شخم زمستانه ۱۰ درصد شالیزارهای گیلان


۱۴۰۱/۱۱/۰۲ - ۱۱:۵۵ | کد خبر: ۳۰۷۱۹ چاپ

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، از انجام شخم اولیه در بیش از ۱۰ درصد از اراضی شالیزاری استان خبر داد و اضافه کرد: توصیه می کنیم کشاورزان از بارندگی های زمستان برای شخم استفاده کنند.

شخم زمستانه ۱۰ درصد شالیزارهای گیلان
کلانشهر: صالح محمدی،با اشاره به گذشت فصل پاییز و یک ماه از فصل زمستان، اظهار کرد: بارش های کم چند ماه گذشته حاکی از آن است که امسال نزولات جوی کمی داریم.

وی افزود: برای اینکه فعالیت کشاورزی سال زراعی جدید را آغاز کنیم لازم است کشاورزان یک سری نکات فنی را رعایت کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت وگوی ویژه خبری باران، از کشاورزان خواست به توصیه های جهاد کشاورزی در قالب تقویم زراعی عمل کنند و گفت: شخم زمستانه یکی از راهکارهای مدیریت منابع آب است.

محمدی با بیان اینکه اراضی شالیزاری شرق و غرب استان خارج از شبکه آبیاری سد هستند، عنوان کرد:این اراضی معمولا از آب های محلی و رودخانه ها و بارندگی ها برای شخم اولیه استفاده می کنند.

وی از انجام شخم اولیه در بیش از ۱۰ درصد از اراضی شالیزاری استان خبر داد و اضافه کرد:توصیه می کنیم کشاورزان از بارندگی ها استفاده کنند و به ویژه در نیمه دوم فصل زمستان شالیزارها را با آب موجود شخم بزنند.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان، با بیان اینکه کشاورزان در اراضی شالیزاری تحت شبکه آبیاری نیز در قالب تقویم زراعی می توانند اقدام به شخم شیاری و سطحی جهت مدیریت رطوبت خاک کنند، متذکر شد:در سال زراعی گذشته تجربه خوبی داشتیم و تشکیل قرارگاه مدیریت جهادی آب اثربخش بود و امیدواریم امسال نیز علیرغم بارش های کم، بتوانیم منابع آبی را مدیریت کنیم و سال زراعی موفقی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه شخم سهم نفوذپذیری خاک را نسبت به آب و هوا افزایش می دهد، تاکید کرد: کشاورزان هم اکنون با شخم و مرزبندی مانع از خروج آب از کرت های شالیزاری شوند تا مدیریت منابع آب صورت بگیرد.

نظر شما:

security code