و در مجموع فرهنگ معنوی جامعه دارد و نمایشگر فرهنگ و تمدن اقوام بوده است.

وی با بیان اینکه صنایع دستی سفیران فرهنگی یک مرز و بوم به شمار می آیند، گفت:صنایع دستی به مجموعه‌ای از هنرها و صنایع اطلاق می‌شود که به طور عمده با استفاده از مواد اولیه بومی ساخته می‌شود و قسمتی از مراحل اساسی تولید به کمک دست و ابزاری ساخته می‌شود که سرشار از ذوق و خلاقیت سازنده آن است.

نظر شما:

security code