نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: مذاکرات غیرمستقیمی را با ایران داشتیم و علنا اعلام کردیم که آماده‌ایم مذاکرات غیرمستقیم را ادامه دهیم. اما در عین حال برای توقف اقدامات خشونت آمیز ایران و یا محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران تردید نخواهیم کرد. 

رابرت مالی: آماده تداوم مذاکرات غیرمستقیم با ایران هستیم
کلانشهر: ایرنا نوشت:درحالی که مذاکرات رفع تحریم‌ها به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل مانده است، نماینده ویژه این کشور ادعای دیپلماسی در قبال ایران را تکرار و ادعای کرد که واشنگتن آماده تداوم مذاکرات غیر مستقیم با ایران است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، رابرت مالی این ادعا را در گفت‌وگو با برنامه هارد تاک شبکه بی‌بی‌سی مطرح کرد و مدعی شد: «دیپلماسی هرگز به پایان نمی‌رسد حتی در شرایطی که ما سرگرم اقدامات دیگر هستیم شامل تحریم، اعمال فشار، مقابله با اقدامات ایران در منطقه و بسیج کردن جامعه جهانی. مذاکرات غیرمستقیمی را با ایران داشتیم و علنا اعلام کردیم که آماده‌ایم مذاکرات غیرمستقیم را ادامه دهیم. اما در عین حال برای توقف اقدامات خشونت آمیز ایران و یا محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران تردید نخواهیم کرد. بنابراین موضوع بر سر دیپلماسی یا سایر گزینه‌ها نیست؛ موضوعات با همدیگر پیگیری می‌شوند.»

وی اعتراف کرد: «دو سال پیش که ما (دمکرات‌ها) روی کار آمدیم به دلیل تصمیم نسنجیده دولت قبل برای خروج از توافقی که کار می‌کرد شرایط خطرناکی را تحویل گرفتیم»

نماینده آمریکا که ریاست هیات این کشور در مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام را برعهده دارد در پاسخ به سووالی درباره وضعیت اجرای توافق هسته‌ای و دورنمای رسیدن به توافق در وین گفت: می‌دانم که می‌خواهید بدانید امروز در چه مرحله‌ای قرار داریم و منصفانه است که بگویم اوضاع بهتر نشد. اما فکر می کنم مهم است بدانیم چرا در این نقطه هستیم.

وی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در حوزه علوم هسته‌ای مدعی شد: ما امروز خیلی بیشتر از دوران ریاست جمهوری ترامپ با اروپا متحد شده ایم و اتحاد با شرکای اروپایی و دیگران ما را در موقعیت بسیار قوی تری برای مقابله با ایران قرار داده است. بنابراین اوضاع بدتر شده است، ایران برنامه هسته‌ای خود را به گونه‌ای توسعه داده است که بسیار خطرناک است، اما ما متحدتر هستیم و موضع قوی‌تری برای مقابله با ایران داریم.

مالی در پاسخ به سووالی دیگری مبنی براینکه آیا از نظر او برجام مُرده است این طور پاسخ داد که کار او نوشتن متن ترحیم نیست و تمایلی ندارد که مرده یا زنده بودن برجام را اعلام کند. وی بدون اشاره به فقدان اراده در کاخ سفید برای بازگشت به برجام ادعا کرد: «ایران چندین فرصت را برای پایان دادن به این بحران از بین برد؛ تا ما به برجام و آن ها هم اجرای به تعهداتشان بازگردند. آن ها بودند که به این (فرصت) پشت کردند. بنابراین شما می‌توانید به نتیجه دلخواه خود برسید اما اعلام کردیم که آماده‌ایم به گفت‌وگوها با ایران ادامه دهیم تا به یک نتیجه دیپلماتیک برسیم»

مجری برنامه به کلیپ جنجالی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اشاره که برجام را مرده اعلام کرد و گفته بود ماجرای آن طولانی است. مالی در این باره گفت: به نظر من نکته مهم این است که شانس واقعی برای احیای برجام وجود داشت، آن‌ها به این فرصت پشت کردند. ما هم طوری رفتار نمی‌کنیم که انگار اتفاقی نیفتاده است. اما نتیجه دیپلماتیک هرچه باشد ما آماده پیگیری آن هستیم و باید ببینیم آیا می‌توانیم به نتیجه برسیم.

نظر شما:

security code