طنزپرداری که همه چیز را سوژه میکند

مصاحبه اختصاصی کلانشهر با حامد گیلک


۱۳۹۸/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰ | کد خبر: ۳۰۷۳ چاپ
مصاحبه اختصاصی کلانشهر با حامد گیلک

پایگاه خبری کلانشهر / سوگند حسین پور : حامد گیلک، جوانی گیلانی‌ست که با تولید و انتشار کلیپ‌های صداگذاری طنز در فضای مجازی با پرداختن به مسائل روز، دنبال کننده‌های بسیاری را با خود همراه کرده است. او متولد 28 آذر 1366 در گیلان است که در حال حاضر حدود دوازده سال است به دلیل مسائل کاری در تهران زندگی می‌کند. وی دوران کودکی و نوجوانی خود را در لاهیجان که شهر مادری  و آستانه اشرفیه که شهر پدری اوست سپری کرده است.

پایگاه خبری کلانشهر به بهانه فعالیت این کمدین در فضای مجازی و بازخورد بالای آثارش بین مخاطبان، گفتگویی  با وی ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانید:

حامد گیلک در ابتدا با اشاره به آغاز فعالیت هنری‌اش گفت:

فعالیت هنری را با تئاتر شروع کردم و شاگرد استادانی همچون استاد فخرایی و استاد فخر موسوی بوده‌ام و در نوجوانی با اقتباس از یک داستان لری شروع به نوشتن داستانکی کردم که با چند صدای مختلف به اجرای آن پرداختم و در نوار کاستی ضبطش کردم که این کار مورد توجه و تشویق اطرافیانم قرار گرفت و این اتفاق سبب شد که به استعداد ذاتی‌ام در تغییر صدا پی‌ببرم. 

حامد گیلک پیرامون شکل‌گیری شهرتش گفت:

با حضور در توییتر وسواس بیشتری روی طنز پیدا کردم و با تعدادی از دوستان شمالی شروع به ساخت ترند و ژانری در فضای توییتر کردیم که سومین ترند ایران درآن سال بود.

بعد از این جریان شروع به ساخت چند کلیپ کردم که در توییتر با استقبال خوبی همراه بود تا اینکه  برای مدت کوتاهی از این فضا فاصله گرفتم و از اسفند ماه سال 97  دوباره شروع به ساخت کلیپ  در اینستاگرام کردم اما این‌بار با ساخت کاراکتر صدایی گیلکی که در مدت بسیار کوتاهی حجم بسیار بالایی دنبال کننده بدون هیچ گونه تبلیغ و پشتیبانی به دست آوردم.

او ادامه داد: بیشترین کاری که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت صداگذاری بود که روی فک و مرغ دریایی انجام دادم که بعد از انتشار این کلیپ در فضای اینستاگرام سبب شد که دیده شوم و همچنین سرعت جذب فالوورهایم را بیشتر کنم.

حامد گیلک پیرامون ایده‌پردازی و چگونگی انتخاب سوژها گفت:

تمام کارهای من بداهه است و به نظرم اگر بخواهم از قبل به طور دقیق برنامه‌ریزی کنم و بنویسم کار خوبی نمی‌شود. او افزود: برای یافتن کلیپ‌ها از جست و جو در فضای مجازی کمک می‌گیرم و در انتخاب سوژه‌ها سعی می‌کنم مسائل داغ و روز جامعه یا مسائلی که هنوز شنیده یا دیده نشده را مطرح کنم. 

این کمدین اضافه کرد: تمام کارها اعم از پیداکردن سوژه و موضوع و صداگذاری را به تنهایی انجام می دهم و تنها در بعضی موارد از نظر دوستان نیز استفاده می‌کنم.

حامد گیلک در ادامه در مورد حرفه اصلی خود گفت:

شغل اصلی من روزنامه‌نگاری  بوده و در حال حاضر به عنوان مشاور رسانه‌ای، مشاور تبلیغاتی و نیز در سمت مسئول روابط عمومی در شرکت‌ها و انجمن‌های مختلف درحال فعالیت هستم با این حال زمان زیادی را صرف صداگذاری و تولید کلیپ‌های بیشتر برای صفحه اینستاگرام خود می‌کنم.

