به گفته کارشناسان، اتصال پیام‌رسان‌های بانکی ایران و روسیه حرکتی در جهت کاهش هزینه‌های مبادلاتی و گامی عملی در راستای عدم تحریم‌پذیری از سوی غرب است.

اتصال پیام‌رسان‌های بانکی ایران و روسیه پایانی بر تحریم‌پذیری از سوی غرب
کلانشهر: از یک سال گذشته سند اقدام مشترک بین بانک‌های مرکزی ایران و روسیه به امضا رسیده بود؛ ۲۷ دی رئیس‌کل بانک مرکزی در دیدار هیئت بانکی و اقتصادی روسیه به ریاست ایگور لویتین دستیار آقای ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بر پیگیری اجرای موضوعات سند اقدام مشترک بانک‌های مرکزی ایران و روسیه تاکید کرده بود که روز گذشته اولین اقدام از سند مورد اشاره عملیاتی شد.

قرار داد اتصال پیام رسان‌های بانکی ایران و روسیه

براین اساس از روز گذشته سامانه‌های پیام رسان بانکی ملی دو کشور به یکدیگر متصل شدند و این امکان نیز فراهم شد که همه بانک‌های عضو سامانه پیام رسان‌های بانکی ملی ایران با همه بانک‌های کشور روسیه تبادل پیام‌های بانکی داشته باشند.

کانال مالی بین ایران و دنیا در حال ترمیم است

پس از امضای این سند همکاری آقای محمد رضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی هم نوشت: ارتباط مستقیم بین بانک‌های ایران و روسیه برقرار شد.کانال مالی بین ایران و دنیا در حال ترمیم است.

معاون بین‌الملل بانک مرکزی آقای کریمی در توضیح این اتصال بانک ها گفت: همه بانک‌های ایرانی در خارج از کشور و همچنین تمام بانک‌های خارجی متصل به پیام رسان ملی روسیه که شامل ۱۰۶ بانک غیر از بانک‌های روسی در ۱۳ کشور جهان است، به این واسطه امکان تعامل برای تبادل پیام بانکی با بانک‌های ایرانی پیدا می‌کنند.

آقای اصغر بالسینی کارشناس امور بانکی با اشاره به مزیت‌های اتصال پیام رسان ملی ایران و روسیه بیان کرد: امضای توافق اتصال پیام رسان‌های ملی ایران و روسیه به یکدیگر که جایگزین سوئیفت در عرصه مبادلات بین المللی می‌شود، گام مهمی در راستای کاهش اتکا به سامانه‌های بین المللی که امکان تحریم پذیری در آن‌ها بسیار بالا است، بود.

عدم تاثیرپذیری از تحریم‌ها با اتصال سامانه‌های پیام رسان بانکی ایران و روسیه محقق می شود

او در ادامه افزود: سیستم مالی بین اللملی سوئیفت که بانک‌های کشور‌های مختلف را به یکدیگر متصل می‌کند به دلیل شرایط حاکم قابلیت تحریم پذیری از سوی آمریکا و کشور‌های اروپایی را دارد که این مسئله آسیب پذیری اقتصاد‌هایی را که به هر شکلی با قدرت‌های سلطه گر دچار مشکل هستند بالا می‌برد، حرکت خارج از این چارچوب می‌تواند مفید واقع شود.

به گفته او، اقدام اتصال پیام رسان‌های بانکی ایران و روسیه در فضای فعلی به حل بخشی از مشکلات مبادلات پولی و مالی کشور ما در عرصه بین المللی کمک خواهد کرد علاوه بر این هزینه‌های نقل و انتقالات مالی کاهش پیدا می‌کند و این که تحریم‌ها در سوئیفت دیگر نمی‌تواند ما را دچار مشکل کند.

اتصال سامانه‌های پیام رسان بانکی ایران و روسیه کمک به روابط تجار می کند

دیگر کارشناس امور بانکی آقای حجت الله فرزانی با اشاره به اتصال صورت گرفته ضمن تاکید بر کاهش هزینه‌های مبادلاتی و گریز از تحریم‌ها اظهار کرد: زمانی که ارتباطات بانکی فراهم نباشد، روابط و مراودات تجاری و بازرگانی دچار مشکل می‌شود که این موضوع بر اقتصاد کشور اثر گذار است و حالا با این اتصال بخشی از مشکلات حل خواهد شد و این اتصال به شکل موثر بر فعالیت تجار و رفع نیاز‌های داخلی کشور اثر مثبت خواهد گذاشت.

او در ادامه افزود: اما باید این اتصال و بهره مندی از آن به شکل دو طرفه باشد تا متحمل ریسک‌های کشوری نشویم.

علاوه بر مزیت های مطرح شده باید به افزایش ارتباطات مالی نیز اشاره کرد که در این زمینه آقای ولادیسلاو گریدچین، نماینده (معاون) بانک مرکزی روسیه گفت: سازمان های مالی بعد از امضای این قرارداد به طور گسترده تری با نهادهای مالی ایران در ارتباط خواهند بود و این راه ارتباطی به نقل و انتقال وجوه تجار کمک می کند.

 به گفته کارشناسان، اتصال سامانه‌های پیام‌رسان ملی بانک‌های ایران و روسیه علاوه بر عدم تحریم پذیری از سوی غرب مزیت های دیگری را هم به همراه دارد و باید یاد آورد شد که چند جانبه گرایی و منطقه گرایی راه حل بسیاری از مسائل است و کشور‌هایی مانند ما که با تحریم های ظالمانه مواجه هستند می‌توانند از طریق آن مشکلات خود را مرتفع کنند.

نظر شما:

security code