زهرایی گفت: واکسیناسیون کامل همه کودکان اعم از ایرانی و غیر ایرانی ساکن در کشور علیه سرخک ضرورت دارد.

واکسیناسیون کامل کودکان ایرانی و غیر ایرانی برای حفظ دستاورد حذف سرخک
کلانشهر:محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: همگام با حذف بیماری سرخک، حذف ویروس سرخجه نیز در نظام مراقبت بیماری‌های بثوری تب دار در کشورمان هدف گذاری شده است.

به گفته وی سرخجه یکی از علل شایع بیماری‌های حاد تب دار و دارای بثورات است که تنها میزبان طبیعی آن، انسان است.

زهرایی گفت:‌ به طور معمول تنها یک مورد از چند مورد عفونت با ویروس سرخجه علائم بالینی دارد؛ اما به طور کلی واگیری سرخجه از سرخک کمتر است.  

او ادامه داد: به دلیل ضعف برنامه واکسیناسیون در کشور‌های همسایه، شیوع بیماری در این کشور‌ها بالا است و موارد بیماری به راحتی از طریق مسافران وارد کشور می‌شوند. برای جلوگیری از انتشار مجدد بیماری در کشور و حفظ دستاورد حذف سرخک و سرخجه، واکسیناسیون کامل همه کودکان اعم از ایرانی و غیر ایرانی ساکن در کشور ضرورت دارد.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: پوشش واکسیناسیون علیه سرخک در افغانستان بین ۶۰ تا ۸۰ درصد برآورد می‌شود؛ بنابراین همچنان بیماری سرخک از تهد‌یدهای اصلی سلامت کودکان در آن کشور محسوب می‌شود.  

او گفت: برای پیشگیری از بیماری سرخک و سرخجه بهترین و موثرترین راه استفاده از واکسن موثر است که به شکل‌های سرخک M سرخک، سرخجه MR و سرخک، سرخجه و اوریون MMR موجود هستند.

نظر شما:

security code