حامد گیلک پیرامون انتقادات وارد شده به کلیپ‌هایش در مورد استفاده ابزاری از لهجه گیلانی گفت: استفاده ابزاری یعنی استفاده‌ای که به ضرر لهجه گیلکی است و من تا به الان هیچ موقع سعی در این نوع به کارگیری از لهجه گیلکی نکرده‌ام. 

او ادامه داد: به نظرم چیزی که تا به امروز ضررهای زیادی را به این لهجه وارد کرده نگاهی است که صدا وسیما داشته و با تولید فیلم‌ها و ساخت شخصیت‌هایی سبب ایجاد نگرشی منفی و سطحی نسبت به این لهجه شده است به طوری که امروزه متاسفانه بعضی‌ها صحبت با لهجه گیلکی را کسرشأن می‌دانند در حالی که من پس از انتشار کلیپ‌ها پیام‌های زیادی مبنی بر دلنشین بودن لهجه  گیلکی دریافت می‌کنم.

وی در ادامه با اشاره به شوخی‌های نابجا که به مردم گیلان نسبت داده می‌شود گفت:  

در مقطعی از دوران نوجوانی که همراه خانواده در قشم زندگی می‌کردیم طی یکی از دعواهای دوران دبیرستان، یکی از هم کلاس‌هایم من را رشتی بی غیرت خطاب کرد، من تا به آن روز چنین چیزی را نشنیده بودم و بسیار ناراحت شدم و یک روز دوباره این جمله را به شوخی  شنیدم و برای من سوالی پیش آمد که چرا چنین چیزی باید گفته شود و این باور از کجا نشأت می گیرد با اینکه در شهرم و خانواده و دوستان و اطرافیان چیزی جز غیرت و ناموس پرستی ندیدم و این اتفاق سبب شد تا تحقیقات زیادی را در مورد تاریخ گیلان و حتی مازندران انجام دهم و متوجه شدم یکی از سرزمین‌هایی که تا قبل از قاجار هیچ وقت تحت غارت اقوام بیگانه قرار نگرفت همین گیلان با غیرت خودمان است و با وجود اینکه مدت کوتاهی تحت حکمرانی مغول‌ها بود، گیلانی‌ها و دیلمی‌ها توانستند سرزمین خود را پس بگیرند و جای تاسف است که با وجود چنین گذشته درخشانی این دیدگاه منفی در بین مردم وجود دارد! او ادامه داد: باید از شخصیت‌های سخیفی که از مردم گیلان به نمایش گذاشته شده است فاصله بگیریم و من در تمام کارهایم سعی کردم که از فرهنگ غنی و لهجه شیرین گیلانی به درستی استفاده کنم.

حامد گیلک در پاسخ به این سؤال که پیشنهاد کاری جدی در این زمینه داشته است یا نه، گفت:

پیشنهادهای مختلفی در حوزه تئاتر داشته‌ام و تنها پیشنهادی که قبول کردم تئاتری از بچه‌های کم توان بود و تنها یک کاراکتر صدایی می‌خواستند اما پیشنهادی که به طور جدی و مورد پسند من باشد نداشته‌ام.

حامد گیلک در مورد  اجرای حاشیه برانگیزش در قالب موسیقی رپ گفت:

من در این زمینه خیلی آدم ریسک پذیری هستم با وجود اینکه رپ گوش نمی‌دهم و شناخت کاملی از این موسیقی ندارم، کاری را با سعید عسرا و ایده دانیال جوان، خواننده گیلانی در این زمینه انجام دادم و هدفم بیشتر طرح انتقادهایی بود که به این ترتیب می‌توانستم عنوان کنم.

این کمدین در آخر در رابطه با اینکه تا کنون عکسی از خود منتشر نکرده و اینکه آیا برنامه‌ای برای رونمایی از چهره‌اش دارد یا نه‌‌، گفت:

نشان ندادن چهره شاید از این نظر که مخاطب هیچ پیش زمینه‌ای از چهره گوینده ندارد و به راحتی می‌تواند آن صدا را با شخصیت‌ها هماهنگ کند، خیلی خوب است و در حال حاضر برنامه‌ای برای نشان دادن چهره‌ام ندارم.

 

اشتراک گذاری:

نظر شما:

security code