سرپرست پارک ملی خشکی دریایی بوجاق گفت: بیش از ٣٠ هزار پرنده آبزی و کنار آبزی به این پارک ملی مهاجرت کرده اند.

افزایش مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی به پارک بوجاق گیلان
کلانشهر: احسان باقری پور، سرپرست اداره پارک ملی خشکی دریایی بوجاق گفت: شرایط آب و هوایی و امنیت خوب در این پارک، سبب افزایش مهاجرت بیش از ١/۵ برابری پرندگان آبزی و کنار آبزی نسبت به مدت مشابه سال قبل در این منطقه شده است.

او با بیان اینکه سرشماری پرندگان در پارک ملی بوجاق آغاز شده است، افزود: شواهد نشان می‌دهد آمار مهاجرت پرندگان نسبت به سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است.

به گفته سرپرست پارک ملی خشکی دریایی بوجاق، در سال گذشته حدود ۲۰ هزار قطعه از انواع پرندگان برای زمستان گذرانی به این پارک ملی مهاجرت کرده بودند، اما امسال به علت مطلوب بودن شرایط زیستی برای پرندگان مهاجر، بیش از ۳۰ هزار قطعه از انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی از جمله یک هزار و ۴۰۰ قطعه گونه کم نظیر آنقوت جهت زمستان گذرانی به این منطقه مهاجرت کرده اند.

باقری پور همچنین تصریح کرد: هیچ گونه مجوزی برای شکار پرندگان یا دامگذاری در پارک ملی بوجاق صادر نشده است و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

تالاب بوجاق بخشی از پارک ملی خشکی دریایی بوجاق و بزرگترین پارک ملی آبی خاکی ثبت شده در فهرست پارک‌های ملی ایران است که زیستگاه پرندگان آبزی مهاجر مانند آنقوت، فلامینگو، پلیکان، قو، اردک، انواع غاز، سنقرتالابی، عقاب دریایی و پرندگان خشکی زی مانند قرقاول، زنبورخوار، دلیجه و سنگ چشم است.

پارک ملی بوجاق به وسعت ۳ هزار و ۲۶۱ هکتار در منطقه‌ای حفاظت‌شده در بندر کیاشهر از توابع شهرستان آستانه اشرفیه در استان گیلان واقع شده است.