افزایش 20 درصدی جانباختگان حوزه راهور در گیلان

رئیس پلیس راهور گیلان با بیان اینکه در چهار ماهه نخست امسال تصادفات منجر به فوت در حوزه پلیس راهور 20 درصد افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر 39 دوربین در سطح استان داریم که 32 دوربین نظارتی و 7 دوربین ثبت تخلف است که فقط 3 دوربین ثبت تخلف در سطح شهر رشت فعال هستند.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، سرهنگ محمدپور امروز در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: در چهار ماه نخست امسال متاسفانه در تصادفات منجربه فوت در حوزه پلیس راهور 20 درصد افزایش یافته است که یکی از دلایل این افزایش حوزه های شهری و گسترش حوزه فعالیت راهور است.

رئیسن پلیس راهنمایی و رانندگی استان گیلان افزود: در چهار ماه نخست امسال 18 درصد کاهش تلفات در تصادفات موتور و همچنین 16 درصد افزایش فوتی ها در تصادفات عابرین پیاده داشتیم که در این راستا طرح عابرین پیاده را با هدف آموزش و فرهنگسازی عابرین پیاده در استان اجرا کردیم.

وی گفت: یکی از علت افزایش فوتی ها در تصادفات عابرین پیاده، عجله و شتاب عابرین و ورود ناگهانی آنان به مسیر خودروهاست که بیشترین جانباختگان 60 تا 80 سال سن دارند و بیشتر آمار فوت عابرین پیاده مربوط به شهرهای فومن و انزلی و کمترین هم مربوط به شهرهای رشت و تالش است.

سرهنگ محمدپور با بیان اینکه در مدت مذکور 22 درصد افزایش برخورد با تخلفات حادثه ساز داشتیم، تصریح کرد: برای حذف قبوض کاغذی، 80 درصد همکاران ما به گوشی های هوشمند مجهز شده اند که به سرعت استعلام خلافی، گزارش تخلف و جریمه انجام می گیرد و  تخلفها هم از طریق پیامک برای مالک خودرو ارسال می شود، بنابراین نیاز است مالکین خودروها با مراجعه به مراکز پلیس +10 شماره همراه فعال خود را در سامانه ناجا ثبت کنند.

رئیس پلیس راهور با بیان گیلان در هوشمندسازی معابر و چراغ ها و دوربین های ثبت تخلف با مشکلاتی مواجه است، ادامه داد: در حال حاضر 39 دوربین در سطح استان داریم که 32 دوربین نظارتی و 7 دوربین ثبت تخلف است که فقط 3 دوربین ثبت تخلف در سطح شهر رشت فعال هستند.

وی با اشاره به اجرای طرح بانوان فرهنگیار ترافیک در گیلان، گفت: بانوان با توجه به نقش کلیدی که در کانون خانواده دارند، می توانند در پیشگیری از تخلفات رانندگی به ناجا کمک کنند.

سرهنگ محمدپور با بیان اینکه هر تصادفی ناشی از یک تخلف است، خاطرنشان کرد: پلیس راهور در هفته پلیس جشنواره «فرهنگ ترافیک و انضباط ترافیکی» را در چهار محور سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو، خستگی و خواب آلودگی برگزار می کند که آثار می تواند در قالبهای فیلم 120 ثانیه ای، موشن گرافی، گزارش خبری، عکس را به آدرس www.tb98.ir  ارسال کنند.

رئیس پلیس راهور گیلان با بیان اینکه آموزش موتورسوران را در گیلان به صورت پایلوت شروع کردیم، گفت: تاکنون 36 همایش در نقاط مختلف استان برگزار کردیم که 3 هزار و 200 کلاه ایمنی رایگان را بین موتورسواران توزیع کردیم. برای گواهینامه دار کردن موتورسواران هم برنامه داریم تا بتوانند با هزینه کمتر گواهینامه دریافت کنند.

وی با اشاره به مشکلات زیرساختی که منجربه بروز حوادث رانندگی می شوند، گفت: در شهر رشت عدم وجود کمربندی که باعث می شود مسافران از داخل شهر تردد کنند و همچنین مشکل روشنایی بلوار خرمشهر از مشکلات اساسی است؛ همچنین نقص آزادراه در رودبار، پل لاهیجان، نا ایمنی کمربندی انزلی و برخی سرعتکاه های غیراستاندارد از چالش های حوزه راهنمایی و رانندگی هستند که می توانند باعث معضل ترافیکی شوند.

سرهنگ محمدپور با اشاره به عیدی راهور به مالکین خودروی توقیفی، ادامه داد: پلیس راهور به مناسبت عید غدیر برای ترخیص خودروها شرایط ویژه ای را فراهم کرده، مالکین خودرو می توانند در ایام پیشرو به ستادهای ترخیص مراجعه کنند و به سبب طرحهای تخفیفی با اقساط 12 ماهه خلافی ها خود را پرداخت کنند و خودرو را از پارکینگ خارج کنند.

وی در پاسخ به این سوال که دوچرخه هم مشمول قوانین راهور می شود، گفت: رشت شرایط خوبی برای دوچرخه سواری دارد امیدواریم روزی به شهر دوچرخه تبدیل شود، دوچرخه هم مانند وسیله نقلیه موتوری شامل قوانین راهنمایی و رانندگی می شود.